سه شنبه 4 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمپين يک ميليون امضا برنده "جايزه سراسری حقوق زنان" بنياد فمينيست مجوريتی، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری - بنياد فمينيست مجوريتی (Feminist Majority Foundation) هر ساله جايزه سراسری حقوق زنان را به تعدادی از فعالان برجسته اين حوزه اهدا می کند. کمپين يک ميليون امضا يکی از برندگان اين جايزه بين المللی در سال ۲۰۰۹است. اين جايزه به خاطر فعاليت های مبتکرانه کمپين يک ميليون امضا در درخواست به پايان دادن به قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان در ايران به اين کمپين تعلق گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از برندگان اين جايزه در سالهای گذشته می توان به افراد برجسته ای چون شيرين عبادی از ايران، دکتر سيما سمر از افغانستان، ينار محمد از عراق، و ريگوبرتا منچو تام از گواتمالا اشاره کرد. سال گذشته اين جايزه معتبر به آقای دکتر سالمن اوررو از کنيا، خانم ماريا لوييزا سانچز فونتس از مکزيک و خانم دکتر نفيس صديق از پاکستان تعلق گرفت که گزارش آن را در اينجا می توانيد بخوانيد. اين جايزه که تنها جنبه معنوی دارد و شامل وجه نقدی نمی باشد، به يادبود فعاليت های حقوق بشری و صلح طلبانه النور روزولت، به نام وی نامگذاری شده است.

بنياد فمينيست مجوريتی يک ان جی او (سازمان غير دولتی) زنان است که در سال ۱۹۸۷ توسط خانم النور اسميل، فعال با سابقه حقوق زنان در آمريکا، بنيانگذاری شده و در حال حاضر بزرگ ترين ان جی او تحقيقی-عملی فمينيستی در زمينه برابری جنسيتی، سلامت و حقوق زاد و ولد و خشونت زدائی در اين کشور به شمار می آيد. از فعاليت های اين ان جی او می توان به تلاش های مستمر در زمينه انتخاب زنان به نمايندگی در کنگره و سمت های دولتی و تلاش برای تصويب قوانينی که از حقوق زنان حمايت می کنند اشاره کرد. از جمله قوانينی که تلاش های اين ان جی او برای تصويب آنها مثمر ثمر بوده است می توان به اين موارد اشاره کرد: قانون پيشگيری از خشونت بر ضد زنان، قانون مرخصی بيماری و خانواده و قانون ممنوعيت خريد اسلحه برای کسانی که مرتکب خشونت خانگی شده اند. اين ان جی او همچنين فعالانه برای به تصويب رساندن سيدا ( - CEDAWکنوانسيون رفع تبعيض بر عليه زنان) در آمريکا و همچنين برای عضويت آمريکا در دادگاه جنايی بين المللی تلاش می کند.

بنياد فمينيست مجوريتی يکی از پنج گروه اصلی برگزار کننده تظاهرات بزرگ و تاريخی ۲۵ آوريل ۲۰۰۷ (به نام «راهپيمايی برای جان زنان») بود. در اين روز بيش از يک ميليون زن و مرد به حمايت از حقوق زنان و حق انتخاب در زمينه توليد مثل در شهر واشنگتن دی سی، پايتخت آمريکا، راهپيمايی کردند و از برخی سياست های ضد زن دولت جرج بوش انتقاد نمودند.

علاوه بر فعاليت های دائمی در زمينه های مختلف حقوق زنان در آمريکا اين ان جی او هم اکنون ناشر "مجله مز" (Ms. Magazine) نيز می باشد. اين مجله که نخستين بار در سال ۱۹۷۲ توسط چند نفر از جمله فعال معروف گلوريا استاينم منتشر شد، يکی از قديمی ترين مجلات فمينيستی در آمريکا می باشد. در اين مجله مقالاتی درباره حقوق زنان در آمريکا و همچنين درباره حقوق زنان در گوشه و کنار دنيا منتشر می گردند. اين مجله تا کنون درباره حرکت زنان در کشورهای مختلف دنيا از جمله ايران مقاله هايی چاپ کرده است.

فعالان بنياد فمينيست مجوريتی در گذشته نيز به حمايت از فعالان حقوق زنان در ايران برخاسته اند. برای مثال پس از دستگيری سی و سه تن از فعالين حقوق برابر در مقابل دادگاه انقلاب در تهران، اين گروه به برپايی يک راهپيمايی مجازی (اينترنتی) در حمايت از اين فعالان دست زد و طی آن افراد زيادی نام خود را برای همراهی با فعالان حقوق زن ايران در اين راهپيمايی اينترنتی ثبت کردند.





















Copyright: gooya.com 2016