پنجشنبه 6 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جایزه رولاند برگر برای گزارشگران بدون مرز و شیرین عبادی، بی بی سی

بنیاد حقوق بشری رولاند برگر می گوید جایزه سال ۲۰۰۹ خود را به طور مشترک به سازمان گزارشگران بدون مرز و شیرین عبادی خواهد داد.

این بنیاد که مقر آن در مونیخ است اعلام کرد قصد دارد با اعطای جایزه به سازمان گزارشگران بدون مرز بر اهمیت آزادی مطبوعات و آزادی عقیده تأکید کند.

بنیاد رولاند برگر همچنین گفته است با دادن جایزه به شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال ایرانی حقوق بشر، می خواهد حمایت خود را از خانم عبادی که در ماه های اخیر به دلیل فعالیت هایش تحت فشار بوده است، نشان دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضا معینی، مسئول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان در سازمان گزارشگران بدون مرز به بی بی سی فارسی گفت: "از دریافت این جایزه در کنار خانم عبادی خوشحالیم".

وی افزود: "این جایزه، ارزش قائل شدن برای تلاش سازمانی است که در طول ۲۵ سال توانسته به هر شکل و در هر جای دنیا، از اریتره و افغانستان گرفته تا آمریکا و فرانسه و بوسنی، از آزادی مطبوعات و آزادی بیان دفاع کند".

یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان و عضو کمیته اعطای جایزه رولاند برگر در باره دلیل اعطای این جایزه به گزارشگران بدون مرز گفته است: "روزنامه نگاران در مواردی که از مناطق جنگی گزارش می دهند یا در رژیم های استبدادی با نگاه انتقادی تحقیق می کنند، خود را به خطر می اندازند و باید از آنها و خانواده هایشان حمایت کرد".

بنیاد رولاند برگر می گوید با دادن جایزه به گزارشگران بدون مرز می خواهد سهمی در حمایت از آزادی مطبوعات و تبادل نظر آزاد در سراسر جهان داشته باشد.

بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون (در کمتر از سه ماه) ۱۶ روزنامه نگار در سراسر جهان به قتل رسیده اند.

به گفته این سازمان در حال حاضر ۱۴۳ روزنامه نگار و ۶۹ وب نگار نیز در زندان به سر می برند.

قدردانی از تلاش تحت فشار

از سوی دیگر در بیانیه بنیاد رولاند برگر به سال ها "فعالیت شیرین عبادی در دفاع از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان" اشاره شده و آمده است: "خانم عبادی و خانواده اش به علت فعالیت های او به عنوان وکیل دادگستری، بارها مورد تهمت های ناروا و تهدید قرار گرفته اند و این فشارها در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است".

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که در سال ۱۳۸۰ توسط خانم شیرین عبادی و چهار وکیل دادگستری دیگر تأسیس شده بود، روز اول دی ماه در سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر مهروموم شد.

منشی این دفتر چند هفته بعد دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر برد.

سایت اینترنتی این دفتر نیز در ایران مسدود است.

بنیاد رولاند برگر می گوید با پرداخت جایزه ای به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو به خانم عبادی، که خود عضو کمیته اعطای جایزه این بنیاد است، می خواهد از تلاش های وی برای حفظ حقوق بشر در جهان قدردانی کند.

بقیه جایزه یک میلیون یورویی بنیاد رولاند برگر در اختیار سازمان گزارشگران بدون مرز قرار خواهد گرفت.

بنیاد رولاند برگر در مارس سال ۲۰۰۸ توسط رولاند برگر، سرمایه دار آلمانی تأسیس شده است و برای حفظ کرامت انسانی و حقوق بشر در سراسر جهان و همچنین فراهم آوردن امکان تحصیل برای جوانان با استعداد، به ویژه از میان فقرا، فعالیت می کند.





















Copyright: gooya.com 2016