یکشنبه 16 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قالیباف: در شرایط موجود داوطلب انتخابات ریاست جمهوری نیستم، هم میهن

محمدباقر قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری دهم نخواهد شد. او با بیان اینکه «با جمع بندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیستم» به گمانه زنی ها در این زمینه پایان داد. در پی کناره گیری محمد خاتمی از رقابت های انتخاباتی پیش بینی می شد بخشی از آرای هواداران او به سمت شهردار تهران سوق پیدا کند. به اعتقاد ناظران شرکت نکردن قالیباف در رقابت های انتخاباتی تصمیمی در جهت جلوگیری از شکسته شدن رای اصلاح طلبان و سوق دادن آرای آنان به سوی میرحسین موسوی بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قالیباف در مصاحبه با خبرگزاری مهر در جواب اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: بنده هیچگاه داوطلب مقام و مسئولیت نبوده ام و همواره بر اساس وظیفه عمل کرده ام. کارنامه عملکردم نیز در پیشگاه ملت شریف ایران روشن است. لذا اگر چه برای اداره کشور و تحقق جامعه ارزشی و برخوردار یا به عبارتی زندگی برازنده ایرانیان مدل طراحی شده و برنامه مدون دارم، اما حضورم در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر تحلیل و تکلیفی استوار بود که در موقعیت فعلی وجود ندارد. بنابراین با جمع بندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیستم.

انصراف قالیباف از کاندیداتوری در حالی اعلام می شود که برخی از اصولگرایان گزینه قطعی خود را قالیباف مطرح کرده بودند. ابوالقاسم رئوفیان از جبهه پیروان خط امام و رهبری در آخرین اظهار نظر خود قالیباف را گزینه قطعی حزب ایران زمین اعلام کرده بود. پیش از این نیز حزب موتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسین گزینه عبور از احمدی نژاد را مطرح کرده بودند.

پیش از این محمد خاتمی پس از اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری از عرصه انتخابات کناره گیری کرد. کناره گیری خاتمی به علت پرهیز از پراکندگی آرای اصلاح طبان انجام شد. با اعلام انصراف قالیباف به نظر می رسد آرای احتمالی او نیز به سمت میرحسین موسوی سوق پیدا می کند و او برای موسوی کناره گیری کرده است.

قالیباف در این مصاحبه که به مناسبت 12 فروردین ماه روز جمهوری اسلامی صورت گرفته است در توضیح تحقق اهداف انقلاب اسلامی در سیر سی سال گذشته خود گفت: فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته قابل بحث است. دهه اول دهه استقرار نظام سیاسی جدید، دهه دوم دهه تثبیت و دهه سوم دهه پیشرفت و شکوفایی بوده است، اما به دلایلی که در جای خود قابل تحلیل است، ظرفیت ها و فرصت های زیادی را بویژه در دهه سوم از دست دادیم. شاید نام گذاری دهه چهارم به «دهه پیشرفت و عدالت» از سوی رهبر معظم انقلاب به نوعی اهتمام به احیای این فرصت ها و ظرفیت هاست.

قالیباف آسیب های انقلاب در این سی سال را تشریح کرد: ریشه این مشکلات را فرهنگ مدیریتی یا اندیشه راهبردی مدیران کشور می دانم. من چنانچه قبلا هم گفته ام نگران نفوذ و گسترش دو جریان فکری در فرهنگ مدیریتی کشور هستم. یکی رواج اباحه گرایی و نفی توانمندی انگاره های دینی در اداره امور مردم و دیگری قدرت یافتن جمود و تحجر ، عقل گریزی و تجربه ستیزی و چه بسا تلاش برای ارزش نمایاندن این رفتارها . عملکرد این دو طیف در مقاطع مختلف کار را به جایی رساند که از یک طرف عده ای از نخبگان عدم حضور دین در متن سیاست ها و مدیریت ها را تنها فرمول موفق حل مشکلات می دانستند و طیف دوم هم متاسفانه با عملکرد خود عده ای دیگر را به این نتیجه رساند که گویا دین نمی تواند در حل مشکلات و اداره جامعه کارآمد باشد.

او افزود: به عبارتی خدمت نباید ابزاری برای کسب و توسعه قدرت باشد. بر اساس این اندیشه راهبردی ، مهم نیست که ما کجا و در چه پستی هستیم ، بلکه مهم این است که در هر موقعیتی که هستیم کار و خدمت صادقانه به مردم را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و همه ظرفیت های موجود مادی ، معنوی و انسانی را با کارآمدی خردمندانه به سمتی هدایت کنیم که مردم احساس برخورداری و رضایت بیشتری بکنند.





















Copyright: gooya.com 2016