چهارشنبه 26 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: نه سوسياليستم نه ليبراليست، ايلنا

ترجيح می‌دهم من را پايبند به قانون اساسی بدانند تا سوسياليست يا ليبراليست.


نخست وزير دوران دفاع مقدس تاکيد کرد: بنده مدافع انجمن‌های دانشجويان هستم و اين مجموعه موجب ارتباط نظام با فضای انديشه‌ای ما است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، ميرحسين موسوی در ادامه سفر خود به استان خوزستان ساعتی قبل در جمع رسانه‌های محلی قرار گرفت و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.
وی با اشاره به مساله آب اين استان گفت: شايد يکی از دلايل به نتيجه نرسيدن اين مساله شکل طرح مساله بوده است، ما بايد يک مساله را به گونه‌ای مطرح کنيم که کار اقتصادی در آن انجام شود.
وی افزود: شايسته نيست که خوزستان با توجه به فراوانی آب آن نتواند از اين آب استفاده کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: تصور اينکه نشود راه حلی برای مشکل ايجاد کرد، درست نيست و اين راه حل باتکيه بر ثبات مديريت در استان امکان پذير است.
وی خاطرنشان کرد: نبود مديريت با ثبات در استان بيش از مشکلات اساسی خوزستان است و بايد مورد توجه قرار گيرد.
ميرحسين موسوی يادآور شد : چطور می‌شود با آمريکای لاتين رابطه برقرار کنيم، ولی نمی‌توانيم با همسايه‌های خود رابطه سازنده‌ای داشته باشيم و از امکانات آنان برای حل مشکلات خود استفاده کنيم.
وی با بيان اينکه آنچه امروز در خوزستان اتفاق می‌افتد مربوط به خاک خوزستان نيست، اظهار داشت: در دوران جنگ پروژه‌ها با نتايج درخشانی به اتمام می‌رسيد و اين موضوع را نبايد از ياد برد.
عضو عالی شورای فرهنگی درخصوص گسترش روزنامه‌ها و نشريات گفت: اگر ما توسعه روزنامه نگاری و رسانه‌ها را بخش لازم توسعه کشور تلقی قلمداد کنيم آنگاه اين موضوع جزو وظايف دولت قرار می‌گيرد.
وی ادامه داد: در دوره‌ای نشريات گسترش خوبی پيدا کردند و مورد حمايت قرار می‌گرفتند و اگر به اين مساله به شکل يک واقعيت نگاه کنيم، اثرات خوبی خواهد داشت.
ميرحسين موسوی به عدم امنيت شغلی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: عدم امنيت شغلی در استانی که نرخ بيکاری بالايی دارد،خود را بيشتر نمايان می‌کند. اگر می‌خواهيم مشکلات اقتصادی را حل کنيم بايد به توسعه استان به عنوان يک اولويت بها بدهيم.
وی به رابطه ناهنجاری ها با عدم توسعه يافتگی اقتصادی اشاره کرد وگفت: وقتی نرخ تورم ۲۵ درصد و نرخ بيکاری ۲۱ درصد باشد، بسياری از ضايعات اخلاقی و بالارفتن جرم ها را در پی خواهد داشت. اگر دولت‌ها به برنامه‌ها و نظريات کارشناسی پايبند باشند و از شوراهای تصميم گيری که متاسفانه در مقطع فعلی آنها را از بين بردند، استفاده شود، وضعيت به گونه‌ای ديگری خواهد بود.
نخست وزير دوران دفاع مقدس با بيان اينکه بايد منابع کمياب را در خدمت اهداف بلند مدت به کار گرفت و در صورت چنين امری مشکلات قابل حل خواهد بود ، اظهارداشت: گاهی به دليل سياست‌های پراکنده از منابع کمياب و بودجه در جای درست استفاده نمی‌کنيم.
وی با انتقاد از جابه جايی سريع مديران اظهار داشت : متاسفانه اين مساله دربخش‌های مختلف نيز بروز کرده به گونه‌ای که در عرض چند ماه يک مربی می‌آيد و بعد از گرفتن نتيجه نامناسب او را بدون نظر کارشناسی کنار می‌گذاريم .
اين کانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم به توسعه نيشکر در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: توسعه نيشکر يکی از سرمايه‌گذاری‌های عظيم در اين استان است و نوع واردات شکر به کشور عملا صنعت داخلی شکر را مورد تهديد قرارداده است و فقط در زمينه شکر با اين مساله مواجه نيستيم و در بسياری از محصولات از جمله برنج با آن روبر هستيم، به گونه‌ای که برنج هندی و پاکستانی در شمال کشور به فروش می‌رسد ولی برنج های خودمان امکان فروش ندارد.
ميرحسين موسوی خاطرنشان کرد:اين مساله (جلوگيری از واردات بی رويه) ممکن است منافع عده‌ای را تهديد کند و دولت جمهوری اسلامی بايد مقاوم باشد وبتواند در مقابل زراندوزان و زياده خواهان ايستادگی کند.
نخست وزير دفاع مقدس در واکنش به سوال خبرنگاری که پرسيد شما انديشه‌های سيوسياليستی يا ليبراليستی گفت: بنده هيچ کدام از اين انديشه‌ها را ندارم و بحث سوسياليست بعد از فروپاشی شوروی به شدت کاهش پيدا کرد، تجربه بشری در اين سالها تجربيات را در مسايل اقتصادی کسب کرده است. ما يک سری اصولی داريم و از تجربيات همه مکتب‌ها که به اين سمت و سو کمک کند، استفاده خواهيم کرد کما اينکه از اول انقلاب هم اين کار را کرده‌ايم.
وی با تاکيد بر لزوم توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: من طرفدار اصل ۴۴ قانون اساسی هستم که با توجه به آن بسياری از مشکلات حل خواهد شد ،ترجيح می‌دهم من را پايبند به قانون اساسی بدانند تا سوسياليست يا ليبراليست.
ميرحسين موسوی در ادامه تصريح کرد: وقتی نقش دولت و منافع جمعی فراموش شود به دوره‌ای می‌غلتيم که منافع عده‌ای تامين می‌شود و منافع عده زيادی هم ناديده گرفته می‌شود.
وی با اشاره به بحران اقتصادی که در جهان فراگير شده است، گفت: اخيرا يکی از کارشناسان اقتصادی در آمريکا گفته است" من در رابطه با مساله حذف مقررات که يکی از ويژگی‌های ليبرالست اقتصادی است ،شک کردم" با چنين وضعيتی چرا ما به الگوهای بومی خود بر نگرديم؟ ولی من معتقدم بايد از همه مکتب‌هايی که می‌تواند به ما کمک کند، استفاده کنيم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی در خصوص حمايت وی ازدانشجويان در صورت پيروزی در انتخابات گفت: من متعلق به جنبش دانشجويی هستم و ارتباط خودم را با حرکت‌های دانشجويی از دست ندادم، اما بايد به يک نکته توجه داشت وقتی که می‌گويم انجمن يا جنبش اسلامی دانشجويان يک چهره دو وجهی دارد؛ يعنی يک چهره آن ارتباط با تغييرات جهانی دارد و چهره ديگر آن به سنت‌ها و ريشه‌ها برمی‌گردد و اگر انجمن‌های اسلامی اين دو چهره را داشته باشند به يک نهاد قدرتمند تبديل می‌شوند که راز بقای آن‌هاست.
ميرحسين موسوی تاکيد کرد: آن زمانی که انجمن‌های اسلامی قدرت پيدا کرد عده‌ای موافق اين موضوع نبودند ولی همين چهره موجب قدرتمند شدن آنها شد.
وی با بيان اينکه انجمن های اسلامی دانشجويان جزو نهادهای ديرپای کشورماست گفت: بنده مدافع انجمن های اسلامی دانشجويان هستم.
گفتنی است ميرحسين موسوی در حالی که قصد داشت به ادامه پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد، برق محل کنفرانس خبری قطع شد و يکی از حاضرين به وی گفت: انشاءالله در دولت بعدی شاهد چنين وضعيتی (قطع برق) نباشيم و نخست وزير دوران دفاع مقدس وعده داد که مابقی سوالات را در مکان ديگر پاسخ خواهد داد.





















Copyright: gooya.com 2016