شنبه 5 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: جلوی براندازان را می‌گيريم اما انحصارطلبی نمی کنيم، بومی‌گزينی و سهميه‌بندی جنسيتی را قبول ندارم، ايسنا

*کابينه۷۰ ميليونی تشکيل می‌دهم
*لزومی ندارد همه به دنبال من باشند


دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت: مسلما آينده هر کشوری به دست نخبگان و تحصيل‌کردگان آن جامعه است و پيشرفت در بخش‌های مختلف کشور به وسيله‌ نيروهای مجرب و متخصص امکان‌پذير خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی در جمع دانشجويان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر از نعمت‌های بالقوه و خدادادی استفاده کنيم و آن را بالفعل کنيم، نيروهای تحصيل‌کرده ما می‌توانند در اين عرصه گام مهمی را بردارند و آينده روشنی را برای کشور ترسيم کنند. اگر چنان‌چه جامعه‌ مدنی، آزادی سياسی و تضارب آرا را می‌خواهيم بايد بيشترين بها را به دانشجويان تحصيل‌کرده بدهيم که هم شور جوانی و هم نقطه‌نظرات آرمانی و ارزشی دارند.

وی افزود: دانشجويان بايد در محيطی آرام، آزاد و مطمئن در چارچوب قانون بتوانند نقطه‌نظرات خود را مطرح کنند، ديده‌بان حکومت و نظام باشند و نقدهای سازنده‌ خود را طرح کنند. در مواقعی که حساسيت بيشتری هم دارد مثل انتخابات، دانشجويان بايد حضور بيشتری داشته باشند؛ به‌ويژه انتخابات رياست جمهوری که تنها انتخاباتی است که همه‌ اقشار و اقوام به يک نفر رای می‌دهند و رييس‌جمهور در حقيقت تبلور قدرت مردمی و مدافع حقوق و منافع ملی است.

وی در ادامه با تاکيد بر لزوم استفاده از نيروهای دانشگاهی در جهت اداره‌ کشور يادآور شد: بايد از وجود دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها استفاده کرد، حرمت آن‌ها را حفظ و شرايطی را فراهم کرد تا آن‌ها بتوانند شغلی درخور داشته باشند تا هر روز شاهد مهاجرت آن‌ها به کشورهای ديگر نباشيم.

دبيرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به صدور سه بيانيه انتخاباتی خود درباره احيای برنامه‌ريزی، سهام نقد و حقوق شهروندی اظهار کرد: بيانيه‌ها و برنامه‌های بعدی من هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به انتقادات دانشجويی درباره تحديد آزادی‌ها در فضای دانشگاه برای اساتيد و دانشجويان اظهار کرد: يادتان باشد که چانه‌زنی و ريش‌سفيدی در اين موارد مساله‌ای فرعی است. من بر اين مساله پافشاری دارم که همه چيز در چارچوب قانون و اختيارات عمل شود. ما می‌گوييم که در دانشگاه، دانشجو هم بايد درس بخواند و هم فعاليت سياسی کند. کميته‌های انضباطی هم مسووليت دارند تا برای بچه‌ها ايجاد آرامش کنند. من با اين تفکر است که پی‌گير مسائل دانشجويان بودم اما در روزگاری که چيزی در اختيار ما نيست وزارتخانه‌ای که ارتباطی با آن‌ها نداريم و چهره‌هايی که آشنايی چندانی با آن‌ها نداريم، جز گفت‌وگو، رايزنی و ريش‌سفيدی نمی‌توان انجام داد اما آن‌چه مسلم است ما به هيچ وجه از وضع موجود راضی نيستيم؛ گرچه در عين حال بايد چارچوب‌های قانون را رعايت کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: من هميشه گفته‌ام که دانشجو حتی اگر موضع‌گيری سياسی خلاف قانونی هم انجام داد و قانون‌گذار ناگزير از برخورد با او بود – البته برخی بازداشت‌ها، تعليق‌ها و اخراج‌ها اساسا جرم نبوده و بازداشت نداشته است – اما فرض می‌کنيم دانشجو سخنی گفت که با قانون منافات داشت و بازداشت شد اما حالا که آزاد شده نبايد از تحصيل محروم شود. ما در نظام فاسد گذشته دانشجو بوديم، تبعيد شديم، با پخش اعلاميه‌های حضرت امام(ره) بازداشت و محکوم شديم و زندان هم کشيديم. اما وقتی از زندان بيرون آمديم تحصيل‌مان را ادامه داديم.

کروبی خاطرنشان کرد: من بارها گفته‌ام که اگر دولت به دست من باشد حتما وزيری خواهم گذاشت که دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشد. در دولت اصلاحات و مجلس ششم اين مساله‌ای اين‌چنين به وجود می‌آمد، گلايه‌ها از دستگاه قضايی بود، اما در اين ۳-۴ سال وضع ما به جايی رسيده که فرشته‌ نجات و رحمت ما دستگاه قضايی است. اگر روزنامه‌ای تعطيل می‌شود قوه‌ قضاييه با آن اعلام مخالفت می‌کند و هيارت نظارت بر مطبوعات راسا اقدام به تعطيلی روزنامه می‌کند. ما خودمان وضع را به اين‌جا کشانده‌ايم و تنها راه برون‌رفت از آن حضور جدی در انتخابات و تغيير وضع موجود در قوه‌ مجريه است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود درباره دانشجويان که از آنان به عنوان بازداشتی ياد شد، گفت: در رابطه با اين عزيزان متاسفم. اميدوارم با ياری خداوند و تدبير مسوولان امنيتی و قضايی، اين دانشجويان آزاد شوند و بتوانند به تحصيل‌شان ادامه دهند.

دانشجويی پرسيد: آيا شما به اين جمله حضرت امام(ره) که حفظ نظام از اوجب واجبات است اعتقاد داريد؟ اگر حفظ نظام اقتضا کند که اين جمعيت را يکجا بازداشت کنيد آيا اين کار را خواهيد کرد؟

کروبی پاسخ داد: اگر نظام با اين جمع به خطر افتاده باشد بلی. اما نمی‌توان گفت که همه‌ اين جمعيت برانداز نظام است. اگر چنان‌چه نظامی که اين همه خون داده در خطر باشد و عده‌ای برانداز بخواهند نظام را به زمين بزنند، بايد جلوی آن را گرفت اما گاهی ما تنگ‌نظری و انحصارطلبی می‌کنيم؛ هم‌چنان‌که اين مساله را در برخی پرونده‌ها و احکام می‌بينيد.

وی در ادامه خطاب به دانشجويان گفت: سعی کنيد سوالاتتان را صريح و شفاف ولو تيغ‌دار و تلخ بيان کنيد.

وی در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان درباره موضعش برای فدراليسم در ايران گفت: اول بگويم که اين‌که شما می‌گوييد کردها در مرحله‌ اول انتخابات به آقای معين رای دادند شايد درست نباشد؛ چراکه در انتخابات گذشته من رای اول را در کردستان داشتم. علتش هم حمايت و طرفداری خانواده شهدا و امام جمعه اسبق استان از من بود. در کرمانشاه هم من اول و آقای هاشمی نفر دوم شده بودم. صبح ۲۲ خرداد هم که پای صندوق‌های رای می‌رويد حقير را فراموش نکنيد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی افزود: بحث کرد، ترک، عرب و عجم مطرح نيست. ايران متعلق به همه‌ اقوام است. ما غير از اقوام، پيروان اديان ديگر را هم در کشورمان داريم. البته نقيصه‌ها و کاستی‌هايی هم هست اما در برخوردهايی که صورت می‌گيرد برخی قانونی و صحيح و برخی خودسرانه و تنگ‌نظرانه است. من در نظر دارم که به شدت با اين مسائل برخورد کنم اما نمی‌توان گفت که در اين کشور پهناور تخلف نمی‌شود. کما اين‌که در دوره‌ اميرالمومنين هم تخلفاتی صورت می‌گرفت اما مساله‌ای که مهم است اين است که ايران متعلق به همه ما و منافع آن هم متعلق به خودمان است. اگر جايی فشار و برخوردی بوده ما نسبت به آن اعتراض کرديم، تذکر داديم و برای حل آن مشکل گفت‌وگو کرده‌ايم اما اين را بدانيد که ايرانيان يکپارچه و در کنار هم هستند، اما ما بايد به سمتی برويم که اختيارات اقوام را در مناطق خودشان بيشتر کنيم.

به گزارش ايسنا مهدی کروبی در ادامه اين نشست که با عنوان بررسی مواضع کانديداهای رياست جمهوری در انتخابات دهم رياست جمهوری با تاکيد بر سياست‌های اجتماعی در توسعه‌ی کشور، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به به پرسشی در رابطه با آن‌چه بازنشستگی اساتيد و تصفيه دانشجويان عنوان شد، گفت: بنده در آن زمان که اين موضوعات بسيار مطرح بود تذاکرات عديده‌ای دادم البته کاری جز اين نيز نمی‌توانستم انجام دهم .بر اين اساس همواره پيگير بودم و به اين اساتيد به عنوان سرمايه‌های عظيم که به کشور خدمت کرده‌اند افتخار می‌کنم.

وی ادامه داد: بنده در صورتی که رييس دولت آينده باشم در صورتی که اصل نظام حفظ شود و منافع ملی مصون بماند در رده‌های پايين‌تر با هرگونه نقد و مخالفتی موافقم و مشکلی در اين زمينه ندارم. بر اين اساس در آن زمان با حضور در دانشگاه‌ها پذيرای هرگونه انتقادی حتی انتقادهای تند هستم؛ چرا که انتقادهای تند را برای مسئولان بسيار مفيد می‌دانم.

دبيرکل حزب اعتماد ملی همچنين در واکنش به درخواست دانشجويان مبنی بر اينکه سياست شما برای آزادی دانشجويانی که عنوان می‌کردند در بازداشت هستند، چيست، اظهار کرد: بنده برای اين دانشجويان همواره دعا کرده و اعتراض و تذکر خود را به مسئولان انتقال داده‌ام بنده هر کاری که تاکنون از دستم برآيد را انجام داده‌ام و پيگير مسائل آن‌ها بودم بر اين اساس خواسته شما برای آزادی دانشجويان بايد بر مبنای اين موضوع نباشد که دانشجوی زندانی بايد آزاد شود بلکه بايد درخواست کنيد که نسبت به اين قضيه بی‌تفاوت نباشيم؛ چرا که در اين زمينه «بايد» معنايی ندارد؛ از اين رو با قبول سخنان شما و در نظر گرفتن احساسات و عواطف‌تان اعتراض‌ها و حرف‌های شما را به مسئولان مربوطه انعکاس می‌دهم.

کروبی ادامه داد: يکی ديگر از سياست‌هايم در اين زمينه آن است که وزارت علوم در زمان رياست جمهوری بنده تلاش کند که هيچ دانشجويی در زندان نيفتد و يا برای آزاديش تلاش کنم.

وی در رابطه با سياست‌هايش در مورد مساله و حقوق زنان گفت: خانم‌ها سرور و فرمانروای همه‌ی زندگی‌ها هستند با اين وجود شاهديم که در بحث‌های فرهنگی و پژوهشی در حال حاضر خانم‌ها از آقايان پيشی گرفته‌اند، البته بايد اين واقعيت را پذيرفت که از آنجا که در جامعه‌ی ما همواره فاصله‌ی جنسيتی بين مرد و زن وجود داشته است برای برطرف کردن اين فاصله و رسيدن به نقطه‌ی مطلوب زمان لازم است.

کروبی ادامه داد: البته در اين شرايط شما خانم‌ها حتی حاضر نيستيد که در انتخابات‌های مختلف به خانم‌های ديگر رای دهيد به طور مثال در مجلس پنجم حداکثر ۱۴ خانم و در مجلس ششم حداکثر ۱۳ خانم توانستند کرسی‌های مجلس را کسب کنند. از اين رو بايد خود خانم‌ها برای حضور جدی‌تر در عرصه تلاش انجام دهند.

کروبی با بيان اينکه برنامه‌های جديدی در بخش‌های مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی و سياسی برای خانم‌ها در نظر گرفته است،‌ گفت: بنده تنها روحانی هستم که از ابتدای انقلاب با فعاليت‌های خانم‌ها در اجتماع مخالف نبودم از اين رو موافق سخنان شما هستم و اين مساله بايد ترويج پيدا کند، اما بايد به اين نکته توجه کرد که اين موضوع نياز به زمان دارد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در واکنش به اين پرسش که موضع شما در رابطه با سهميه‌بندی جنسيتی و بومی‌گزينی چيست، گفت: بنده بومی‌گزينی و سهميه‌بندی جنسيتی را قبول ندارم چرا که بر اين باورم هر فرد بايد بر اساس استعدادهايش و نمره‌ی کسب شده‌اش به دانشگاه برود.

وی افزود: در مورد حق تحصيل دانشجويان نيز بر اين باورم که اگر حتی دانشجويی مجرم بود و خلافی را مرتکب شده و بر اساس آن به زندان رفت بايد پس از دوره محکوميتش به تحصيل خود ادامه دهد و از تحصيل محروم نشود.

به گزارش ايسنا، کروبی همچنين در پاسخ به اين پرسش که برنامه شما در رابطه با اصول ۱۹ و ۱۵ قانون اساسی در مورد حق تحصيل به زبان مادری چيست، اظهار کرد: از جمله اختيارات رييس‌جمهور اجرای اصول قانونی است. از اين رو تلاش می‌کنم همه اصول قانون اساسی از جمله اصول ۱۹ و ۱۵ را عملی کنم البته اگر روزی موانعی در اين زمينه وجود داشت و نتوانستم آن‌ها را به سرانجام برسانم صادقانه اين موارد را با مردم در ميان می‌گذارم.

وی همچنين در رابطه با راهکارهايش برای آن‌چه رفع تبعيض بين قوميت‌ها عنوان شد، نيز گفت: در صورتی که رياست دولت را به عهده گرفتم تلاش می‌کنم کابينه‌ای تشکيل دهم تا همه اقوام احساس کنند که در اين کابينه نماينده‌ای دارند به عبارت ديگر کابينه‌ی ۷۰ ميليونی تشکيل می‌دهم به گونه‌ای که مردم احساس کنند دولت برای خودشان است و در آن حضور دارند. البته در اين زمينه از حضور نيروهای متخصص و باتجربه نيز بهره خواهم برد.

کروبی در رابطه با بحث گشت ارشاد نيز گفت: به مجرد رای‌ آوردن گشت ارشاد را جمع می‌کنم؛ چرا که اين موضوع جزو روحيات و ادبيات بنده قرار نمی‌گيرد. راهکارم نيز اين است که نيروی اصلاح‌طلبی را به عنوان وزير کشور انتخاب کنم تا مقام معظم رهبری پس از آنکه آن فرد را به عنوان جانشين فرمانده کل قوا در نيروی انتظامی انتخاب کردند آن فرد پس از مخالفت با اين اعمال گشت ارشاد را جمع کند.

وی در ادامه تاکيد کرد: بنده در تلاشم کارهای زيربنايی را به گونه‌ای انجام دهم تا وضع موجود حتی اگر بهتر نشود بدتر نيز نشود. البته در اين زمينه رويکردهايی را در نظر گرفته که بعدها برخی بهانه نياورند که ولنگاری را در جامعه ترويج دادم. بنده کارهايم را با خشونت انجام نمی‌دهم بلکه با منطق و سلسله برنامه‌ريزی‌هايی فعاليت می‌کنم.

دبيرکل حزب اعتماد ملی خاطر نشان کرد: شما به رييس‌جمهوری رای می‌دهيد که دارای اختيارات قانون اساسی است بنابراين بايد به اين نکته نيز توجه کنيم که کشور دارای قوای مختلفی است که مقام معظم رهبری برهمه‌ی آن‌ها نظارت دارند و همچنين سياستگذاری‌های کلان کشور با ايشان است. از اين رو بنده همواره در فعاليت‌هايم تلاش می‌کنم به بهترين وجه از اختياراتم استفاده کنم آن بخشی که مربوط به قوای ديگر نيز است را با گفت‌وگو، تعامل و داد و ستد حل کنم. همچنين در بحث اختيارات رهبری نيز از ايشان برای کارهايم درخواست کمک می‌کنم.

وی در واکنش به صحبت يکی از دانشجويان مبنی بر اينکه تضمين‌تان برای اجرايی کردن سخنان خود چيست، گفت: شما می‌توانيد به پرونده اين چند سال من مراجعه کنيد بنده همواره حرف‌هايی را زدم که تا آخر پای آن ايستاده‌ام مثل بعضی‌ها حرف‌های بزرگی نمی‌زنم که نتوانم آن را انجام دهم.

به گزارش ايسنا،‌ کروبی در توصيه به دانشجويان گفت: اگر می‌خواهيد از اطرافيان بنده و يا از ناحيه‌ی مهندس موسوی کسانی را دعوت کنيد فضا را به گونه‌ای ايجاد کنيد که آن‌ها حاضر شوند در بين شما بيايند و سخنانش را به صورت شفاف بزنند همان گونه که شما از ما انتظار بيان شفاف را داريد ما هم می‌خواهيم که شفاف سخنانتان را بگوييد شما مسائل ابهام‌آميزی را مطرح می‌کنيد که ما نمی‌دانيم کدام درست و کدام نادرست است.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسش دانشجوی ديگری در رابطه با نظارت استصوابی نيز گفت: بنده همواره گفته‌ام که با نظارت استصوابی مخالفم البته در حال حاضر همه چيز دست شورای نگهبان است و ناظرين بر اجرا غلبه دارند.

کروبی ادامه داد: بنده تدارکات‌چی نيستم بلکه رييس‌جمهوری هستم که از اختيارات خود به نحو احسن استفاده می‌کنم آنجا که در حوزه‌ی اختياراتم نيز نباشد تلاش می‌کنم با رايزنی و گفتگو آن مسائل را رفع کنم.

وی همچنين اظهار کرد: در اين جلسه نامی از دکتر سروش برده شد آقای سروش به بنده محبت دارند و من نيز به ايشان علاقمندم البته اين بدان معنا نيست که ما همه‌ی حرف‌های يکديگر را قبول داشته باشيم؛ بلکه من احترام خاصی برايشان قائل هستم ايشان شخصيت علمی است که برخی از نظراتشان را قبول دارم و برخی را نيز قبول ندارم و اين در مورد موضع ايشان نسبت به بنده نيز صدق می‌کند.

کروبی در پايان اظهار کرد: بنده به نظام و آزادی معتقدم البته آنجا که آزادی بخواهد خط نظام و ارزش‌های انقلاب را بشکند مقابل آن محکم ايستاده‌ام و در اين زمينه امتحانات لازم را پس داده‌ام. همچنين آنجا که بخواهند به نام اسلام هر تحجر و واپس‌گرايی را ترويج دهند با آن نيز مقابله می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دبيرکل حزب اعتماد ملی در حاشيه‌ی سخنرانی خود در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درخصوص تلاش برخی اصلاح‌طلبان برای رای‌آوری کانديدايی جز او گفت: عده‌ای هستند که به دنبال فرد ديگری هستند. لزومی ندارد که همه به دنبال من باشند و اين يک مساله‌ی طبيعی است. هرچه مرزبندی مشخص‌تر شود هم به نظر من بهتر است.

وی اظهار کرد: تصور کنيد دو کانديدا هستند که هردو سابقه و خدماتی دارند و شما بايد بين اينها تبليغات يک نفر را انجام دهيد. اين کار اولا موجب ايجاد شور انتخاباتی می‌شود و ديگر اين‌که هرکدام از اين افراد مخاطب‌هايی دارند و افرادی را جذب خود می‌کنند.

وی افزود: بايد توجه داشته باشيد که دوقطبی شدن در اين انتخابات خطرناک است؛ زيرا باعث شرکت کمتر افراد در انتخاب خواهد شد و در اين صورت هم به دليل آن‌که رقيب ابزار بيشتری در اختيار دارد ممکن است انتخابات در مرحله‌ی اول به نفع آنها تمام شود. اما در صورتی که جمعيت بيشتری در انتخابات شرکت کنند، آوردن ۵۰ درصد از آرا کار سختی است.

رييس مجلس ششم يادآور شد: وقتی شور انتخاباتی وجود داشته باشد و نفرات بيشتری در انتخابات شرکت کنند مثلا ۳۲ ميليون واجد شرايط، سخت است که رقيب بتواند بيش از نيمی از آرا را به دست گيرد. اما اگر ميزان شرکت کننده به ۲۶ ميليون رسيد، آنها می‌توانند همان اول رای بياورند. عقيده‌ی ما اين است که تعدد کانديدا در اين حد جمعيت شرکت کننده را بالا خواهد برد و باعث می‌شود انتخابات در مرحله‌ی اول به نفع رقيب پايان نپذيرد.

کروبی در پاسخ به پرسشی درخصوص انتقاد از وضعيت زنان در جامعه اظهار کرد: توجه داشته باشيد که بيشتر مشکلات ما در اين زمينه مشکلات فرهنگی و آداب و رسوم است و مسائل شرعی نيست که محل اشکال است؛ هم‌چنان که شاهد هستيم فقهای ما نظرات خوبی در مورد ارث و ديه ارايه می‌دهند.

وی اضافه کرد: من تا کنون به‌ويژه زمانی که در قدرت بودم آن‌چه توانسته‌ام را عمل کرده‌ام و اگر هم نتوانسته‌ام حداقل آن را بيان کرده‌ام.

دبيرکل حزب اعتماد ملی درباره‌ی لزوم رسيدگی به مناطق جنگی در دوره‌ی فعلی گفت: من اين برنامه را دارم که به مناطق جنگی عقب‌افتاده اولويت خاص جهشی بدهيم تا بتوانند پيشرفت کنند. معتقد هستم در اين مناطق بايد کار تند و سريعی انجام شود و حتی ممکن است افراد خاصی را زير نظر خودم برای اين کار انتخاب کنم.

کروبی در پايان در پاسخ به دانشجويی که از وی می‌خواست برای دانشجويان بازداشتی هم مثل حسين لقمانيان روزه سياسی بگيرد، گفت: من در آن موقع قدرت و امکانات داشتم اما اکنون اگر از شدت گرسنگی روزه بميرم هم کسی اعتنايی نمی‌کند. اما به هر حال ما پی‌گير وضعيت دانشجويان هستيم.





















Copyright: gooya.com 2016