شنبه 5 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رکسانا صابری اعتصاب غذا کرده است، بی بی سی

پدر رکسانا صابری می گويد دخترش به او اطلاع داده که از پنج روز پيش در اعتصاب غذا به سر می برد و تا زمانی که در زندان نگه داشته شود به اين اعتصاب ادامه خواهد داد.

رضا صابری روز شنبه ۵ ارديبهشت (۲۵ آوريل) به بی بی سی فارسی گفت: "دخترم حدود ساعت سه و نيم بعد از ظهر امروز از زندان به ما تلفن زد، خيلی کوتاه صحبت کرد و گفت که از روز سه شنبه هفته گذشته اعتصاب غذا کرده است".

رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی - آمريکايی که بهمن ماه سال گذشته بازداشت شده بود، اخيرا به اتهام جاسوسی برای آمريکا محاکمه و به تحمل هشت سال زندان محکوم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پدر ايرانی و مادر ژاپنی خانم صابری که اصلا در آمريکا زندگی می کنند، برای پيگيری پرونده او به ايران رفته اند.

خانم صابری به پدرش گفته است به اعتصاب غذا ادامه می دهد تا از زندان آزاد شود.

آقای صابری گفت که قصد دارند روز دوشنبه، که روز ملاقات است، به ديدار خانم صابری بروند: "اگر اجازه بدهند او را خواهيم ديد".

او گفت دوشنبه گذشته هم در زندان با دخترش ملاقات کرده اند.

از بازداشت تا محکوميت

رکسانا صابری که در آمريکا به دنيا آمده و بزرگ شده است، حدود شش سال پيش به ايران رفت و با مجوز دولت ايران به عنوان خبرنگار برای رسانه هايی چون راديوی عمومی آمريکا (ان پی آر) مشغول به کار شد.

خانم صابری حدود دو سال پيش با دفتر بی بی سی در تهران هم همکاری داشت.

شبکه ان پی آر پيشتر تأييد کرده بود که مجوز فعاليت خانم صابری از حدود يک سال پيش از زمان بازداشت او تمديد نشد، اما خانم صابری به انتشار "اخباری کوتاه در موارد نادر" ادامه می داد.

حسن حداد، معاون امنيت دادسرای تهران، اواسط اسفند ماه بدون اينکه دليل بازداشت خانم صابری را اعلام کند، گفت که تحقيقات از او صورت گرفته و او "تا چند روز ديگر" آزاد می شود.

اما خانم صابری چند روز بعد به پدرش که هنوز در آمريکا بود، تلفنی اطلاع داد که مقامات دادگاه انقلاب تصميم خود را عوض کرده اند و می خواهند او را در بازداشت نگاه دارند.

او در همان مکالمه تلفنی گفته بود که اگر او را در زندان نگه دارند، اعتصاب غذا خواهد کرد.

رضا صابری، پدر رکسانا، در آستانه عيد نوروز نامه ای سرگشاده به آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خواست کرد دخترش "در اقدامی بشر دوستانه" آزاد شود.

ابتدا گفته می شد اتهام خانم صابری ادامه کار خبرنگاری بدون مجوز است، اما معاون امنيت دادسرای تهران روز ۱۹ فروردين (۸ آوريل) برای نخستين بار اتهام جاسوسی را عليه او مطرح کرد.

کمتر از يک هفته بعد، سخنگوی قوه قضائيه ايران از برگزار شدن محاکمه رکسانا صابری به اتهام جاسوسی به نفع ايالات متحده و "اخذ آخرين دفاع" از او خبر داد و پنج روز بعد اعلام شد که او به تحمل هشت سال زندان محکوم شده است.

رئيس جمهوری و وزير امور خارجه آمريکا از صدور اين حکم ابراز تأسف کردند و گفتند خانم صابری در هيچ فعاليت جاسوسی به نفع ايالات متحده شرکت نداشته است.





















Copyright: gooya.com 2016