دوشنبه 7 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد صريح محمد خاتمی از اطلاعيه‌های انتخاباتی به نام سپاه، آفتاب

- اعلاميه‌دهندگان به نام سپاه در ارزش ها نمره پايين‌تری از موسوی و کروبی دارند
- اگر آن هايی که به نام سپاه و بسيج اعلاميه می‌دهند، آنهايی که با مسئوليتشان سخنرانی می‌کنند و می‌خواهند بگويند افرادی مثل مهندس موسوی و آقای کروبی به ارزش‌ها پايبند نيستند و از سوی ديگر مخاطبان خود را دعوت کنند به کسانی‌که محترمند اما اگر بخواهيم از نظر ارزشی و اصولی نمره بدهيم بسيار نمره پايين‌تری از اين بزرگان دارند


آفتاب: رئيس‌جمهور سابق جمهوری اسلامی ايران، تأکيد کرد: «من اين نگرانی و دغدعه را دارم که همه امکانات تبليغاتی، اجرايی و نظارتی در اختيار جريان خاصی است و طرف ديگر واقعا بی‌پناه است».

به گزارش سرويس سياسی آفتاب، سيد محمد خاتمی در ديدار با جمعی از فرماندهان سابق سپاه و ايثارگران و جانبازان گفت: «برای من موجب افتخار است در جمع عزيزانی به سر می‌برم که وجودشان در‌خدمت به انقلاب و حضورشان تداعی کننده ارزش‌ها در جامعه ماست و در عين حال اهل انديشه؛ تعبد و دلسوزی هستند».

وی افزود: «آنچه جمع‌هايی نظير اين جمع را به هم پيوند داده دو چيز هست؛ يکی دفاع مقدس و تلاش برای نگهبانی از انقلاب و سرزمين و تماميت ارضی با همه وجود و ديگری دلبستگی به ارزش‌هايی که خود دفاع مقدس؛ تجليگاه آن بود».

رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به خيل عظيم شهدای دفاع مقدس گفت: «الان هم جانبازان و رزمنده‌هايی که ماه‌ها و سال‌های‌مختلف در جبهه بودند و‌ از ‌جمله شما که در شکل‌گيری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در‌ راه افتادن بسيج در جامعه موثر بوديد و از سرمايه‌های انقلاب ما هستيد و شهيد زنده محسوب می‌شويد».

وی ادامه داد: «مرگ دروازه‌ای ‌است ‌به جهان بالاتر؛ حال اگر اين دروازه با کليد شهادت گشوده شود، انسان خيلی به ديدار خداوند نائل می‌شود و‌در کنار سفره‌ای که خداوند انداخته است روزی می‌گيرد. شما با اختيار و اشتياق تا آستانه آن دروازه رفتيد، ولی خدا نخواست که شهيد شويد و‌الا خود شما‌ها می‌خواستيد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دولت اصلاحات تصريح کرد: «‌اينها همه‌ ارزش است که بحمدالله شما هم آن را داريد؛ در عين حال همه شما اهل انديشه، فکر و دلسوزی هستيد و دلتان برای کشور و انقلاب می‌سوزد».

رئيس بنياد باران تاکيد کرد: «يکی از مشکلاتی که در جامعه امروز ما وجود دارد و اتفاقا رسالتی است که اصلاحات بايد برای حل آن انجام دهد، همان مساله نحوه تلقی از ارزش‌ها و برخورد با آنها است».

وی يادآور شد: «آيا همان‌طور که شما درست فرموديد اصلاحات تعريف نشده است؛ ارزش‌ها درست تعريف شده است؟ يا بيشتر تعريف‌های تحريف شده‌ای از ارزش‌ها شده است که منشا سو استفاده از ارزش‌ها و معامله کردن بر سر ارزش‌ها می‌شود؛ در حالی‌که ارزش واقعی اين است که فقط انسان با خدايش معامله کند و با هيچ چيز ديگر معامله نکند».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان با بيان اينکه امروز در جامعه احياناً شعار ارزش‌ها داده می‌شود ولی اعمال ضد ارزشی انجام می‌گيرد، اظهار داشت: «داعيه دفاع از معيارهای اسلامی است ولی رفتارهای غير اسلامی رخ می‌دهد. از بازگشت به اصول صحبت می‌شود ولی به راحتی آب خوردن دروغ گفته می‌شود، تهمت زده می‌شود و يک نوع بداخلاقی به نام ارزش‌های انقلابی در جامعه رايج می‌شود».

وی ادامه داد: «طبيعی است پيش از همه کسانی‌که جانشان را برای ارزش‌ها داده‌اند يا جانشان را برای ارزش‌ها می‌خواهند و‌ می‌خواستند بايد به اين مسائل حساسيت پيدا کنند».

رئيس بنياد باران تاکيد کرد: «ما هيچ حقی نداريم يکی از بزرگترين کانون‌های ارزش که فراملی هم هست و حتی به يک معنا فرا تاريخی است، مثل سپاه پاسداران و بسيج را مصرف اهداف باندی و گروهی خودمان بکنيم و اين را يک عمل غيرارزشی می‌دانيم».

خاتمی با بيان اينکه کسانی‌که سپاه و بسيج را می‌خواهند برای اينکه به قدرت برسند و سعی می‌کنند سوء استفاده بکنند، ذهن پاک افرادی که در اين نهادها هستند با تحليل‌های غلط و جهت‌گيری‌های مختلف از واقعيت‌ها منحرف کنند اينها خدمتی به ارزش‌ها و انقلاب نمی‌کنند بلکه به ارزش‌ها و انقلاب لطمه می‌زنند، اظهار داشت: «سپاه بايد فراتر از جريانات گروهی و باندی باشد و بسيج نبايد به عنوان يک بستر و مجرا برای باندهای خاص سياسی و احيانا اقتصادی که در جامعه هستند مصرف بشود».

رئيس دولت اصلاحات تصريح کرد: «اين موارد مسائلی است که بايد مورد توجه باشد واصلاحاتی که بنده می‌گويم شديدا به اصول و ارزش‌ها پايبند است، منتهی معتقد است اصول و ارزش‌ها را نبايد بد تعريف کرد و بدتر از آن خدای نکرده از آنها سوء استفاده کرد».

خاتمی ادامه داد: «اينکه اين اصول و ارزش‌ها در انحصار کسانی قرار بگيرد که هم در گفتار و هم در رفتارشان خلاف اصول و ارزش‌ها عمل می‌کنند مشکل است که بايد جامعه ما از آن رهايی پيدا کند».

وی در بخش ديگری از سخنانش گفت: «همه ما به نيروهای ارزشی و نيروهايی که همه جان و هستی و راحتی و زندگی خودشان را برای دفاع از انقلاب، حيثيت و حرمت جامعه ايرانی در عرصه جهانی و دفاع از منافع ملی و تماميت ارضيشان؛ صرف‌کردند، افتخار‌می‌کنيم».

خاتمی با اشاره به جمع حاضر، ‌گفت: «‌شما نمونه‌ای از اين عزيزان هستيد و البته که شايسته و لايق‌تر از همه برای حضور در عرصه‌های سرنوشت سازی مثل انتخابات شما هستيد، ولی اين به اين معنا نيست که رزمندگان و نيروهای ارزشی ما به صورت يک باند و حزب عمل بکنند».

به عقيده رئيس دولت اصلاحات، رزمندگان و نيروهای ارزشی با آزادی کامل بايد فکر بکنند و ببينند کجا به ارزش‌های واقعی نزديک‌تر است و کجا بيشتر می‌تواند مشکلات کشور‌را حل بکند ودر اين عرصه حضور به هم برسانند و رای خودشان را بدهند.

رئيس بنياد باران خاطر نشان کرد: «آيا اگر ما بخواهيم روی همين معيارهايی که راجع به ارزش‌ها و اصول و انقلاب است قضاوت بکنيم چند نفر مثل مهندس موسوی داريم که اين ارزش‌ها درباره‌اش صادق باشد»؟

وی ادامه داد: «آيا صلاح و مصلحت است کسانی‌که ما نمی‌دانيم چه قدر سابقه انقلابی؛ ارزشی دارند؛ سابقه حضور در جبهه دارند؛ سابقه کمک به نيروهای انقلابی دارند سابقه وفاداری به معيارهايی که امام می‌گفت دارند؟ آيا نيروهای ارزشی ما نبايد احساس کنند که چهره تجربه شده؛ آزموده شده؛ چهره‌ای که در عمل نشان داده پايبند به اصول و ارزش‌ها است ترجيح دارد»؟

رئيس جمهور سابق کشورمان در ادامه به دوران دفاع مقدس اشاره کرد وگفت: «اداره کردن جنگ و جبهه کار دشواری بود و آن روزها افراد نشان دادند تا چه حد به ارزش‌ها، تماميت ارضی، انقلاب‌شان وايران‌شان و به امامشان علاقه‌مند و پايدار و پايبند هستند. کسانی‌که آن فراز‌و نشيب‌ها را به خوبی مديريت کردند نيروی ارزشی هستند ومطمئنا يکی از اين چهره‌های برجسته مهندس موسوی است».

وی تصريح کرد: «البته جناب آقای کروبی کسانی که ايشان را می‌شناسند هم قبل از انقلاب سيلی‌هايی که خورده و زندان‌هايی که رفته و بعد از انقلاب در هر جايی که بوده و هر خدمتی که کرده علاقمند به امام و در خدمت انقلاب بوده و اين افراد اين افراد نيروهای ارزشی هستند».

خاتمی با اشاره به متن صادق و پاک بسيج و سپاه، اظهار داشت: «آيا اگر آنهايی که به نام سپاه و بسيج اعلاميه می‌دهند، آنهايی که با مسئوليتشان سخنرانی می‌کنند و می‌خواهند بگويند افرادی مثل مهندس موسوی و آقای کروبی به ارزش‌ها پايبند نيستند و از سوی ديگر مخاطبان خود را دعوت کنند به کسانی‌که محترمند اما اگر بخواهيم از نظر ارزشی و اصولی نمره بدهيم بسيار نمره پايين‌تری از اين بزرگان دارند و بگويند وظيفه اسلامی انقلابی و ارزشی اين است که اين بزرگواران از صحنه خارج شوند. آيا اين سوء استفاده از ارزش‌ها و سرمايه‌های بزرگ نيست»؟

رئيس جمهور‌سابق کشورمان همچنين گفت: «آيا ما می‌توانيم اين را بپذيريم که سرمايه‌های کشور بدون اينکه کسی پاسخگو باشد بر اثر سوء تدبير، به هدر برود و آن طور که بايد و شايد در خدمت کشور قرار نگيرد»؟

وی با اشاره به منابع و امکانات غنی ايران همچون نفت، موقعيت برتر ژئو استراتژيک، نيروی انسانی جوان، و زيرساخت‌هايی که با خون دل از زمان مهندس موسوی و به خصوص در زمان رياست جمهوری آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در کشور فراهم آمد و در دوران اصلاحات گسترش يافت، گفت: «همه اينها مملکت ما را آماده يک جهش اقتصادی و فنی در همه عرصه‌ها کرد».

خاتمی سپس به افزايش چشمگير قيمت نفت و از سوی ديگر بحران جهانی اقتصاد که به عقيده او بهترين فرصت زمينه برای استفاده ايران از آن شرايط بوده است در جهت پيداکردن سهم بيشتری در عرصه جهان و شتاب دادن به توسعه و پيشرفت اشاره کرد.

وی با بيان اينکه «مصرف بی رويه ارزشها، خود ضد ارزش است»، گفت: «اگر آمديد گفتيد ما بازگشت به اصول انقلاب کرديم؛ ما طرفداران مستضعفان هستيم ما می‌خواهيم عدالت در جامعه پياده کنيم، ولی جامعه گرانی و رکود در اقتصاد را و روز‌به روز از بين رفتن زمينه اشتغال مولد را ديد، شما می‌گوييد اينها اصول و ارزش‌ها را بد تعريف کردند، اما جوان‌ترها می‌گويند نتيجه اصول و ارزش‌ها همين است و اين يک ضد تبليغ برای اصول و ارزش‌ها می‌شود».

خاتمی با بيان اينکه ما به عنوان کسانی‌که علاقمند به اين انقلاب و اسلام و سرزمين هستيم، خودمان را ذی‌حق می‌دانيم و معلوم است که نبايد منفعل باشيم بايد فعال باشيم، گفت: «در عرصه انتخابات هم همه هستند. انشالله انتخابات خوبی انجام بگيرد».

خاتمی سپس از دغدغه بزرگ خود ياد کرد و گفت: «من اين نگرانی و دغدعه را دارم که همه امکانات تبليغاتی، اجرايی و نظارتی در اختيار جريان خاصی است و طرف ديگر واقعا بی پناه است».

رئيس جمهور سابق کشورمان افزود: «ما امکان رساندن حرف‌های خود را به توده مردم نداريم. صدا و سيما که نهادی فراملی است و زير نظر رهبری است بدان معناست که نبايد در اختيار هيچ يک از دستگاهها باشد چه برسد به اينکه فقط در اختيار يک جريان باشد».

وی تصريح کرد: «نمی‌گويم برای آنها تبليغ نشود، بلکه می‌گويم صدا و سيما به عنوان يک نهاد ملی حق ندارد به صورت جانبدارانه برای يک فرد ولو خيلی هم خوب باشد تبليغ کند، بلکه اين ملت است که خودش بررسی کند و تصميم خود را بگيرد».

رئيس بنياد باران ادامه داد: «بدتر از تبليغ جانبدارانه اين است که با کمال بی انصافی آنهايی را که نمی‌پسندند تخريب کنند، برنامه‌هايی که هست را ببينيد که چگونه چهره‌هايی را که عزيز و ارزشمند هستند و حق دارند طبق قانون اساسی در عرصه حضور به هم رسانند تخريب می‌کنند».

خاتمی تاکيد کرد: «نمی شود همه امکانات در اختيار ديگران قرار بگيرد و بعد هم وضعيتی پيش بيايد که اظهار تاسف و تاثر بکنيم».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به ورود اصلاح‌طلبان به اين عرصه نابرابر اظهار داشت: «با اين حال بنده واقعا معتقد به شعور مردم هستم».

وی ادامه داد: «در کشور تنها يک راه وجود دارد که می‌تواند بسياری از ترفندها و راه‌های غير منصفانه موجود و يا راه‌های طبيعی که به روی ملت بسته شده است را باز بکند يا جلوی راههای انحرافی را بگيرد و آن حضور مردم در انتخابات است».

رئيس موسسه بين المللی گفتگو فرهنگها و تمدنها اظهار داشت: «ما اين راتجربه داشته‌ايم که هروقت حضور مردم بوده علی‌رغم اينکه برخی سعی کرده‌اند همه امکانات را در يک مسير خاص به کار بگيرند، نتيجه کار چيزی شده که هم برای دنيا و هم برای مردم شگفتی ساز بوده است».

وی در ادامه با اشاره به حضور ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در عرصه انتخابات اظهار داشت: «هر دو چهره‌ای که در عرصه هستند انسان‌های ارزشمندی هستند».

خاتمی افزود: «مهندس موسوی به حقوق و آزادی‌های مردم می‌انديشد، اين مساله‌ای نيست که اين گروه يا جريان را قبول داريد يا نداريد. با خيلی از اين گروه‌ها بنده هم شايد اختلاف نظر داشته باشم و آنها را نپسندم اما به برکت انقلاب اسلامی اجازه داده شده هر‌کس در چارچوب نظام به صورت قانونی مجاز و آشکار کار بکند بايد حقوق او به رسميت شناخته شود نه اينکه ما تا کسی را نپسنديديم به او بگوييم برانداز».

رئيس بنياد باران تاکيد کرد: «اينها مسائلی نيست که جامعه آن را قبول داشته باشد. معتقدم وظيفه ما اين است کسانی که روش و راه درست‌تری دارند را تقويت بکنيم؛ مهندس موسوی کسی است که همه ما دلمان می‌خواسته به عرصه بيايد، حالا آمده و اين را غنيمت بشماريم».

وی ادامه داد: «ما نيروهای اصلاح‌طلب خوب و جوان‌تری برای رياست جمهوری زياد داريم، ولی وضع به‌گونه‌ای شده که حذف‌ها و ردصلاحيت‌ها قوی است و دايره تنگی برای صلاحيت ايجاد کرده‌اند که اين دو نفر با وجود همه اين شرايط می‌توانند در عرصه بمانند چرا که آقايان کروبی و موسوی را به اين سادگی نمی‌توانند رد صلاحيت بکنند».

خاتمی مسئله ديگر را «شناخت جامعه» عنوان کرد و گفت: «نيروهای کارآمد اصلاح‌طلب جوان امروز امکان شناساندن خود را به جامعه ندارند، اگر فضای سالم و مجموعه نظام ما به چارچوب‌های قانون اساسی تن بدهد خيلی نيروهايی هستند که هم تربيت شده‌اند هم تجربه دارند و هم شايستگی».

وی افزود: «بالاخره عده‌ای بايد به سن بازنشستگی برسند وديگران به صحنه بيايند، امروز ما بايد سئوال کنيم چرا با وجود اينکه اين چهره‌ها هستند و می‌شناسيم اما ساز و کاری در جامعه ايجاد شده که حتی اين چهره‌ها و بلکه چهره‌های باسابقه‌تر نمی‌توانند مطرح بشوند».

رئيس دولت اصلاحات تصريح کرد: «اتفاقاً يکی از کارهای اصلاحات اصلاح روش‌هايی است که منجر به اين مساله شده و اين کار بايد برای بازگشت به روح قانون اساسی و اصالت‌هايی که مردم می‌خواستند و انجام می‌دادند بايد اتفاق بيافتد».

خاتمی در بخش پايانی سخنانش به ورود مهندس موسوی به عرصه انتخابات و سپس خروج او از اين عرصه اشاره کرد و گفت: «آقای مهندس موسوی دلايلی داشتند که اصل آنها برايم قانع کننده است؛ هيچ گونه تعارضی بين ما وجود نداشت، هيچ گونه عاملی خارج از اراده من و مهندس موسوی در اينجا دخالت نداشته و خيلی بد است که مخالفين القا کنند موسوی با انگيزه خاص و تحريکات و هدف‌های خاصی به عرصه آمده است مگر اينها به مهندس موسوی می‌چسبد؟ يا اينکه گفته شود بنده تحت تاثير خارج از اراده خودم تصميم گرفتم نيايم اصلا اين طور نيست».

رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: «اکثريت قاطع مردم ما کسانی هستند که به اصل اسلام، انقلاب، ايران و سرنوشتشان علاقه‌مندند ولی خيلی از آنها روش‌های موجود را نمی‌پسندند. ما بايد سعی کنيم حضور حداکثری داشته باشيم اگر حضور حداکثری باشد تمام اين تشکيلات و برنامه‌ريزی‌ای که دارد می‌شود يک نفر بيايد و افراد ديگر نيايند نقش بر آب می‌شود».

وی تصريح کرد: «مطمئنم اگر در يک حد نصاب مطلوبی جامعه در انتخابات شرکت کند فاصله‌ها ولو تعدد نامزدها هم باشد آنقدر زياد خواهد بود که هيچ چيز نمی‌تواند مساله را دگرگون کند».

خاتمی توضيح داد: «شايد کشورهايی که نظام جا افتاده‌ای دارند، با سی درصد شرکت هم انتخابات برگزار بشود، ولی در کشور ما که تازه داريم مردم سالاری را به برکت انقلاب تجربه می‌کنيم و مردم بايد حضور داشته باشند، اگر اين حضور پررنگ نباشد معلوم است کاری کرده‌ايم که آن ميزان رای ملت بودن و حاکميت مردم بر سرنوشتشان در جامعه مورد ترديد قرار گرفته که اين را بايد مرتفع کرد».

رئيس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد: «امروز همه بايد تلاش کنيم مردم به عرصه بيايند برای دفاع از جمهوريت، دفاع از رای مردم و تاثير داشتن آن و دفاع از حاکميت مردم بر سرنوشت که دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی ما است».

رئيس بنياد باران ادامه داد: «کسانی که از جمهوريت که برکت انقلاب و حاصل انقلاب و نتيجه ديدی است که امام به انقلاب داشتند به پديد آمد؛ دفاع می‌کنم طرفدار انقلاب و امامند يا کسانی‌که برای رای مردم ذره‌ای ارزش قائل نيستند؟آيا ما اصولگرا هستيم يا کسانی ‌که به جمهوری اسلامی اعتقاد نداشته و ندارند»؟

وی تاکيد کرد: «همين جمهوری اسلامی را امام خمينی به رای گذاشت و فرمود به خاطر رای اکثريت مردم بايد آن را پياده کنيم، رای گيری برای قانون اساسی از مردم و گنجاندن اختيارات خود در آن از افتخارات ما است».

خاتمی خاطرنشان کرد: «من هم دغدغه تعدد نامزدها را دارم و همه تلاشم را خواهم کرد و معتقدم کسانی که در عرصه هستند دلسوزند و منطقی و انشالله در نهايت به راهکاری می‌رسيم که آن چيزی که خير است نتيجه بدهد».





















Copyright: gooya.com 2016