سه شنبه 22 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در رابطه با ممانعت از سفر مدافعان حقوق بشر و بازداشت فعالان حقوق زن

اعضای کانون مدافعان حقوق بشر بايد بدون هيچگونه مزاحمتی به فعاليت های خود ادامه دهند و دفتر کانون مدافعان حقوق بشر بايد گشوده شود.

۲۱ ارديبهشت ماه ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز اعلام کرد که دولت ايران پيشاپيش و قبل از انتخابات رياست جمهوری دربيست و دوم خرداد ماه، به سرکوب فعالان حقوق زن در ايران با جلوگيری از سفر، بازداشت و احضار آنها گسترش می دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاريخ ۱۷ ارديبهشت ماه از سفر خانم نرگس محمدی؛ سخنگو و نائب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر و همچنين عضو شورای ملی صلح، به همراه خانم ثريا عزيز پناه؛ مدير کانون پاکسازی مين، به خارج از کشور ممانعت بعمل آمد. خانم ها محمدی و عزيز پناه قصد داشتند که در کنفرانس جهانی زنان در گواتمالا که توسط زنان برنده جايزه نوبل برگزار می شد، شرکت کنند. پاسپورت آنها توسط نيروهای دفتر رياست جمهوری مستقر در فرودگاه ضبط شد وبه آنها اعلام شد که بايد ظرف ۷۲ ساعت به دادگاه انقلاب مراجعه کنند.
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در مورد اين ممانعت از سفر مدافعان حقوق بشر گفت: "يکبار ديگر، مقامات ايرانی، حقوق فعالان جامعه مدنی را نقض کردند و مانع شدند که آنها برای شرکت در يک برنامه مهم بين المللی کشور را ترک کنند."
کانون مدافعان حقوق بشر که توسط خانم شيرين عبادی؛ برنده جايزه صلح نوبل و وکيل مدافع حقوق بشر و ساير همکارانش تاسيس شده بود، از تاريخ اول دی ماه ۱۳۸۷ پلمپ شد و همچنان بسته است. در اين تاريخ، ماموران دولتی به مراسم بزرگداشت شصتمين سالگرد بيانيه جهانی حقوق بشرکه در کانون مدافعان حقوق بشر برگزار می شد، حمله کرده و دفتر کانون را پلمپ کردند. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با اعتراض به بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، از مقامات ايرانی خواست که دفتر کانون را باز کنند و اجازه بدهند که شهروندان ايرانی از کمک های کانون مدافعان حقوق بشر برخوردار شوند.
هادی قائمی در اين مورد تاکيد کرد:" نه دولت و نه شهروندان هيچکدام به هيچوجه از اين اقدامات غير قانونی و سرکوبگرانه اعم از بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر ويا جلوگيری از سفر اعضای آن برای شرکت در يک نشست بين المللی در خارج از کشور، سودی عايدشان نمی شود." اين اقدامات فقط نشان دهنده ترس دستگاه حاکميت از حقوق بشر و وحشت آنها از دسترسی ايرانيان به جامعه بين المللی است."
مقامات ايرانی اخيرا اقدام به بازداشت و بازجويی تعدادی از فعالانی کرده اند که بطور مسالمت آميز برای تغيير قوانين تبعيض آميز فعاليت می کنند.
دو نفر از اعضای کمپين يک ميليون امضا در قم به نام های مريم بيدگلی و فاطمه مسجدی در روز ۱۷ ارديبهشت ماه بازداشت شدند. مريم بيدگلی در غروب روز ۱۷ ارديبهشت ماه در حالی که ماموران برای تفتيش به خانه او رفته بودند بازداشت و ماموران او را به همراه وسايل شخصی او را که ضبط کرده بودند، با خود بردند. فاطمه مسجدی در صبح همان روز در کرج بازداشت شده بود .ماموران خانه فاطمه را در قم در روز قبل تفتيش کرده بودند و وسايل شخصی اش را با خود برده بودند.
غلامرضا سلامی؛ محققی که کتاب "نهضت نسوان شرق" را منتشر کرده است، و با خانم مسجدی مشترکا روی موضوع زنان کار تحقيقی می کند، همراه ايشان در کرج بازداشت شد. خانم بيدگلی و مسجدی سالهاست که در حوزه توانمندسازی زنان در قم فعاليت می کنند. طبق اطلاعات رسيده به کمپين، فعاليت اخير آن ها در دفاع از دختری در ماجرای قتل ناموسی در قم، منجر به اختلافاتی با مقامات در قم شده بود.
خديجه مقدم نيز که عضو کمپين يک ميليون امضا و از اعضای مادران صلح است به همراه همسر خود؛ دکتر اکبر خسروشاهی به معاونت امنيت دادگاه انقلاب برای روز ۱۸ ارديبهشت ماه احضار شد. خانم مقدم به همراه همسر و وکيلشان؛ خانم نسرين ستوده در دادگاه حاضر شدند. خانم مقدم در دادگاه مورد سوال های فراوان قرار گرفت؛ از کمک به قربانيان زلزله بم گرفته تا فعاليت های ايشان برای آزادی فعالان کمپين چه در مورد مريم ملک و چه در مورد آنهايی که در روز کارگر بازداشت شده بودند .
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خواستار پايان دادن به سرکوب فعالان حقوق بشر و حقوق زن در ايران شد.
برای اطلاعات بيشتر در زمينه وضعيت حقوق بشر در ايران به سايت فارسی کمپين در اين پيوند مراجعه کنيد:
http://persian.iranhumanrights.org





















Copyright: gooya.com 2016