دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه پنجم مهدی کروبی در باره حقوق زنان، سحام نيوز

- حضور زنان را در کابينه در قامت وزير، معاون و مشاور رئيس جمهور را يک ضرورت می دانم
- حمايت از زنان سرپرست خانواده و بدون سرپرست با ارائه طرح جامع توانمندسازی آنها، تدوين برنامه های مناسب برای اشتغالزايی زنان، تهيه طرح های حمايتی مناسب جهت حمايت از زنان سالمند، معلول يا مبتلا به بيماری های خاص، توانمندسازی و افزايش بهره وری زنان عشاير و روستايی، ايجاد فرصت های شغلی در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و تقويت مهارت های آنان با انواع آموزش های حرفه ای، از جمله ديگر سر فصل های برنامه های من در رابطه با زنان در دوران رياست جمهوری است.
- حمايت و تقويت نقش و شان اين زنان با محاسبه نتيجه اقتصادی کار آنها در خانه، ايجاد صندوق بازنشستگی خاص زنان خانه دار و بيمه زنان خانه دار از جمله مهمترين اولويت های من در دولت آينده خواهد بود.
- تاکيد می کنم که حق آموزش در کليه سطوح از جمله بديهی ترين حقوق همه شهروندان است.


مهدی کروبی کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در بيانيه ای مهمترين ديدگاهها و برنامه های خود را در مورد حقوق زنان منتشر کرد .
متن بيانيه به شرح زير است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسلام دين رحمت، رافت و عدالت است و هرکس اسلام را به گونه ای متفاوت تفسير و تاويل کند، جفای بزرگ در حق اسلام کرده است.
يک زن – خديجه (س) – اولين لبيک گوی دين محمد (ص) بود و با يک زن – فاطمه (س) – سر منشا خير کثير ذريه پيامبر (ص) بود.

اسلام بر آن بود که در فضای جاهليت عرب، ارزش و منزلت انسانی زنان را به آنها بازگرداند، هرچند که در طول تاريخ اسلام، به دليل غلبه تفکر جاهلی و اسرائيليات بر ذهن جامعه، زنان منزلت خود را بازنيافتند.

انقلاب اسلامی ايران براساس پيام رحمت و عدالت دين محمد (ص)، درصدد تحقق تساوی حقوق زنان و مردان بود و اين خواسته بارها توسط بنيانگذار کبير انقلاب اسلامی، امام خمينی (ره) بيان گرديد. در شرايطی که در سال های نخست انقلاب، تفکری متحجرانه حضور زنان را در عرصه های عمومی بر نمی تابيد و به دنبال خانه نشين کردن زنان بود، امام خمينی (ره) با توجه به ديدگاه های روشنفکرانه و عدالت خواهانه خود، در برابر اين نگرش های تنگ نظرانه ايستادگی کرد و با صلابت و اقتدار پشتيبان حضور زنان در عرصه های مختلف بود و بارها تاکيد کرد که زنان بايد در مقدرات اساسی کشور نقش تعيين کننده داشته باشند.

انتخابات يکی از صحنه هايی است که زنان همواره به عنوان بازيگران اصلی در آن نقش آفرينی کرده اند ولی کمتر از نتايج آن به نفع پيشبرد اهداف خود بهره گرفته اند.

به عنوان کانديدای دهمين دوره رياست جمهوری معتقدم که بايد حضور زنان را در جامعه احيا و تقويت کرد و نبايد از آنان به عنوان پياده نظام در عرصه های سياسی – اجتماعی بهره جست يا از آنان به عنوان نردبان به قدرت رسيدن مردان سوءاستفاده کرد.

باتوجه به اينکه «تغيير» شعار اصلی من در انتخابات رياست جمهوری است، اين تغيير محقق نمی شود مگر آنکه منزلت و کرامت زنان احيا شود و حقوق تضييع شده آنها تامين گردد. براين اساس بازيابی حقوق انسانی زنان و دستيابی به منزلت و جايگاه واقعيشان، اصل بنيادين برنامه های انتخاباتی اين جانب است.

از آنجا که احيای حاکميت قانون و حقوق شهروندی که بخش عظيمی از اين حقوق، حقوق زنان است، از مهمترين دغدغه های فکری ام می باشد، معتقدم که بايد زنان توانمند و شايسته ايرانی از کليه حقوق حقه خود در جهت رفع عقب ماندگی های تاريخی برخوردار شوند.

اينجانب در گذشته، چه در زمانی که رئيس مجلس بودم و چه قبل و بعد از آن بارها حمايت خود را از زنان و حقوقشان اعلام کرده ام. نه تنها ضرورت ورود زنان به مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام را تاکيد نموده ام، بلکه بارها با دولتمردان برسر انتخاب زنان در سمت های مديريتی جدل کرده ام يا در برابر انتقاداتی که به زنان وارد شده از آنها دفاع نموده ام.

حضور زنان را در کابينه در قامت وزير، معاون و مشاور رئيس جمهور را يک ضرورت می دانم و بارها در سخنانم بر اين نکته پای فشرده ام و چنانچه برنامه ريزی براساس مديريت دانش محور استقرار يابد پرواضح است که با توجه به پيشتازی زنان در عرصه علم و جمعيت برتر دانشگاهی اين قشر بخش وسيعی از مديريت بايد به زنان واگذار شود و محيط آزمون و خطای مديريتی مردانه با محوريت زنان توانا به محيطی دانش محور و انسان مدار تبديل شود.

تاکيد به وزرا بر استفاده از زنان در سطوح معاونت، مشاورت و مدير کلی وزارتخانه ها برای ساختن کادرهای مجرب و متخصص و توصيه آنها به تخصيص سهميه مشخصی برای زنان مدير می تواند يک راهکار عملی برای ارتقای شغلی زنان در سطح مديريتی باشد.

اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی که تامين کننده حقوق زنان هم سطح مردان است يکی ديگر از اولويت های برنامه انتخاباتی من است. ضمن آنکه بايد بررسی و بازخوانی بندهايی از قانون اساسی که به ظاهر با برخی حقوق زنان مغايرت دارد، مورد اهتمام نظام هم قرار گيرد.

در حال حاضر بيشترين توجه ما بايد ارائه لوايح روزآمدی باشد که حقوق زنان را در سطوح مختلف تامين می کند. لوايح و مقرراتی که در جهت ايجاد عدالت، به رفع کليه اشکال تبعيض جنسيتی اهتمام دارد. از جمله لوايحی که به ارتقای سطح مشارکت زنان در کليه عرصه های سياسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و بين المللی می پردازد.

جايگاه زنان خانه دار در تحکيم و آرامش خانواده و ثبات جامعه مهمتر از آن است که نيازی به توضيح داشته باشد زنانی که عمر و جوانی خود را برای رفاه و راحتی حال همسر و فرزندان خود فدا می کنند، بايد نسبت به آينده خود اطمينان خاطر داشته باشند. حمايت و تقويت نقش و شان اين زنان با محاسبه نتيجه اقتصادی کار آنها در خانه، ايجاد صندوق بازنشستگی خاص زنان خانه دار و بيمه زنان خانه دار از جمله مهمترين اولويت های من در دولت آينده خواهد بود.

تاکيد می کنم که حق آموزش در کليه سطوح از جمله بديهی ترين حقوق همه شهروندان است.

سهميه بندی ها و بومی گزينی ناعادلانه منجر به تضييع حق بديهی نيمی از جامعه و جمع کثيری از دختران نخبه می شود. به نظرم مسئولان کشور بايد برای بی انگيزگی پسران راهکار ديگری بينديشند و در آينده به جای محروم کردن جمع کثيری از دختران و زنان با استعداد، در فکر اشتغال خيل زنان تحصيلکرده برآيند.

ضمن ابراز تاثر از دستگيری يا ارعاب فعالان زنان به خاطر دفاع از حقوق خود، معتقدم که زنان از طيف های مختلف فکری بايد امکان برگزاری تجمع های قانونی و مسالمت آميز جهت ارائه ديدگاه های خود داشته باشند و بتوانند نشريات خاص خود را در چارچوب قانون اساسی منتشر کنند و چنين رخدادی کمک موثری به درک بهتر حکومت از مطالبات بانوان خواهد داشت.

هر نوع اهانت، تحقير يا هتک حرمت زنان چه در خانواده و چه در جامعه از نظر اينجانب محکوم است. بايد انواع خشونت های خانگی و اجتماعی، قتل های ناموسی، قتل های خانوادگی، فحشا و خودفروشی به طور ريشه ای آسيب شناسی و بررسی شود و برای صيانت از زنان و حل اين مشکلات برنامه ريزی همه جانبه شود.

برنامه ريزی و تلاش جهت حل مشکلات زنان در زمينه های بهداشت، ورزش، آموزش، تفريح، حمايت از زنان سرپرست خانواده و بدون سرپرست با ارائه طرح جامع توانمندسازی آنها، تدوين برنامه های مناسب برای اشتغالزايی زنان، تهيه طرح های حمايتی مناسب جهت حمايت از زنان سالمند، معلول يا مبتلا به بيماری های خاص، توانمندسازی و افزايش بهره وری زنان عشاير و روستايی، ايجاد فرصت های شغلی در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و تقويت مهارت های آنان با انواع آموزش های حرفه ای، از جمله ديگر سر فصل های برنامه های من در رابطه با زنان در دوران رياست جمهوری است.

از مسائل مهمی که در مجلس ششم تصويب ولی در شورای نگهبان رد و فعلا در مجمع تشخيص مصلحت نظام، متوقف مانده است، کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان است. پذيرش مشروط کنوانسيون با حق تحفظ عدم مغايرت با شرع و قانون اساسی در کنار اصلاح قوانين متناسب با شرايط روز جامعه، می تواند به اصلاح بسياری از رويه های جاری کمک کند.

بدون ترديد اگر تاکنون حقوق زنان را با ارائه طرح ها و لوايح کارآمد تامين نموده بوديم، چهره زن ايرانی در دنيا مخدوش ترسيم نمی شد.

به هر تقدير، ايران به عنوان عضوی از نظام بين المللی، نمی تواند و نبايد به خاطر برخی سوءتدبيرها، به ويژه در رابطه با مسئله زنان از جامعه جهانی منزوی باقی بماند.

در پايان بر اين باورم که زن ايرانی شايسته شان و منزلتی بيش از آن است که تاکنون از آن برخوردار بوده است. علی رغم اينکه مسئله زنان يکی از سرفصل های ۳۵ گانه برنامه من در اداره کشور محسوب می شود که جداگانه تقديم خواهد شد، اما به لحاظ اهميت مسئله زنان، شرح تفصيلی تری از نگاه خود را به اين موضوع تقديم به دختران جوان و بانوان محترم داشتم و اميدوارم که در ايضاح مسئله کمک نموده باشد.

مهدی کروبی





















Copyright: gooya.com 2016