دوشنبه 4 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولتیماتوم مرکز تحقیقات استراتژیک به طیف حامی احمدی‌نژاد، شهاب ‌نیوز

مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن بر عهده حسن روحانی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی و مسئول اسبق پرونده هسته‌ای است؛ با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی شدیداللحن به طیف حامی دولت «برای آخرين بار» هشدار داد که از دروغ‌پردازی و «بداخلاقی» در زمینه پرونده هسته‌ای دست بردارند و تاکید کرد که در غیر این صورت دست به «افشاگری» خواهد زد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار شهاب ‌نیوز؛ ماجرا از آن جا آغاز شد که محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته طی سخنانی تند و تحریک‌آمیز، توافقنامه ایران و سه کشور اروپایی در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی (مشهور به توافقنامه سعدآباد) را «ننگین»! خواند و ادعا کرد که ظرف چهار سال گذشته ایران را از «قعر به اوج» رسانده است. با آن که حمله بی‌محابای احمدی‌نژاد به توافقنامه سعدآباد به دلیل حمایت‌های صریح رهبر انقلاب از این توافقنامه با تعجب ناظران مواجه شد؛ اما حامیان دولت به حملات خود علیه مسئولان سابق پرونده هسته‌ای ادامه دادند و خود احمدی‌نژاد نیز روز جمعه طی سخنانی در جمع حامیانش، برای بار دوم بر «ننگین» بودن توافقنامه سعدآباد اصرار کرد.

در حالی که آگاهان سیاسی، شکست کامل سیاست‌های افراطی و تحریک‌آمیز احمدی‌نژاد در عرصه بین‌المللی را یکی از دلایل حملات تازه او به دولت‌های قبلی می‌دانند؛ روز یک‌شنبه نوبت به مهرداد بذرپاش رسید تا با روزنامه پرحرف و حدیث خود وارد میدان شود و پروژه حمله به سیاست‌های خارجی دولت‌های قبلی را وارد فاز تازه‌ای کند. به این ترتیب، روزنامه آقای بذرپاش مصاحبه‌ای را با فردی به نام «حسن عباسی» منتشر کرد که در آن اتهامات تازه‌ای علیه سیاست‌های هسته‌ای دولت خاتمی مطرح شده بود. اتهاماتی که البته این بار با واکنش شدیداللحن و سریع مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (جایی که مدیریت آن بر عهده حسن روحانی مسئول اسبق پرونده هسته‌ای است) مواجه شد.

مرکز تحقیقات استراتژیک در بیانیه مطبوعاتی خود با انتقاد شدید از سوءاستفاده‌های تبلیغاتی طیف حامی دولت از پرونده هسته‌ای تصریح کرده است: «براي آخرين بار به مراكز آتش تهيه دولت تذكر مي‌دهيم، چنانچه دست از اين بداخلاقي‌هاي تبليغاتي برندارند و با موضوع مهم و اساسي مذاكرات هسته‌اي بازي تبليغاتي كنند براي دفاع از منافع ملي كشور و حقوقي كه براي آن زحمات فراواني كشيده شده است مجبور به افشاگري و چاپ اسنادي هستيم كه حقايق را روشن خواهد كرد و مردم درخواهند يافت كه چه هزينه‌اي را بابت بي‌كفايتي‌هاي برخي مسئولين در سال‌هاي اخير پرداخته‌اند».

متن کامل بیانیه مطبوعاتی مرکز تحقیقات استراتژیک که رونوشت آن برای دادسراي ويژه رسيدگي به جرايم مطبوعاتي نیز ارسال شده؛ به شرح زیر است:

دروغ‌پردازي‌هاي انتخاباتي حاميان احمدي‌نژاد

روزنامه وطن امروز در آخرين شاهكار انتخاباتي به نقل از حسن عباسي نوشت جك استراو گفته است: حسن روحاني به من قول تعليق 10 ساله را داده است. اين دروغ بزرگ كه در صفحه اول اين روزنامه بيان شده در حالي است كه همه مي‌دانند در مذاكرات سعدآباد زماني كه سه كشور اروپايي قصد داشتند تعليق بلندمدت و الزامي را طبق قطعنامه آژانس مطرح كنند، آقاي دكتر روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي وقت به هيچ عنوان زير بار آن نرفت و در بيانيه به صراحت تعليق محدود و داوطلبانه ذكر شد و ايشان در مصاحبه مطبوعاتي با حضور سه وزير اروپايي اعلام نمود كه تعليق در اختيار ايران است و مي‌تواند يك روز و يا حداكثر يك سال باشد. بنابراين اولاً هيچ زماني براي تعليق ذكر نشده و مدت آن در اختيار ايران بود، ثانياً به هيچ عنوان بحث 10 سال در هيچ‌كجاي مذاكرات كه اسناد مربوط به آن در شوراي عالي امنيت ملي و وزارت خارجه و ساير مراكز موجود است، اين موضوع را تأييد نمي‌كند و اين سخن كذب محض است.

از طرف ديگر، در هيچ رسانه‌اي نيز اين گفته به نقل از جك استراو بيان نگرديده است.

سؤال اينجاست كه چرا مطلبي كه دروغ بودن آن از سوي اسناد و مدارك موجود و فايل رسانه‌ها قابل اثبات است و از سوي طرف غربي هم بيان نشده است بايد در آستانه انتخابات خوراك تبليغاتي يك جناح كه كانديداي خود را در خطر مي‌بيند قرار گيرد؟ علاوه بر اينها، در دولت قبلي، سه نوبت تعليق شكسته شد و در آخرين طرحي هم كه به سه كشور اروپايي در فروردين 1384 داده شد، به صراحت اعلام شد كه ايران ظرف يك سال آتي 3000 (سه هزار) سانتريفيوژ را راه‌اندازي خواهد كرد. بايد توجه داشت اين‌گونه اتهامات، اتهام عليه نظام است و نه شخص. فعاليت‌هاي هسته‌اي در دولت گذشته با نظر سران نظام و تأييد آنان انجام شده است و در هيچ موردي تصميم فردي نبوده است.

توپخانه حاميان دولت چرا اين بار بدون در نظر گرفتن منافع ملي با يك برنامه‌ريزي هماهنگ قصد دارند اين منافع را به قربانگاه مصلحت‌هاي سياسي و جناحي ببرند.

اي كاش اخلاق انتخاباتي و قوانين انتخابات حداقل محدوده‌اي را براي كانديداها تعيين مي‌كرد كه آنها حق نداشته باشند براي رسيدن به مطامع خود با دسترنج و دستاوردهاي افتخارآميز مردم و مسئولين قبلي به‌ويژه پرونده هسته‌اي كه زير نظر بالاترين مقامات نظام سياست‌گذاري شده است، بازي كنند. اين‌گونه لجن‌پراكني‌ها نه به نفع آن روزنامه نه به نفع كانديداي مورد نظر شما است و جز بدنامي براي شما و ضربه به منافع ملي اثر ديگري نخواهد داشت.
اين بداخلاقي‌هاي انتخاباتي علاوه بر آنكه از ديدگاه مردم و نخبگان جامعه كه در جريان امر بوده‌اند اثر معكوس دارد، قابل پيگرد قانوني و قضايي نيز خواهد بود.

لذا براي آخرين بار به اين مراكز آتش تهيه دولت تذكر مي‌دهيم، چنانچه دست از اين بداخلاقي‌هاي تبليغاتي برندارند و با موضوع مهم و اساسي مذاكرات هسته‌اي بازي تبليغاتي كنند براي دفاع از منافع ملي كشور و حقوقي كه براي آن زحمات فراواني كشيده شده است مجبور به افشاگري و چاپ اسنادي هستيم كه حقايق را روشن خواهد كرد و مردم درخواهند يافت كه چه هزينه‌اي را بابت بي‌كفايتي‌هاي برخي مسئولين در سال‌هاي اخير پرداخته‌اند.

والسلام

روابط عمومي مركز تحقيقات استراتژيك





















Copyright: gooya.com 2016