پنجشنبه 7 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست ۱۵۳ اوپک پايان يافت، ميزان توليد نفت اوپک تغيير نکرد، ايسنا

يکصد و پنجاه ‌و سومين نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درحالی دقايقی پيش در وين پايان يافت که وزيران نفت شرکت‌کننده در اين نشست توافق کردند توليد نفت را بدون هيچ تغييری ثابت نگه ‌دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، وزيران نفت ۱۲ کشور عضو اوپک در اين نشست با بررسی شرايط بازار نفت به‌خصوص برای سه ‌ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۰۹، تصميم گرفتند تغييری در ميزان توليد نفت ايجاد نکنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعضای اوپک در بيانيه پايانی با اشاره به کاهش تقاضای نفت در جهان، به اين نکته اشاره کردند که عرضه نفت بالاتر از تقاضاست و به همين‌ دليل ذخاير نفتی به ميزان بالايی رسيده است اما با اين ‌حال با پيشنهاد کاهش توليد در نشست امروز موافقت نشد.

دبير کل اوپک در کنفرانس مطبوعاتی پايان اين نشست تاکيد کرد: اعضای اوپک همچنين بر پايبندی هرچه بيش‌تر خود به تعهدات کاهش توليد تاکيد کردند و متعهد شدند که با دقت بيش‌تری شرايط بازار را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش ايسنا، يکصد و پنجاه و سومين نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی امروز در وين ـ ‌پايتخت اتريش ـ‌ برگزار شد که با وجود عمر کوتاه افزايش قيمت نفت به بالای ۶۰ دلار در هفته‌های گذشته، نشانه‌های محکمی وجود داشت که نشان می‌داد اعضای اوپک اشتياق خود را برای بازبينی در سهميه‌های توليد در نشست امروز کاهش داده‌اند.

اعضای اوپک اميدوارند با بروز نشانه‌هايی از بهبود وضعيت اقتصادی جهان و در نتيجه بهبود وضعيت تقاضای نفت، قيمت نفت به روند صعودی خود ادامه داده و به سطح ۷۵ تا ۸۰ دلار برسد؛‌ اعضای اوپک معتقدند در شرايط کنونی کاهش توليد ممکن است شوک منفی برای اقتصاد جهان ايجاد کند.

کشورهای عضو سازمان اوپک خواستار محدوده قيمتی ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت هستند اما در شرايطی که رودرروی مساله بزرگی همچون سقوط روزانه تقاضای نفت قرار گرفته‌اند، کاهش بيش‌تر توليد گزينه مورد نظرشان برای نشست خردادماه نبود و بسياری از اعضا معتقد بودند پايبند نبودن به سهميه‌های کنونی است که در کنار بهبود شکننده اقتصاد جهانی مانع صعود قيمت نفت در بازارهای بين‌المللی می‌شود.

بازارهای نفت نيز در هفته‌های گذشته روند نوسانی را پشت سر گذاشته‌اند که عمدتا رويکرد افزايشی داشته است؛ درحالی که بازارهای نفت تا چند هفته پيش شاهد معامله هر بشکه در سطح قيمت ۳۵ دلار بودند، به ناگاه روند صعودی بدون هيچ محرک قوی و خاصی آغاز و هر بشکه نفت با بيش از ۲۵ دلار افزايش قيمت، در هفته گذشته معادل ۶۰ دلار داد و ستد شد.





















Copyright: gooya.com 2016