جمعه 22 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاره‌ای ابهام‌ها در رای‌گيری، دويچه وله

تغييرات ناگهانی در تعرفه‌ها و جايگزين کردن شماره به جای نام نامزدها، مردم را سرگردان و متعجب کرده است. شايعات مبنی بر وجود خودکار جادويی در حوزه‌ها نيز باعث شده که بيشتر رای‌دهندگان، قلم‌های شخصی به همراه داشته باشند.

اعلام ديرهنگام کد برای هر نامزد و تغيير کد دو رقمی به يک رقم در روز انتخابات، موجب تعجب و ترديد بسياری رای‌دهندگان در نخستين ساعات شده بود. گمانه‌زنی‌ها و زمزمه‌ها حاکی از اين بود که مبادا به اين ترتيب، امکان دستکاری در شمارش آرا به وجود آيد. يک رای‌دهنده می‌گفت، کافی است کنار شماره‌ی چهار، عدد چهار ديگری نوشته شود. به اين ترتيب به جای موسوی، کد احمدی‌نژاد حاصل می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با بالا گرفتن زمزمه‌ها و شکايات، ستاد انتخابات وزارت کشور در اطلاعيه‌ی شماره ۵ خود به مردم خبر داد که نوشتن کد نامزدها به روی تعرفه‌‌ی رای الزامی نبوده و نام کانديدا کفايت می‌کند. اما شاهدان عينی می‌گويند که در برخی شعب اخذ رای، بازهم بر نوشتن کد بر روی تعرفه‌ اصرار می‌شود.

ستاد انتخابات اعلام کرده که همراه داشتن کارت ملی، روند اخذ رای را تسريع می‌کند، اما از برخی حوزه‌ها خبر می‌رسد که نمی‌گذارند کسی بدون کارت ملی رای دهد. ميزان مشارکت مردم در تهران بسيار بالاست و شاهدان عينی نه از استقبال، بلکه از هجوم مردم سخن می‌گويند. بسياری از ايستادن در صف‌های طولانی خسته شده ‌و تصميم گرفته‌اند در ساعات پايانی شب رای دهند.

جنجال خودکار جادويی

بيشتر مردم با خودکار وارد حوزه‌ها می‌شوند و اصرار دارند که تعرفه را با قلم مطمئن و شخصی پرکنند. مردم با ترديد به خودکارهای موجود در حوزه‌ها نگاه می‌کنند. شايع شده که در شماری از حوزه‌ها، روان‌نويس ‌جادويی ساخت چين وجود دارد. اين قلم، برای مردم آشناست و مدت‌هاست وارد بازار شده است. از جمله موارد مصرف اين خودکار که اثر جوهرش پس از مدتی محو می‌شود، تقلب در امتحان يا امضای چک بی‌محل است!

قطع شبکه‌ی ارسال اس‌ام‌اس

يک روزنامه‌نگار، از کار افتادن شبکه‌ی ارسال پيامک را به نامه‌ی اخير رفسنجانی نسبت می‌دهد. او زيرنويس پيوسته‌ی تلويزيونی در مورد عدم واکنش مقام رهبری به نوشته‌ی رفسنجانی را نشانه‌‌ی اين حساسيت و تاثير آن بر افکار عمومی در روز انتخابات می‌داند. به نظر اين روزنامه‌نگار، بيشتر مردم، سکوت آيت‌الله خامنه‌ای را حمل بر حمايت از رفسنجانی کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016