سه شنبه 26 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد به روسيه رفت، بی بی سی

محمود احمدی نژاد به عنوان ناظر در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای شرکت کرده است.

روز سه شنبه، ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد)، رئيس جمهوری ايران در نخستين سفر خارجی خود پس از برگزاری انتخابات جنجال برانگيز اين کشور، وارد شهر يکاترينبورگ در روسيه شد و در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد.

سفر آقای احمدی نژاد به روسيه با يک روز تاخير صورت می گيرد و قرار بود او روز دوشنبه به روسيه سفر کند اما اين سفر صورت نگرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامات جمهوری اسلامی در مورد علت تاخير در انجام اين سفر توضيحی نداده اند اما خبرگزاری روسی ايتارتاس به نقل از منابع آگاه در اجلاس گفته است که محمود احمدی نژاد در جلسه عمومی سازمان حضور خواهد داشت و قرار است بعد از ظهر در گفتگويی با خبرنگاران شرکت کند.

به گزارش اين خبرگزاری، مقامات ايرانی گفته اند که حضور و ملاقات های آقای احمدی نژاد طبق برنامه قبلی اجرا خواهد شد.

طبق برنامه اعلام شده، قرار است محمود احمدی نژاد در جريان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با رئيسان جمهوری روسيه و چين نيز ديدار کند اما در مورد زمان اين ملاقات های خبری انتشار نيافته است.

به گفته سازمان دهندگان اجلاس، به دليل کمبود فرصت رهبران شرکت کننده در اجلاس، قاعدتا بايد اين ملاقات ها روز سه شنبه صورت گيرد هر چند به نظر نمی رسد برنامه نهايی در اين زمينه تنظيم شده باشد.

سفر محمود احمدی نژاد به روسيه در حالی صورت می گيرد که اعلام پيروزی او در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری به برگزاری تظاهرات و راهپيمايی های اعتراضی در داخل ايران منجر شده که همچنان ادامه دارد.

اولين سفر بعد از انتخابات
اعلام نتيجه انتخابات و حوادث بعد از آن، به خصوص برخورد نيروهای دولتی با تظاهرکنندگان، باعث ابراز نگرانی برخی از دولت ها مختلف شده است اما کشورهای چين و روسيه در اين مورد اظهار نظر خاصی نکرده اند.

در عين حال، خبرگزاری های ايران از ارسال پيام های تبريک از سوی تعدادی از سازمان ها و رهبران چند کشور جهان برای محمود احمدی نژاد خبر داده اند و گفته می شود که رئيس جمهوری روسيه نيز انتخاب مجدد او را تبريک گفته است.

دو کشور چين و روسيه، که از پايه گذاران سازمان همکاری شانگهای هستند، روابط تجاری گسترده ای با ايران دارند و به عنوان اعضای گروه ۱+۵، در مقايسه با اعضای غربی اين گروه از اتخاذ موضع ملايمتری در برخورد با بحران هسته ای ايران حمايت می کنند.

برخی ناظران گفته اند که رهبران جمهوری در نظر داشتند با تشويق مردم به مشارکت گسترده در انتخابات رياست جمهوری، وجهه مطلوبتری از خود در جامعه بين المللی ارائه دهند اما ترديدهايی که در مورد سلامت اين انتخابات پديد آمده است می تواند موقعيت آقای احمدی نژاد در مراودات بين المللی را تضعيف کند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ و با عضويت شش کشور منطقه - روسيه، چين، تاجيکستان، ازبکستان و قزاقستان تشکيل و جانشين گروه موسوم به شانگهای پنج شد که با عضويت اين کشور ها، به استثنای ازبکستان، در سال ۱۹۹۶ ايجاد شده بود.

اين سازمان هدف خود را مبارزه با تروريسم، جنبش های جدايی طلبانه و افراطی گری عنوان کرده هر چند هدف اصلی اعضای، به خصوص دو کشور روسيه و چين، جلوگيری از نفوذ ايالات متحده در منطقه آسيای ميانه نيز بوده است.

در سال های اخير، سازمان همکاری شانگهای به همکاری و اجرای طرح هايی در زمينه های اقتصادی و اجتماعی هم مبادرت ورزيده است.

علاوه بر اعضای اصلی، کشورهای هند، ايران، مغولستان و پاکستان به عنوان اعضای ناظر و چند سازمان و کشور ديگر، از جمله افغانستان، به عنوان کشور ميزبان در اجلاس سران اين سازمان شرکت می کنند.

در سال گذشته، ايران رسما تقاضا کرد به عضويت کامل اين سازمان پذيرفته شود و برخی از ناظران اين اقدام را به منزله تلاش برای تبديل اين سازمان به يک تشکل ضد غربی دانستند اما هنوز اين درخواست رسما پذيرفته نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016