جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين‌الملل: سخنان خامنه‌ای چراغ سبزی بود برای سرکوب، راديو فردا

عفو بين‌الملل روز جمعه در واکنش به سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی گفت سخنان او «چراغ سبزی بود به نيروهای امنيتی برای سرکوب خشن معترضانی که از حق خود برای راه‌پيمايی و بيان عقايد بهره می‌گيرند».

اين سازمان با ابراز نگرانی شديد از گفته‌های علی خامنه‌ای چنين اظهار نظر کرده است که اين گفته‌ها نشان از آمادگی مقامات ايرانی برای سرکوب خشن مردم در صورت ادامه اعتراضات داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز جمعه ۲۹ خردادماه با ياد کردن از اعتراضات مردمی به عنوان «اردوکشی» و «زورآزمايی خيابانی» هشدار داد که کسانی که بخواهند برای اصلاح ابرو چشم را کور کنند «مسئول هر خونی که ريخته شود هستند».

معاون بخش خاورميانه و آفريقای شمالی در سازمان عفو بين‌الملل در اين باره گفت: «در صورتی که مردم در چند روز آينده برای اعتراض به خيابان‌ها بيايند، ترس ما از اين است که با دستگيری‌های دل‌بخواهی و کاربرد افراطی خشونت همچون روزهای اخير روبه‌رو شوند.»

حسيبه حاج سهراوی با اشاره به تجمع اعتراضی حاميان ميرحسين موسوی که قرار است فردا، شنبه، در تهران برگزار شود گفت احتمال اعمال خشونت از اين جهت بالاست که وزارت کشور ايران مجوزی برای اين تجمع و راه‌پيمايی صادر نکرده است.

راه‌پيمايی ميليونی حاميان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در تهران در روز دوشنبه گذشته که بدون مجوز وزارت کشور برگزار شد با آتش گشودن نيروهای بسيجی به روی مردم و کشته شدن هشت نفر پايان يافت.

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه خود اشاره کرده است که رهبر جمهوری اسلامی به جای آن که «به نيروهای امنيتی از جمله بسيجی‌ها هشدار دهد که طبق قانون عمل کنند» به مردم گفت که مسئوليت خشونت‌ها «متوجه مشوقان و برگزارکنندگان» اعتراض‌ها خواهد بود.

خانم سهراوی در اين مورد می‌گويد: «اين که رهبر يک حکومت بار امنيت را به جای نيروهای امنيتی بر دوش تظاهرکنندگان بگذارد انحراف از وظيفه و دادن جواز به سوء‌استفاده است.»

بر اساس ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی که کشور ايران نيز يکی از امضاکنندگان آن است تجمع صلح‌آميز و آرام به‌صراحت مجاز شمرده شده است. همچنين بر اساس اين ميثاق مجريان قانون تنها در صورتی بايد به زور متوسل شوند که اين کار «مطلقا ضروری» و برای انجام وظيفه‌شان لازم باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016