دوشنبه 1 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرتضی الويری: وقتی اوليه‌ترين آمار و اطلاعات را نمی‌دهند چرا کروبی به جلسه شورای نگهبان برود؟ ايلنا

- بين عمل و گفته‌های مسئولان تعارض جدی وجود دارد

مرتضی الويری در گفت‌و‌گو با ايلنا، برخی دلايل عدم حضور کروبی در جلسه مشترک کانديداهای انتخابات رياست جمهوری با شورای نگهبان را تشريح کرد.

وی که به نمايندگی از کروبی در جلسه نمايندگان کانديداها با مقام معظم رهبری شرکت کرده بود، گفت:‌ در آن جلسه نمايندگان کروبی و موسوی جمع‌بندی مستندات و دلايل خويش برای ابطال انتخابات را ارائه کردند و در نامه‌ای به امضای کروبی که برای شورای نگهبان ارسال شد، دلايل اين درخواست تشريح شد.

الويری افزود: شالوده اعتراض ستاد انتخاباتی کروبی به نتايج انتخابات را اين نکته شکل می‌داد که اعداد و ارقامی که توسط وزارت کشور و بدون حضور نمايندگان کانديداها، مبنای تجميع آرا قرار گرفته است، با اعداد و ارقام صندوق‌ها مغايرت دارد و به همين دليل درخواست شد که اطلاعات صندوق‌ها به تفکيک در اختيار ستادهای کانديداها قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: به اين درخواست توجهی نشد و حتی زمانی که وزير کشور هم اعلام کرد که اطلاعات را در اختيار کانديداها قرار می‌دهيم، ما باز هم درخواست کرديم ولی گفته‌های وزير کشور عملی نشد و پاسخی به ما ندادند.

وی افزود: در نهايت زمانی وزارت کشور اطلاعات صندوق‌ها را آن‌هم به صورت قطره‌ای از طريق سايت وزارت کشور منتشر کرد که مهلت قانونی نمايندگان برای شکايت به شورای نگهبان به پايان رسيده بود و عملا کانديداها را از جامع‌کردن شکايتشان ناتوان ساخت.

الويری خاطرنشان کرد: اين اقدام شبهه‌انگيز در حالی صورت گرفت که صبح روز انتخابات، اطلاعات صندوق‌ها در وزارت کشور موجود بود و ستاد انتخابات قادر بود آن را در اختيار کانديداها قرار دهد، نه اينکه پس از ۸ روز، فقط اطلاعات ۱۳ استان را از طريق سايت وزارت کشور اعلام کنند.

وی افزود: اين مسئله به شدت مورد اعتراض محسن رضايی نيز هست و وقتی کانديداها را از بديهی‌ترين اطلاعات درخواستی محروم می‌کنند، چگونه می‌توان به حسن‌نيت آقايان خوش‌بين بود.

الويری نااميدی از رسيدگی عادلانه به شکايات مطرح‌شده را يکی ديگر از دلايل عدم حضور کروبی در شورای نگهبان دانست و افزود: بين عمل و گفته‌های مسئولان تعارض جدی وجود دارد و همين امر فضا را نااميدانه می‌سازد.

وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به تصريح قانون اساسی مبنی بر آزاد بودن اجتماعات آرام و مدنی، افزود: افراد و مسئولان که دنبال بازگشت آرامش به فضای سياسی و اجتماعی هستند، بايد بدانند که اجتماعات و گردهمايی‌های مردمی می‌تواند يک سوپاپ اطمينان باشد. مردم اگر احساس کنند حرفشان شنيده می‌شود و جايی هست که حرف دلشان را بزنند، اجتماع می‌کنند و به طور قانونی اعتراض خويش را بيان می‌کنند.

الويری با تاکيد بر اينکه بخشی زيادی از مردم احساس ناخوشايندی درباره نتيجه انتخابات دارند و بر اين گمان هستند که نتيجه اعلام شده با آرای واقعی تفاوت دارد، اظهار داشت:‌ در اين شرايط، اگر به طور غيرقانونی جلوی اجتماع مدنی و مردمی گرفته شود و آنها احساس کنند که حاکميت به نگرانی‌ آنها توجه لازم را ندارد، مسلم است که تلاش‌های مسئولان واقعا در راستای بازگشت آرامش به جامعه نيست و وضع را ملتهب‌تر می‌کند.

وی تداوم بازداشت برخی فعالان سياسی و روزنامه‌نگاران در شرايط فعلی را نيز فاقد توجيه قانونی و عقلانی دانست و افزود: اين اقدامات تعارض جدی با مردم‌سالاری دارد و گسترده‌تر شدن دامنه اين اقدامات، اين ظن را تقويت می‌کند که برخی مايل هستند کشور در شرايط بحرانی قرار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016