چهارشنبه 3 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: هر موقع دادگاه اعلام کند می‌شود اغتشاش‌گران را معرفی کرد، افرادی دستگير شدند که با پاسپورت انگليسی بودند، ايسنا

وزير اطلاعات صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشيه‌ جلسه‌ دولت حضور يافت و به صورت نسبتا مفصل درباره مسائل اخير صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره بمب‌گذاری‌های اخير اظهار کرد: در ابتدا از همه‌ شما تشکر می‌کنم که تلاش می‌کنيد اطلاعات صحيح را به سمع مردم عزيز ايران برسانيد.

وی ادامه داد: ‌جريان‌های مختلفی عمدتا وابسته به صهيونيست‌ها و غيرصهيونيست‌ها از اوايل امسال برای يک سلسله انفجارات تا زمان انتخابات برنامه‌ريزی کرده بودند که بحمدالله در دو سه مرحله دستگير شدند که بخشی از اطلاعات مربوط به آن به اطلاع مردم رسيد؛ چنان‌که يکی دو سه مورد آن در دو سه ماه پيش اعلام شد که در ارديبهشت ماه و اوايل خردادماه دستگير شدند و بمب‌های آنها نيز کشف شد و همه‌ی عوامل‌شان دستگير شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اطلاعات گفت: ‌اتفاقی که چند روز پيش در حرم امام رخ داد، در ادامه‌ همان قضايا بود، در واقع در ادامه‌ راه کسانی بود که می‌خواستند در حسينيه‌ی ارشاد در روز انتخابات بمب‌گذاری کنند و دستگير شدند، يا همان کسانی که می‌خواستند در چيذر بمب‌گذاری کنند که شناسايی شدند. هم‌چنين گروهی در شرق کشور می‌خواستند اقداماتی انجام دهد تا روز انتخابات که با کمک نيروی انتظامی و ساير نيروهای مستقر در شرق کشور شناسايی و دستگير شدند.

وی گفت:‌ يک گروه نيز قصد داشت در تبريز در جريان سخنرانی يک کانديدا اخلال به وجود آورد. متاسفانه عوامل اين جريان در يکی از ستادهای آنها نفوذ کردند و تحت عنوان حاميان يک نامزد می‌خواستند جلسه‌ی نامزد ديگر را در تبريز به هم بريزند که آن‌ها نيز دستگير شدند.

محسنی اژه‌ای افزود:‌ برخی ديگر نيز که سابقه‌ شرارت داشتند از جمله در جنوب و در اهواز و قصد داشتند اقداماتی انجام دهند که قبل از انجام هر اقدام ديگری شناسايی شدند.

وی همچنين شايعه بمب‌گذاری در متروی تهران را رد کرد.

وزير اطلاعات در پاسخ به اين پرسش که اين بمب‌گذار‌ها و ناامنی‌ها چقدر به خارج از کشور مربوط بوده و بيگانگان در آن دخالت داشته‌اند؟ هم گفت: ناامنی‌ها دو جور است؛ يک سری به صورت برنامه‌ريزی‌شده و نرم است که از دو سال قبل شروع شده بود و ما در مورد آنها اطلاع‌رسانی کرديم و گفتيم کسانی در راستای انقلاب نرم و مخملی دستگير شدند که در مورد آن‌ها در يکی از جلسات توضيح دادم .

وی گفت:‌ علاوه بر اين که عده‌ای مساله‌ی اغتشاشات را به صورت نرم پيگيری می‌کنند که عمدتا غربی‌ها و آمريکايی‌ها و صهيونيست‌ها اين مساله را دنبال و حمايت می‌کنند، در اين چند ماه اخير به ويژه چند هفته قبل از انتخابات گروه‌های تابلودار ضدانقلاب وارد شدند که برخی عوامل آن‌ها در اغتشاشات اخير بازداشت شدند. شما نيز برخی از آنها را از طريق رسانه‌ی ملی ديديد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد:‌ کسانی که اين اغتشاشات را سازماندهی می‌کردند در مورد آن‌ها تصميم‌گيری می‌کردند و مجريان اغتشاشات بسياری از آن‌ها دستگير شدند .

وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا خبرنگاران خارجی نيز در اين ارتباط دستگير شده‌اند گفت: يکی دو نفر که تحت عنوان جمع‌آوری اطلاعات پنهان، اقداماتی انجام می‌دادند دستگير شده‌اند، نه به عنوان خبرنگار که يک نفر آنها دستگير شده و يک نفر آنها وسايلش ضبط و جمع شده و قرار است در موردشان تحقيق شود.

اژه‌ای در پاسخ به اين پرسش که مجموعا چند نفر در اين حوادث دستگير شده‌اند گفت: برخی دستگيری‌ها ، ‌دستگيری‌های کف خيابانی است که در روز اغتشاش انجام شده و ممکن است بسياری از آنها همان روز و فردا آزاد شوند؛ بنابراين دستگيری‌ها دو دسته هستند؛ يک دسته کسانی هستند که فريب خورد‌ه‌اند و ممکن است برخی نيز به خيابان آمده باشند که صف آنها از صف ضد انقلاب و اغتشاش‌گران جدا باشد، ولی احيانا دستگير شده‌اند. در اين مورد ممکن است در آن روز دستگيری‌ها زياد باشد ولی تعداد زيادی از آن‌ها همان روز يا فردای آن روز آزاد می‌شوند؛ اما عده‌ای نيز هستند که فرماندهی دارند و در واقع اغتشاشات را فرماندهی می‌کنند و کاملا برای آتش زدن ، تخريب و اقدامات ضدامنيتی به صورت تشکيلاتی عمل می‌کنند که توسط نيروهای انتظامی و وزارت اطلاعات شناسايی شده‌اند و تعدادشان زياد نيست.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا از وابستگان به کانديداها کسی دستگير شده است نيز گفت: منظور از وابستگان به کانديداها چيست؟

خبرنگاران گفتند منظور اين است که در ستادهای آنها مشغول به کار بودند.

اژه‌ای گفت: بله . اگر منظور از وابستگی اين باشد تعدادی از آنها که حتی بعضا جزء اصلی اين ستادها بودند دستگير شده‌اند.

وزير اطلاعات هم‌چنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که برخی اعضای ستادهای کانديداها به انگلستان رفت و آمد داشته‌اند و در آستانه‌ی انتخابات از انگليس آمده‌اند و اکنون در آستانه‌ی بازگشت هستند، آيا از اين افراد نيز کسی دستگير شده است ؟ گفت: يکی از کشورهايی که در اين زمينه متاسفانه عليه کشور ما تبليغات سنگينی انجام داد و علاوه بر تبليغات، يک سلسله کارها بر خلاف ضوابط ديپلماتيک توسط نيروهايی که در داخل کشور و همانجا داشت، انجام داد، انگليس بود. شما ديديد که بی بی سی فارسی نيز چه اقداماتی انجام داد.

وی گفت:‌ افرادی نيز دستگير شدند که با پاسپورت انگليسی بودند و در اغتشاشات اخير نيز بی‌نقش نبودند.

وزير اطلاعات در پاسخ به اين پرسش که اين اغتشاش‌گران چه موقع به مردم معرفی می‌شوند، اظهارکرد: اين اقدام بايد با نظر قاضی صورت بگيرد. در حين تحقيقات مقدماتی اين کار نمی‌تواند صورت بگيرد؛ چرا که خلاف قانون است و بعد از تحقيقات مقدماتی با نظر دادگاه و هر موقع که دادگاه اعلام کند می‌شود آن‌ها را معرفی کرد.

وی در پاسخ به اين سوال که چه توصيه‌ای به مردم داريد نيز گفت: مردم بايد هوشيار باشند. ما بايد افرادی را که اعتراض دارند و به صورت قانونی صحبت‌هايشان را بيان می‌کنند از کسانی که اغتشاش‌گر هستند و می‌خواهند امنيت مردم را مختل کنند، جدا کنيم.

وی در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگاری مبنی بر اين که مسووليت اين خون‌ها و اتفاقات انجام شده با کيست؟ گفت: ‌بدون ترديد اين مساله بر گردن مسببان اين قضيه است؛ کسانی که برخلاف قانون و توصيه‌ی دلسوزان انقلاب مردم را دعوت به راهپيمايی در خيابان می‌کنند در حالی که برخی از اين مسائل سوءاستفاده می‌کنند و اموال مردم را آتش می‌زنند و به آنها آسيب می‌رسانند.

وزير اطلاعات در پايان با بيان اين که راهکار قانونی برای بيان اعتراضات وجود دارد، افزود: احتياجی به راهکارهای جديد نيست و بايد از مسير قانونی اعتراضات بيان و پی‌گيری شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016