پنجشنبه 4 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملاقات گروهی از نمايندگان مجلس با موسوی و رفسنجانی، دويچه وله

گروهی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه بطور جداگانه با ميرحسين موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی ديدار کردند. اين نخستين ديدار موسوی با مقام‌های حکومتی پس از آغاز بحران بر سرنتايج انتخابات در ايران است.

خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری "فارس"، از حاميان سرسخت محمود احمدی‌نژاد، خبر داد که گروهی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۳ تير (۲۴ ژوئن) به ديدار ميرحسين موسوی و اکبر هاشمی رفنسجانی رفته‌اند.

بنابراين گزارش، علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت و سياست خارجی مجلس گفته است، موسوی و رفسنجانی در اين ديدارها برای رفع اختلاف‌ها بر سر نتايج انتخابات ابراز علاقه کرده‌اند. علاءالدين بروجردی هم‌چنين گفته است، ديدارهای ديگری نيز با ميرحسين موسوی پيش‌بينی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری آلمان، ديدار موسوی با نمايندگان مجلس، نخستين ديدار رسمی وی پس از آغاز بحران بر سر نتايج انتخابات در ايران است. موسوی و کروبی، دو نامزد انتخابات رياست جمهوی ۲۲ خرداد، نتايج اعلام‌شده از سوی وزارت کشور را غيرواقعی و غيرقابل قبول می‌دانند.

موسوی و کروبی دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم می‌کنند که در آرای شهروندان دستکاری اساسی کرده است. آنان خواهان ابطال انتخابات ۲۲ خرداد و برگزاری انتخابات جديد با نظارت ارگان‌های بی‌طرف هستند. جناح محافظه‌کار حکومت و بيش از همه‌ آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران بشدت با اين درخواست مخالفت می‌کند.

مخالفت با دخالت مجمع تشخيص مصلحت

يک روز پيش از ديدار گروهی از نمايندگان مجلس با ميرحسين موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله نوری، وزير کشور سابق و يکی از منتقدان جدی جناح محافظه‌کار حکومت، در بيانيه‌ای خواستار ارجاع بحران به مجمع تشخيص مصلحت شد. اما غلام‌حسين الهام سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با اين پيشنهاد مخالفت کرد. الهام علاوه‌بر سخنگويی دولت احمدی‌نژاد، عضو حقوقدانان شورای نگهبان نيز هست.

سخنگوی دولت گفت: «انتخابات مشکل ويژه‌ای ندارد که بخواهد نظام حقوقی را نقض کند و دور بزند.» الهام دخالت مجمع تشخيص مصلحت در بحران انتخابات را «بدعتی» ناميد که «عوارض نامطلوب دارد و نتيجه آن تامين حقوق ملت نيست.»

علاوه‌بر عبدااله نوری، علی لاريجانی، رييس مجلس نيز نسبت به دخالت مجمع تشخيص مصلحت در بحران اظهار تمايل کرده است. هم‌چنين محمدباقر قاليباف، فرمانده سابق نيروی انتظامی و شهردار کنونی تهران، روز گذشته بطور ضمنی از رفتار حکومت با معترضين به نتايج انتخابات انتقاد کرد و گفت: «بايد ابهامات مردم در مورد انتخابات رفع شود و نمی‌توان با زور اين موضوع را حل کرد.»

با وجود اين و عليرغم ادامه‌ی اعتراض‌ها به نتايج اعلام‌شده‌ی انتخابات، آيت‌الله علی خامنه‌ی برای دومين‌بار با ابطال انتخابات مخالفت کرد. او روز چهارشنبه در ديدار با گروهی از نمايندگان مجلس گفت: «من در مسائل اخير مربوط به انتخابات رياست‌جمهوری، مصر به اجرای قانون بوده و خواهم بود و نظام اسلامی و مردم نيز به هيچ قيمتی زير بار زور نخواهند رفت.»

از هنگام اعلام محمود احمدی‌نژاد به عنوان پيروز انتخابات، تهران و شماری ديگر از شهرهای ايران شاهد درگيری و زدوخورد ميان معترضين به نتايج انتخابات و نيروهای امنيتی و انتظامی است. تاکنون دست‌کم ۱۷ نفر در اين درگيری‌ها جان خود را از دست داده‌اند و صدها نفر از فعالان سياسی و خبرنگاران بازداشت شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016