سه شنبه 16 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صاحبان قدرت آینده‌ی ایران و ایرانی را به سمت تباهی می‌برند، بیانیه دوم پویش موج سوم

پویش (کمپین) حمایت از خاتمی و موسوی (موج سوم) در محکومیت بازداشت‌ها و اعتراف‌گیری‌های اخیر بیانیه‌ای صادر کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام آفریدگار عدل و انصاف

نزدیک به ۲۰ روز از دستگیری دو عضو ارزشمند هسته مرکزی پویش «موج سوم»، آقایان محمدرضا جلائی پور و عماد بهاور می‌گذرد. در این مدت، نه تنها خبر دقیقی از وضعیت این دو عزیز دربند در دست نیست بلکه همه راه‌های قانونی برای پیگیری حقوق ابتدایی آنها از نزدیکانشان سلب شده است. علی‌رغم همه دوندگی‌‌ها و تلاش‌های خانواده‌های جلائی‌پور و بهاور، حتی وکلای این دو نفرهم امکان ملاقات و تنظیم وکالت‌نامه رسمی با موکل خود برای دادخواهی در دادگاه را نداشته‌اند. طبق اظهارات مقامات دادگاه انقلاب، بعد از بیست روز هنوز هیچ پرونده‌ای به این نهاد قضایی ارجاع نشده است و واین دوستانمان همانند دیگر بازداشتی ها چون سمیه توحید لو شهاب الدین طباطبائی همچنان در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند و تحت بازجویی‌اند.

پس از نقض گسترده حقوق مسلم و ابتدایی مردم در انتخابات دهم، اینک نوبت به اجرای پروژه مضحک اعتراف‌گیری و فیلم‌سازی رسیده است. این البته اولین بار نیست که شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. هر زمان که اقتدارگرایان توان اعاده حیثیت از اعمال غیرقابل قبول و ضد قانونی‌ خود را نداشته‌اند دست به این اسلحه زنگ‌زده برده‌اند. بر خود لازم می‌دانیم آن‌چه در اعتراف‌گیری‌ها تحت عنوان غیرقانونی بودن فعالیت‌های این پویش ذکر شد را کذب محض اعلام کنیم و بار دیگر برخصیصه مدنی، صلح‌آمیز و قانونی فعالیت‌های خود در انتخابات دهم تاکید کنیم. آنچه پیش و پس از این در اعتراف‌گیری‌ها عنوان شود، برای هیچ شنونده منصف، آگاه، متدین و قانون‌مداری پذیرفتنی نخواهد بود. ضمن دفاع همه‌جانبه از همه عزیزان دربند و اعلام انزجار و اعتراض نسبت به اعتراف‌گیری‌ها، آن‌ها را فاقد هرگونه وجاهت و ارزش حقوقی و نقض آشکار اصل دیگری از حقوق مصرح ملت در قانون اساسی می‌دانیم و لحظه‌ای از حمایت ازعزیزان‌ دربندمان دست نخواهیم کشید، حتی اگرناخواسته و تحت فشار پای میز اعتراف حاضر شوند؛ چرا که به خوبی فضا و شرایط روحی آنان را درک می‌کنیم و هیچ چیز را مهم‌تر از بازگشت با صحت و سلامتشان به آغوش خانواده، نمی‌دانیم.

به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناهی که تنها جرمشان تلاش برای بازپس گرفتن رای خود بود، عملکرد غیرمنصفانه صداو سیما در پوشش اخبار و وقایع پس از انتخابات، سانسور بی‌رحمانه مطبوعات، تایید از پیش برنامه‌ریزی شده نتایج انتخابات دهم توسط شورای نگهبان، بلاتکلیف نگه داشتن بازداشت‌شدگان و عدم تفهیم اتهام به آنان طی ۲۴ ساعت بر اساس مفاد قوانین موضوعه، سلب حق تماس و ملاقات با خانواده از زندانیان، تحت فشار قرار دادن آنان برای گرفتن اعترافات ساختگی، اتهام زنی‌ها و پرونده‌سازی‌های دروغین برای کسانی که جرمی جز دلسوزی برای میهن و حمایت قانونی از کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان نداشته‌اند، همه و همه مصداق‌های روشن نقض حقوق اولیه انسانی است که از منظر دین، قانون و اخلاق پذیرفتنی نیست و بر طبق فتوای مراجع عظام، حرام شرعی و مستوجب عقوبت است.

ما اعضای هسته مرکزی پویش «موج سوم»، ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت نامعلوم دوستانمان و افزایش فشار‌های احتمالی بر آنان جهت گرفتن اعترافات ساختگی، این اقدام غیردینی، غیراخلاقی و غیرقانونی اقتدارگرایان را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار خاتمه آن و روشن کردن زودهنگام وضعیت دو عضو ارزشمند هسته مرکزی پویش «موج سوم» و دیگر دوستان دربندمان هستیم و اعلام مي‌کنیم تنها زماني اظهارات ايشان قابل استناد و واقعي تلقي مي‌شود كه در آزادي كامل و بدون فشار بيان شود. نیز بر این باوریم راهی که از سوی صاحبان قدرت در پیش گرفته شده است تنها به تباهی آینده ایران و ایرانی ختم خواهد شد و بر یاس و ناامیدی و افسردگی توده‌های مردم بیش از پیش دامن خواهد زد.

این پویش مدنی و صلح‌آمیز، همانگونه که از ابتدا با احترام به تمامی موازین قانونی، کار خود را آغاز کرده بود، هم‌اینک نیز علی‌رغم تمامی فشارها و تهدید‌ها تا آزادی اعضای ارزشمند خود با بهره جستن از راهکارهای قانونی به راه خویش ادامه خواهد داد. به تبعیت از مرام موسوی و خاتمی، ما جوانان پویش نیز بر این باوریم که حفظ امید تنها راه ادامه اعتراض خواهد بود و به همین سبب نیز امیدوارانه راه آزادی و عدالت را با تمسک به شیوه راستین علی(ع)، صاحب این ماه مبارک، می‌پوییم. آن امام گرانقدر را به خاطر عدالت بی‌چون و چرایش واسطه فیض قرار می‌دهیم و در این ایام مبارک از محضر خداوند متعال آزادی عزیزانمان را طلب می‌کنیم.

إنه لا يايئس من روح الله إلا القوم الكافرون (سوره یوسف، آیه ۸۸)

والسلام
هسته مرکزی پویش حمایت از خاتمی و موسوی «موج سوم»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016