یکشنبه 21 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی خواهان ادامه‌ همبستگی جهان با مردم ايران شد، دويچه وله

عبادی: تحريم سياسی ايران آری، تحريم اقتصادی نه

شيرين عبادی برنده نوبل صلح در اجتماع ايرانيان کلن گفت که همدردی با مردم ايران در سراسر جهان بسيار قوی است. او خواهان تحريم تلفن‌های نوکيا شد و از ايرانيان خارج از کشور خواست جهانيان را در جريان تحولات ايران بگذارند.

شيرين عبادی برنده نوبل صلح در اجتماع ايرانيان کلن آنان را به تحريم تلفن های همراه نوکيا دعوت کرد. نوکيا، با همکاری زيمنس آلمان دستگاه هائی را در اختيار ايران قرار داده است که به کمک آن می توان ارتباطات مردم را کنترل کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم عبادی اعلام کرد که چون تحريم اقتصادی ايران به مردم فشار می آورد، با اين اقدام غربی ها مخالف است، اما تحريم سياسی را برای اعتراض به نقض حقوق بشر در ايران مناسب می داند. وی توضيح داد که دولت های غربی می توانند سطح مناسبات خود را با جمهوری اسلامی از سفير به کاردار تنزل دهند. علاوه بر اين، غربی ها به جای آن که دائما ايران را به خاطر سياست اتمی اش مورد انتقاد قرار دهند، بايد وضعيت حقوق بشر را به محور اعتراضات خود تبديل کنند.

سلب امنيت وکلا

برنده نوبل صلح هشدار داد که قوه قضائيه ايران با تصويب يک آئين نامه جديد می خواهد ضمن سلب امنيت شغلی وکلای دادگستری، دفاع حقوقی از زندانيان سياسی را غيرممکن کند.

قوه قضائيه، هفته گذشته آئين نامه ای صادر کرد که بر مبنای آن، حق صدور و ابطال پروانه وکالت وکلای ايرانی از کانون مستقل وکلا سلب و به اين قوه منتقل می شود. کانون وکلای دادگستری به عنوان يک نهاد مستقل صنفی در زمان نخست وزيری دکتر محمد مصدق بنياد نهاده شد و از آن زمان تاکنون مسئول صدور، تمديد و در موارد بسيار نادر ابطال پروانه وکالت وکلای دادگستری بوده است.

به گفته خانم عبادی، در سال های اخير، گروهی از وکلای ايرانی که با وی همکاری داشته اند، در محاکمات سياسی، همواره به صورت رايگان از زندانيان سياسی دفاع کرده اند. اين وکلا که بسياری از آنان خود نيز به زندان افتاده اند، در اين محاکمات حتی ماليات حق وکالت دريافت نکرده را نيز به صندوق دولت پرداخته اند. به اين ترتيب، کسانی که با اتهامات سياسی دستگير می شدند، می توانستند اميدوار باشند که دست کم در چارچوب محدوديت های شديد موجود، از سوی يک وکيل خوب مورد دفاع قرار گيرند، اما با آئين نامه جديد قوه قضائيه، اين حق اوليه نيز از زندانيان سلب می شود. به اعتراف قوه قضائيه در ناآرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری، دست کم حدود دو هزار نفر زندانی شده اند.

تنفيذ احمدی نژاد و تظاهرات جهانی

برنده نوبل صلح، که از سوی دويچه وله به شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ دعوت شده است، در اجتماع ايرانيان شهر کلن خبر داد که روز ۲۵ ژوئيه قرار است ايرانيان در بسياری از شهرهای بزرگ جهان در اعتراض به تنفيذ حکم رياست جمهوری احمدی نژاد دست به تطاهرات بزنند. خانم عبادی از حاضران خواست که در صورت شرکت در اين تطاهرات، بکوشند خبر آن را به گوش هم ميهنان خود در داخل کشور برسانند، زيرا آن ها به پشتيبانی هم ميهنان مقيم خارج خود سخت نياز دارند.

شيرين عبادی ضمن شرح تحولات اخير ايران گفت: "از ميان ۴۳۰ نامزد مقام رياست جمهوری، ۴ نفر تاييد صلاحيت شدند. بسياری از ايرانيان، اين گزينش را درست نمی دانستند، با اين همه، خرد جمعی بر آن شد که در انتخابات شرکت کند. هنگامی که پيش از شمارش کامل آراء نتيجه انتخابات اعلام شد، مردم به خشم آمدند. دليل اين خشم بيش از هرچيز آن بود که هر چهار کانديدا، وفادار به نظام بودند، با اين همه حکومت نخواست به رای مردم تمکين کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، راه پيمائی بدون حمل سلاح را مجاز می داند. اما وقتی که مردم دست به يک تظاهرات کاملا آرام زدند، در پايان آن از بالای يک ساختمان دولتی به سوی آنان شليک شد و هشت نفر کشته شدند. اين سرآغاز خشونت ها بود. ساعت سه نيمه شب به خوابگاه دانشجويان حمله بردند و پنح دانشجو را کشتند که سه تن از آنان دختر بودند. اين وقايع و وقايع بعد از آن تنها به اين دليل اتفاق افتاد که مردم به صورت کاملا مسالمت آميز می گفتند نتيجه انتخابات را قبول ندارند".

نقض دائم حقوق بشر در ايران

برنده نوبل صلح، در بيان موضع خود نسبت به دولت گفت: "برای من، اين که چه کسی رئيس جمهور باشد و نام حکومت چه باشد، مهم نيست. مهم از منظر حقوق بشر اين است که حکومت چه رفتاری با مردم داشته باشد. مسئله من رعايت يا نقض حقوق بشر است. مردم ايران، هنگامی که امکان تظاهرات خيابانی را از دست داد، شيوه خود را عوض کرد و شب ها ندای الله اکبر سرداد. اما ندای الله اکبر را هم تاب نمی آورند".

سخنران افزود: "به من گزارش داده اند که ماموران به شهرک اکباتان رفته اند و هيئت مديره های بلوک های ساختمانی را تهديد کرده اند که اگر صدای الله اکبر بلند شود، آن ها را دستگير خواهند کرد. در حالی که وظيفه هيئت مديره رسيدگی به قبض آب و برق است. جمهوری اسلامی، مبنای مشروعيت خود را اسلام و دفاع از اسلاميت می داند، اما الله اکبر گفتن مردم را هم نمی تواند تحمل کند. می دانيد که تعداد زيادی از روحانيون برجسته و حتی جامعه مدرسين حوزه علميه قم به اين روش اعتراض کرده اند. رفتار دولت هم ناقض حقوق بشر است، هم ناقض قانون اساسی و ساير قوانين داخلی".

به عنوان يکی از نمونه های قانون شکنی دولت، خانم عبادی به وضعيت کاوه مظفری اشاره کرد که از فعالان دانشجوئی و مدافع حقوق زنان است. به گفته خانم عبادی، مظفری مدتی پيش دستگير و سپس با يک وثيقه ۵۰ ميليون تومانی آزاد شد. روز ۱۸ تيرماه، هنگامی که در خيابانی به دور از تظاهرات مادرزن بيمارش را به بيمارستان می برد، يک لباس شخصی به او دستبند می زند. مادرزنش التماس می کند که دست کم اجازه بدهند او را به بيمارستان برساند. اما مظفری را می برند. برنده نوبل صلح پرسيد: " آيا اين روش قانونی است؟ مشکل من به عنوان يک وکيل هميشه اين است که چرا به قانون احترام نمی گذارند".

شيرين عبادی با اشاره به سکوت جمهوری اسلامی در برابر کشتار اويغورها در چين گفت: "دولت ايران همواره خود را مدافع مسلمانان لبنان و فلسطين نشان داده است، اما هنگامی که در چين و چچن مسلمانان قتل عام می شوند، سکوت می کند، زيرا علاوه بر مناسبات اقتصادی با چين و روسيه، به رای آن ها در مجامع بين المللی نياز دارد".

مادران عزادار

بنيادگذار دفتر دفاع از حقوق بشر در ايران در بخشی ديگر از سخنان خود به وضعيت "مادران عزادار" اشاره کرد و گفت: "مادرانی که در هفته های اخير فرزندانشان کشته شده اند و يا از سرنوشت فرزندان خود بی خبر مانده اند، کميته مادران عزادار را تشکيل دادند. آن ها تصميم گرفتند ساعت ۷ بعد از ظهر هر شنبه، در يک پارگ جمع شوند و بدون سر و صدا در کنار هم باشند. در اولين گردهمائی، ۲۰ نفر از آنان را دستگير کردند، اما مادران ادامه می دهند. زنان ايتاليائی به من گفته اند که روزهای شنبه به نشانه همبستگی با مادران ايرانی در يک ميدان جمع می شوند و شمع سياه روشن می کنند. همدردی با مردم ايران در سراسر جهان بسيار قوی است".

برنده نوبل صلح در همين زمينه افزود: "چون خبرهای خوب به جهانيان رسيده، همدردی با مردم ايران در سراسر جهان بسيار قوی است. شما هم خبرها را منتقل کنيد و اجازه ندهيد کسانی که در ايران هستند، در قفس تنهائی گير کنند. دولت جلوی انتقال خبرها را به هر وسيله ای که بتواند می گيرد".

استقبالی غير منتظره

خبر حضور شيرين عبادی در کلن، در فاصله چند ساعت تنها به وسيله تماس های تلفنی به آگاهی گروه معدودی از ايرانيان رسيده بود. برگزار کنندگان نشست با اين تصور که جمعی کوچک در محل حضور خواهند يافت، با توجه به تنگنای وقت، سالنی را در اختيار گرفتند که بيش از حدود صد نفر ظرفيت نداشت. با اين همه، استقبال شديد مردم سبب شد که بسياری از آن ها حدود سه ساعت در کناره های سالن روی پا بايستند و به سخنان عبادی گوش بدهند.

در پايان سخنرانی، خانم عبادی به پرسش های حاضران پاسخ داد. چندتن از حاضران پرسيدند که آيا جامعه جهانی به لحاظ حقوق بين المللی می تواند دولت احمدی نژاد را به رسميت نشناسد؟ پاسخ شيرين عبادی به اين پرسش منفی بود. وی در پاسخ اين پرسش که آيا می توان عليه رهبران جمهوری اسلامی به خاطر جنايات اخير به دادگاه بين المللی شکايت کرد، توضيح داد: "متاسفانه چون ايران قرارداد دادگاه بين المللی را امضا نکرده است، به لحاظ حقوقی اين کار ممکن نيست. ايرانيان، تنها از طريق فشار بر دولت های غربی می توانند آن ها را به کاهش سطح مناسبات ديپلماتيک و تاکيد بر رعايت حقوق بشر در ايران وادار کنند".

نويسنده: جواد طالعی
تحريريه: فريد وحيدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016