دوشنبه 29 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برخورد با معترضان مناسب نبود، امیر محبیان، خبرآنلاین

در خطبه‌های نماز جمعه اخیر نسبت به افزایش تردید نسبت به اصل انقلاب و جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شد البته به نظر من وسعت این تردید در آن حدی نیست که آقای هاشمی‌رفسنجانی نسبت به آن ابراز نگرانی کردند. اما به هر حال در جریان انتخابات ابهامات زیادی به وجود آمد که البته بهتر بود نسبت به رفع این ابهامات اقدام جدی صورت بگیرد چرا که انقلاب اسلامی برپایه باورها و ایده‌هایی شکل گرفته است و همین باورهاست که انقلاب اسلامی را تغذیه می‌کند.

حال اگر این باورها آسیب ببیند مشکلات جدی‌ای گریبانگیر کشور خواهد شد همچنانکه در انتخابات اخیر شاهد بودیم که برخورد مناسبی با مردم معترض نشد و نهادهای مسئول تلاش نکردند که این ابهامات را رفع کنند، در حالی که ضروری بود که نهادهای مسئول ابهامات مردم را رفع نمایند و در راستای اعتمادسازی گام بردارند که چنین تلاشی از سوی این نهادها صورت نگرفت و همین موجب شد که ابهامات همچنان به قوت خود باقی بماند و وجود همین ابهامات به این تردیدها دامن زد اما مسئله‌ای که مهمتر از تردیدهای انتخاباتی محسوب می‌شود نوع برخوردی است که با مردم معترض صورت گرفت و این سؤال برای بسیاری از مردم به وجود آمده که چرا این برخورد با یک اعتراض قانونی انجام شده است به‌خصوص اینکه برای مواجهه با چنین وقایعی راهکارهای قانونی وجود دارد اما این برخوردها نشان داد که شاید آنها نمی‌خواهند از طریق راهکارهای قانونی این مشکلات را حل کنند بنابراین رفع این مشکلات مهم‌تر از اصل برگزاری انتخابات است چرا که مردم حق دارند اعتراض کنند.

اما نسبت به تعامل حاکمیت با این اعتراض‌ها پرسش‌های متعددی دارند که البته هیچ پاسخی به این اعتراض‌های مردمی داده نشد و حتی به شیوه‌ای نامتعارف با آن برخورد شد. البته باید نظام این پیش‌بینی را در مورد بحران‌های احتمالی پس از انتخابات انجام می‌داد نه اینکه با عدم پیش‌بینی شرایط در یک شرایط بحرانی قرار گیرد که نتواند آن را به خوبی مدیریت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نظر می‌رسد کشور در شرایطی قرار گرفته که باید از آن گذر کند اما این شرایط محصول اصل برگزاری انتخابات نیست بلکه نوع برخوردی که با مردم شد این شرایط را به وجود آورد که البته جا دارد از مردم در این مورد دلجویی شده و برخوردهایی از این جنس با مردم نشود. زیرا این برخوردها موجب می‌شود که مردم نسبت به تعامل حاکمیت با آنها همچنان معترض باشند و به این اعتراض‌ها ادامه دهند و این مسئله به بدبینی مردم نسبت به اصل حکومت دامن می‌زند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016