دوشنبه 29 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: هر فردی با هر عنوان و موقعيتی، اگر بخواهد جامعه را به سمت نا امنی سوق دهد منفور است، ايلنا

همه بايد مراقب گفتار و مواضع و حتی نگفتن های خود باشند زيرا نگفتن مسائلی که بايد گفت، عمل نکردن به وظيفه است و گفتن مسائلی که نبايد گفت، عمل کردن بر خلاف وظيفه است.


حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در ديدار مسئولان نظام اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم ، بعثت پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) را مقطعی مهم در تاريخ بشريت دانستند و تاکيد کردند : امروز اصلی ترين نياز جامعه اسلامی عمل به پيام بعثت و ملاک قرار گرفتن عقل و خرد ، حاکم شدن فضيلتهای اخلاقی ، و مبنا قرار گرفتن انضباط قانونی در جامعه است که در اين زمينه وظيفه نخبگان و بزرگان بسيار با اهميت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا ،حضرت آيت الله خامنه ای با تبريک عيد بزرگ مبعث پيامبر اعظم (ص) به امت اسلامی و ملت ايران ، تربيت عقلانی و تاکيد بر خرد گرايی و تدبّر را مهمترين بخش از پيام بعثت بر شمردند و افزودند : اولين کار پيامبر مکرم اسلام (ص) حاکم کردن عقلانيت در جامعه اسلامی بود زيرا تربيت قدرت تفکر و نيروی خرد در جامعه ، حَلاّل همه مشکلات ، مهار کننده نفس و زمينه ساز عبوديت انسان است .
ايشان با اشاره به تربيت اخلاقی به عنوان دومين بخش از پيام بعثت خاطر نشان کردند : رواج فضيلتهای اخلاقی در جامعه همچون هوای لطيفی است که زمينه زندگی سالم را فراهم می آورد و انسان را از حرص ها ، جهالتها ، دنيا طلبی ها ، بغض های شخصی ، و سوء ظن به يکديگر باز ميدارد و به همين دليل است که در اسلام تزکيه و رشد اخلاقی بر تعليم مقدم است .
رهبر انقلاب اسلامی ، تربيت و انضباط قانونی را سومين بخش از پيام بعثت خواندند و با اشاره به پيشقدم بودن پيامبر اسلام(ص) در عمل به احکام و دستورات اسلام افزودند : همه اين موارد برای جامعه اسلامی شاخص و معيار است، و ميدان زندگی نيز صحنه آزمايش انسانها است .
حضرت آيت الله خامنه ای عزت کنونی ملت ايران را نتيجه موفقيت و سربلندی در آزمايشهای دشوار ۳۰ سال گذشته دانستند و تاکيد کردند : خداوند متعال پاداش اين موفقيت ها را دستاوردهای بسيار بزرگی برای ملت ايران قرار داده است و امروز نيز آحاد مردم در جهت اهداف بلند اسلام در حال حرکت و مجاهدت هستند که نتيجه آن هم احساس عزت و هويت ملت ايران است.
ايشان افزودند : اينکه قدرتهای استکباری دنيا شعار خود را مقابله با جمهوری اسلامی ايران قرار داده اند و نظام اسلامی را مانع تحقق اهداف شوم خود بويژه در منطقه خاورميانه می دانند نشان دهنده عظمت ملت، نظام، و دولت ايران است.
رهبر انقلاب اسلامی اين دستاوردها را نتيجه حرکت ملت ايران در عرصه دستورات دين دانستند و با يادآوری نقش عامل بودن نخبگان، بزرگان جامعه و مسئولان بعنوان الگوی مردم، خاطر نشان کردند: ملت ايران در ۳۰ سال گذشته نشان داده است که ملت وفادار و با گذشتی است و در قضايا و حوادث اخير بعد از انتخابات رياست جمهوری نيز، اين ويژگی ملت ايران بار ديگر آشکار شد.
حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: در ميان ملت ايران سلايق مختلفی در عرصه زندگی اجتماعی وجود دارند که هر کدام نظر خود را بيان می کنند اما آنجايی که ملت احساس می کنند، مسئله دشمنی با نظام در ميان است و دستی، حرکتی را برای ضربه زدن به نظام مديريت می کند، از او فاصله می گيرند، حتی اگر همان شعاری را بدهد که ملت به آن معتقد است.
ايشان حوادث اخير را تجربه و درس مهم ديگری برای ملت ايران در کنار تجربه های سالهای گذشته ارزيابی و تأکيد کردند: اين حوادث، اين تجربه و درس را بهمراه خود داشت که حتی در زمانی که حرکتی بزرگ در کمال آرامش و ثبات انجام می گيرد، نبايد از نقشه و کيد دشمن غافل ماند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: در حاليکه همه اذعان داشتند انتخابات اخير با حضور چهل ميليونی مردم يک عظمت بی نظير از ابتدای انقلاب و نشان دهنده قدرت نظام برای به صحنه آوردن مردم بعد از گذشت ۳۰ سال است، در عين حال همه متوجه شدند در چنين شرايطی نيز نبايد از کمين و برنامه ريزی دشمن بمنظور ضربه زدن به ملت غفلت کرد.
حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به ادعای دشمنان ملت ايران مبنی بر دخالت نکردن در مسائل داخلی کشور افزودند: در حاليکه دخالت دشمنان بويژه نقش رسانه های آنها کاملاً آشکار است، اين ادعا نشان دهنده بی حيائی است.
ايشان با يادآوری هشدار چند سال قبل در خصوص نقش برجسته دستگاههای تبليغاتی و اطلاعاتی استکباری برای مقابله با استقلال ملتها و منصرف کردن آنان از حرکت در مسير عزت و استقلال، خاطر نشان کردند: دشمنان ملت ايران از رسانه های خود، علناً برای گروههای غافل و نادان اغتشاشگر، دستورالعمل چگونگی ايجاد نا امنی ، تخريب و درگيری پخش می کنند، و از طرف ديگر مدعی می شوند که در امور داخلی ايران دخالت نمی کنند در حاليکه آشکارترين دخالتها را انجام ميد هند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر لزوم تفاوت قائل شدن ميان اغتشاش گران و مردم افزودند: البته رسانه های استکباری بمنظور حمايت از اغتشاش گران آنها را مردم می نامند در حاليکه مردم، آن جمعيت ميليونی است که بمحض ديدن اين اغتشاشگران و مفسدان، خود را کنار می کشد و آنها را با ديده ی نفرت و انزجار نظاره می کند.
حضرت آيت الله خامنه ای تاکيد کردند : هر فردی با هر عنوان و موقعيتی ، اگر بخواهد جامعه را به سمت نا امنی سوق دهد از نظر عموم ملت ايران، انسان منفوری است.
ايشان با تأکيد بر اينکه اهداف بلند ملت ايران و سعادت دنيا و آخرت جامعه در سايه آرامش و امنيت محقق خواهد شد، برهم زدن امنيت را بزرگترين گناه دانستند و خطاب به نخبگان خاطر نشان کردند: نخبگان هوشيار باشند زيرا هرگونه حرف، تحليل، و اقدام آنان که موجب بر هم خوردن امنيت جامعه شود، حرکت در خلاف مسير ملت ايران است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همه بايد مراقب گفتار و مواضع و حتی نگفتن های خود باشند زيرا نگفتن مسائلی که بايد گفت، عمل نکردن به وظيفه است و گفتن مسائلی که نبايد گفت، عمل کردن بر خلاف وظيفه است.
حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: نخبگان مراقب باشند، زيرا در امتحان عظيمی قرار گرفته اند و موفق نشدن در اين امتحان، تنها مردود شدن نيست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.
ايشان تنها راه رهائی از چنين سرنوشتی را ملاک قرار دادن خرد و عقلانيت دانستند و خاطر نشان کردند: البته عقلانيت، اين سياسی کاريهای متعارف نيست زيرا سياسی بازيها خلاف عقل است و کسانی که سياسی کاری را اقدام عقلائی می دانند، اشتباه می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: راه صحيح عقلانيت، همان راهی است که عبادت خدا را هموار کند و شاخص آن نيز اين است که خود قضاوت کنيم، آيا سخنان و موضع گيريهای ما برای رضای خدا و با نيت اخلاص است يا اينکه برای جلب توجه برخی افراد، بنابراين نبايد خود را فريب دهيم.
حضرت آيت الله خامنه ای لزوم تعمق در پيامهای مهم مبعث و نگاه فراتر از يک جشن به اين واقعه را يادآور شدند و خاطر نشان کردند: مبعث يک مقطع بسيار مهم برای بشريت است زيرا حرکتی که پيامبر اسلام (ص) در مدت ۱۰ سال حکومت خود انجام دادند و تحولی که در تاريخ بشريت ايجاد کردند با هيچ حرکت و اقدامی قابل مقايسه نيست.
در ابتدای اين ديدار آقای دکتر احمدی نژاد رئيس جمهور در سخنانی ضمن تبريک بعثت پيامبر اکرم(ص) با اشاره به نقش اين واقعه بزرگ تاريخی در نجات انسانها از تاريکی جهل و ظلم و رهنمون کردن آنان بسوی نور هدايت گفت پيامبر اسلام(ص) در عمل به دستورات اسلام همواره پيشقدم بودند و مشکلات کنونی بشريت ناشی از دوری از مسير نبوی است.
رئيس جمهور با اشاره به صبر و استقامت و مجاهدت ملت ايران در ۳۰ سال گذشته افزود: جامعه اسلامی ايران مفتخر به پيروی از راه نورانی پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) است و اين ملت با تأسی بر سيره نبوی اجازه نخواهد داد دشمنان بشريت، حقوق انسانها را پايمال کنند
آقای احمدی نژاد همچنين با اشاره به برگزاری انتخابات رياست جمهوری تأکيد کرد: برگزاری آزادترين، پرشورترين، و بی نظيرترين انتخابات و برگزيدن راه پر افتخار انقلاب اسلامی نويد بخش آينده ای روشن برای ملت ايران و بشريت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016