چهارشنبه 7 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

‏نامه آيت الله منتظری: چرا عقلای قوم کارها را به دست يک عده افراد نامتعادل و اسير توهمات گروهی داده اند؟ ‏

پاسخ آيت الله العظمی منتظری به نامه جمعی از نخبگان و شخصيت های فرهنگی و سياسی


‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏ حضرات آقايان حجة الاسلام والمسلمين حاج شيخ مهدی کروبی و حجة الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی و‏ ‏مهندس ميرحسين موسوی و ساير نخبگان و شخصيت های فرهنگی و سياسی امضاءکننده نامه مورخ ۳/۵/۱۳۸۸ دامت برکاتهم

‏ ‏پس از سلام و تحيت و آرزوی سلامتی و توفيق بيشتر برای شما عزيزانی که با احساس وظيفه شرعی و ملی گوشه ای از‏ ‏حوادث تلخ و مظالم جاری را متذکر شده بوديد يادآور می‎شوم :

‏ ‏اين جانب نيز مانند شما آقايان از اوضاع جاری و بحرانی کنونی که در اثر ندانم کاری و بی تدبيری بعضی از مسئولين برای‏ ‏جمهوری اسلامی پيش آمده سخت نگرانم ، و آنچه را وظيفه شرعی و ملی خود تشخيص می‎دادم در پيام ها و نوشته های‏ ‏قبلی تذکر داده ام و الان نيز متذکر می‎شوم که :

‏ ‏حاکميت تاکنون چه نفعی از بحرانی که به وجود آورد برده است ؟ جز اين که اکثريت قاطع مردم عزيز را ناراضی و‏ ‏خشمگين نموده و فاصله خود را با آنان بيش از پيش کرده و جايگاه نظام جمهوری اسلامی را در دنيا ضعيف نمود و‏ ‏حساسيت و بدبينی بسياری از مردم کشورهای ديگر و سازمانهای جهانی حقوق بشر را بيش از پيش برانگيخته است ؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏تصميم گيرندگان حوادث و فجايع اخير آيا تجربه حکومت شاه و ساير رژيم های استبدادی را از ياد برده اند؟ مگر رژيم‏ ‏شاه با ايجاد خفقان و رعب و سرکوب آزادی خواهان و سانسور رسانه ها و زندانی و شکنجه نمودن فعالان سياسی و‏ ‏معترضين و اعتراف گيری از آنان و پرونده سازی و تبليغات دروغ توانست در مقابل موج اعتراضات و نارضايتی های‏ ‏مردم مقاومت کند؟

‏ ‏چرا عقلای قوم کارها را به دست يک عده افراد نامتعادل و اسير توهمات و تمايلات خطی و گروهی داده اند، تا همه چيز‏ ‏و از جمله مشروعيت نظامی که تاکنون برای آن اين همه سرمايه گذاری شده است را زير سوال ببرند و زمينه بدبينی و‏ ‏بی اعتقادی به اصل اسلام و انقلاب را بين نسل جوان تقويت نمايند و آنان را نسبت به حاکميت دينی متزلزل سازند؟

‏ ‏چرا نيروهای نظامی و انتظامی و بسيج را به برادرکشی و سرکوب مردم وامی دارند؟ آيا هدف از تشکيل سپاه و بسيج برای‏ ‏برادرکشی و سرکوب مردم بود؟

‏ ‏عزيزانی که اکنون در زندان ها اسير هستند و از آنان با زور و شکنجه اعتراف و مصاحبه می‎گيرند و هر روز جنازه يکی از‏ ‏آن عزيزان را به خانواده ها تحويل می‎دهند چه گناهی کرده اند؟ جز اين که به تخلفات عديده و تقلب در انتخابات به طور‏ ‏مسالمت آميز و آرام اعتراض داشتند و خواستار احقاق حقوق از دست رفته خود بودند؟

‏ ‏اين گونه اعترافات هيچ مبنای شرعی و قانونی ندارد و آمرين و عاملين آن مرتکب جرمی بزرگ شده اند و بايد در دادگاهی‏ ‏عادل و بی طرف و علنی محاکمه شوند تا مردم واقعا احساس کنند به حقوقشان توجه شده است و به آينده اميدوار شوند،‏ ‏نه اين که در صدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطيلی يک بازداشتگاه تمام گناه را به گردن يک ساختمان بيندازند.

‏ ‏اين جانب مجددا به تصميم گيرندگان تذکر و هشدار می‎دهم تا بحران کنونی عميق تر نشده و رشته کارها از دست آنان‏ ‏خارج نگشته ، عقل و شرع و منطق را حکم قرار دهند و موجبات و عوامل اين بحران و نارضايتی مردم را از بين ببرند و‏ ‏عملا پاسخی معقول و قانع کننده به مردم بدهند، و توجه داشته باشند که مردم ايران بسيار فهيم و دانا هستند و اگر‏ ‏خطاکاران واقعا مجازات نشوند قانع نمی شوند.

‏ ‏در خاتمه سلامتی شما عزيزان و مجد و عظمت اسلام عزيز و ملت شريف ايران و توانايی برای احقاق حقوق تضييع‏ ‏شده و آزادی زندانيان حوادث اخير که به اتهامهای واهی دستگير شده اند را از خداوند قادر متعال مسألت دارم .
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏‏۱۳۸۸/۵/۷‏‏
‏حسينعلی منتظری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016