شنبه 10 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حقیقت جو: دادگاه امروز، پخش فیلمنامه جدید خامنه ای بود، شبکه جنبش راه سبز (جرس)

دکتر فاطمه حقیقت جو، دادگاه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و متن کیفر خواست صادره را در راستای به اجرا درآوردن سخنان آیت الله خامنه ای در نماز جمعه تهران دانست و گفت: دادگاه امروز (دادگاه بازداشت شدگان حوادث اخیر) پخش فیلمنامه جدید اقای خامنه ای بود.

دادگاه انقلاب تهران ساعاتی پیش، اولین جلسه محاکمه تعدادی از بازداشت شدگان را برگزار و کیفر خواستی شبیه کیفرخواست بیشتر بازداشت شدگان چهار سال اخیر، علیه متهمان با محوریت طراحی انقلاب مخملی برگزار کرد. اعترافات متهمان در حالی در این دادگاه منتشر شد که پیش از این وزیر وزارت اطلاعات، مخالفت خود را با پخش آن اعلام و از سمت خود برکنار شده بود. تعدادی از مراجع و علما نیز طی چند روز گذشته پخش اعترافات را گناه و خلاف شرع خوانده و اعتراف گیران و منتشر کنندگان این اعترافات را مجرم خوانده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این نماینده سابق مجلس که اینک در دانشگاه ایالتی ماساچوست به تحقیق و تدریس مشغول است، در گفتگو با خبرنگار "جرس" با بیان اینکه یک طرف این دادگاه کسانی قرار دارند که کودتا را طراحی و اجرا کرده اند، به تقلب گسترده در انتخابات دست زده اند، موجب سلب اعتماد مردم به نظام شده اند، کشتار و جنایات بعد از انتخابات را رقم زده اند، تصریح کرد این جماعت حالا نیز با برگزاری دادگاهی غیرقانونی، نمایشی و با نتیجه ای از پیش روشن، می کوشند سخنان رهبری را با شکنجه زندانیان و اعتراف گیری اثبات کنند.

فاطمه حقیقت جو گفت: با تقض آشکارقانون اساسی، معترضین به تقلب و کودتای انتخاباتی و رهبران احزاب و فعالان سیاسی را بازداشت و پس از شکنجه جسمی و روحی، بدون وکیل و بدون رعایت تشریفات قانونی و بدون حضور خبرنگاران مستقل و بدون حضور خانواده انها، در یک دادگاه نمایشی آورده و سخنانی از زبان آنها عنوان می کنند مبنی براینکه در انتخابات "تقلب" نشده است. طنز ماجرا این بود که در این کیفرخواست به نقل از مصطفی تاجزاده اعلام کرده اند که او گفته است که در انتخابات تقلب نشده است. این در حالی است که اساسا تاجزاده و بسیاری از دستگیر شدگان اصلا فرصت نکردند ببینند در انتخابات چه اتفاقی افتاد، چه رسد به اینکه از تمام ابعا د انتخابات که در گزارش کمیته صیانت از آراء ستاد موسوی و کروبی آمده است، مطلع شده باشند. چون آنها بلافاصله در شب انتخابات و فردای آن دستگیر شدند.

حقیقت جو اضافه کرد: این رفتارها مسبوق به سابقه است مثل پرونده قتل های زنجیره ای که وقتی آقای خامنه ای گفت در این پرونده جاسوسان اسرائیلی دست داشته اند، دستگاههای امنیتی و نظامی آن اعترافات کذایی را از متهمین پرونده و حتی همسر سعید امامی گرفتند و منتشر کردند. این یک رویه خطرناک است که به رهبری آقای خامنه ای در حال اجراست. حال آنکه چهره افرادی همچون مهندس محسن صفایی فراهانی، بهزاد نبوی، دکتر محسن میردامادی، دکتر مصطفی تاجزاده، دکتر علی تاجرنیا، دکتر عبداله رمضان زاده، حجت السلام محمد علی ابطحی، خانم سمیه توحیدلو و بسیاری دیگر از بازداشت شدگان و مردم دستگیر شده را نمی توان با اینگونه دادگاههای تئاترگونه و اتهامات مضحک آلوده کرد. این چهره های سیاسی از افتخارات مردم و کشور بوده و نامشان بعنوان چهره های ماندگار ثبت شده و از عرصه سیاسی – اجتماعی ایران قابل حذف نیستند.

حقیقت جو با اشاره به سخنان روز جمعه بعد از انتخابات آیت الله خامنه ای در مراسم نماز جمعه که گفته بود عده ای در این وقایع با به آشوب کشیدن کشور، به اموال عمومی و اموال مردم خسارت و آسیب رسانده اند، تصریح کرد: درست بعد از این سخنان، همانگونه که در عکس ها و فیلم های منتشره همه دیده اند، بسیج، سپاه ، نیروهای انتظامی و لباس شخصی به اموال عمومی و شخصی آسیب جدی وارد کرده و حتی از حمله به ساختمان نمایندگان سابق مجلس نیز دریغ نکردند تا نشان دهند تحلیل های آقای خامنه ای چقدر به واقعیت نزدیک است.

این فعال سیاسی در خاتمه عنوان کرد: هدف از برگزاری این دادگاه انحراف افکار عمومی و حذف منتقدین و مخالفان رویه موجود است. اما مردم همانگونه که ازساعات اولیه اعلام نتایج غیر واقعی انتخابات و زودتر از رهبران اصلاح طلب، اقدام به اعتراض خیابانی کردند، امروز نیز فریب دادگاههای نمایشی را نخواهند خورد. مردمی که خون داده اند برای صیانت از آزادی و حقوق سیاسی شان، با اینگونه دادگاهها و تهدیدات مایوس نشده، امید خود را از دست نمی هند و به مبارزه مسالمت آمیز خود ادامه خواهند داد. این حنا رنگی ندارد و تنها نتیجه اینگونه برخوردها این است که مردم به هرگونه اصلاح در این نظام مایوس شده و خواسته های مردم که تاکنون ابطال انتخابات بود افزایش داده و به آشتی ناپذیری مردم با اصل نظام و رهبری می کشاند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016