دوشنبه 26 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن مخملباف: تجاوز جنسی در زندان‌های ايران موضوعی قطعی است، سی سال است که در جمهوری اسلامی چنين اتفاق‌هايی می‌افتد، دويچه وله

محسن مخملباف تجاوز جنسی در زندان‌های ايران را تأييد کرده و می‌گويد، بسياری از قربانيان تجاوز جنسی با ايشان تماس گرفته و گفته‌اند، در صورتی که امنيت‌شان تأمين شود، حاضر به اقدام هستند. گفت‌وگو با محسن مخملباف.

دويچه‌وله: آقای مخملباف، به نظر شما تجاوز جنسی به زندانی‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی تا چه حد می‌تواند صحت داشته باشد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قطعا صحت دارد. دلايل مختلفی وجود دارد. يکی اعلام آقای کروبی که روحانی شناخته‌شده‌ای است و اسنادی است که ايشان در دست دارد و اينکه کسانی که مورد تجاوز جنسی واقع شدند به ايشان مراجعه کرده‌اند. دوم اينکه، ما هم از طريق ايميل‌هايمان مورد خطاب قرار گرفتيم تا به اينها کمک شود از طريق ايميل makhbalbafsazegara@gmail.com به ما هم در مورد تجاوزهای جنسی، دستگيری‌ها و کشته‌هايی که هنوز وضعيتشان معلوم نيست اطلاع داده می‌شود و ما هم اين اسناد را با اسم و آدرس به مسئولين جنبش سبز برمی‌گردانيم برای اينک بتوانند در اسنادشان بگذارند.
بايد اضافه کنم که اين مسئله تازه نيست، فقط الان رو شده است. سی سال است که در جمهوری اسلامی چنين اتفاق‌هايی می‌افتد. در دهه‌ی اول به دليل فضای انقلابی بيشتری که حاکم بود اين موضوع کمتر ديده شد. اما رفته رفته با بالاتر رفتن فساد در نظام شدت پيدا کرد. در بعضی موارد جنبه‌ی شرعی و قانونی به آن دادند، مثل تجاوز به دختر باکره‌ای که قرار است روز بعد اعدام شود، فقط برای اينکه دختر اگر باکره باشد به بهشت می‌رود، با اين توجيه او را به اصطلاح به عقد و صيغه‌ی اجباری همين بازجوها و شکنجه‌گرها يا مأموران اعدام در می‌آوردند، حتی مبنای شرعی هم برايش درست کردند.
خارج از اين، حتی يکی از تاکتيک‌های رژيم جمهوری اسلامی است که فرض کنيد در مورد زن سعيد امامی، اينها نه تنها بازجويی کردند، نه تنها تجاوز کردند که حتی اسنادش را خودشان منتشر کردند، به قصد اينکه بگويند که اگر منافع ما به خطر بيافتد، افراد نزديک به نظام را هم اين‌جوری قربانی می‌کنيم تا بقيه حساب دستشان باشد.
منتهی مردم و آدم‌هايی که خود يا نزديکانشان مورد تجاوز جنسی واقع شدند هميشه می‌توانستند تصور کنند که شايد اين مورد، موردی استثنائی بوده است. شايد هر عيب که هست از مسلمانی ماست و شايد يک فرد خاصی اين کار را کرده است. ولی رو شدن اين موضوع به اين شکل گسترده مردم را شوکه کرد، همان‌طوری که در شب انتخابات تقلب گسترده مردم را شوکه کرد. اين موضوع قطعی است، اسناد آن هم موجود است.
علاوه بر اين، دفتر سازمان ملل در تهران اعلام کرده که ۳۰۰ مورد پرونده‌ی شکنجه از کسانی که از سازمان ملل دادخواهی کردند را باز کرده است. باز هم اضافه کنم که هفته‌ی گذشته سازمان ملل تجاوز جنسی را در جهان، حتی در زمان جنگ ممنوع اعلام کرد. اين قانون می‌گويد که اگر سربازی در عمليات جنگی طرف مقابل را مورد تجاوز قرار بدهد، نه تنها سرباز مقصر است که فرمانده هم مقصر است.
بسياری از اينها نه تنها در کهريزک،‌ بلکه در بازداشتگاه‌های ديگر هم مورد تجاوز واقع شدند‌. من به طور قاطع می‌گويم که بسياری حتی تهديد به تجاوز اقوامشان شدند. از جمله آقای ابطحی که بعد از ملاقاتی که با خانواده‌اش داشت مورد تهديد قرار گرفت که اگر اعتراف نکند، به همسر و دخترانش تجاوز می‌شود. اينها از تجاوز به عنوان يک تاکتيک جنگی در مقابل جنبش سبز استفاده می‌کنند تا ترس را حاکم کنند، غافل از اينکه اين تجاوز به نفرتی ملی تبديل شده و همان‌طور که تقلب در روز انتخابات باعث شد جمهوريت نظام زير سئوال برود، افشای اين تجاوزهای جنسی اسلاميت نظام را زير سئوال برده و آن‌دسته از مردمی هم که ‌نسبت به ماهيت اين نظام که زير پوسته‌ی مذهب‌، يک هسته‌ی فاسدی را دارد آگاهی نداشتند، آنها هم متوجه می‌شوند که وقتی آقای کروبی که يک روحانی است و زمانی مسئول بنياد شهيد و رئيس مجلس بود، انسانی است که در دفترش هميشه به روی کسانی که مورد ظلم واقع شده‌اند باز است و بدون سند حرف نمی‌زند. وقتی اين آدم به صورت گسترده اين مسئله را اعلام می‌کند و به آقای هاشمی اعلام می‌کند که به آقای خامنه‌ای بگويد که در قطعيت اين مسئله هيچ شکی وجود ندارد.

آقای مخملباف، اين افرادی که می‌گويند در زندان به آنها تجاوز شده به دستگاه قضايی هم شکايت کرده‌اند؟
کدام دستگاه قضايی؟ دستگاه قضايی که کسی جرأت نمی‌کند حتی برود بچه‌ی شهيدش را پس بگيرد و آدم‌ها را سرگردان می‌کند؟ اينها به مسئولان جنبش سبز به ويژه به آقای کروبی مراجعه کردند. بسياری از آنها اعلام آمادگی کردند که اگر دچار خطر نشوند، باز بيايند و اطلاعاتشان را به صورت علنی اعلام کنند. تعدادی هم آمدند و گفتند، ما جرأت نمی‌کنيم، برای اينکه می‌ترسيم اقوام ديگرمان هم مورد اين ظلم واقع شوند. ولی تعداد زيادی برای اينکه در دادگاه‌ها شهادت بدهند، اعلام آمادگی کردند‌. از جمله ايميل‌هايی که برايمان آمده و ما اين ايميل‌ها را به مسئولين جنبش سبز فرستاديم، آنها هم اعلام آمادگی کردند برای اينکه بگويند چه شده است.
علاوه بر اين بيمارستان‌هايی که به آنها مراجعه شده، پزشکان و پرستارانی که شاهد اين نوع مراجعات بوده‌اند. قضيه‌گسترده‌تر است و شکل انتقامی داشته است.

شما تجربه‌ی زندان زمان شاه را داريد. آيا در زندا‌‌ن‌های شاه از تجاوز در حد وسيع عليه زندانی‌ها استفاده می‌شد؟
من چهار سال و نيم در زندان بودم. با اينکه شکنجه‌ی زيادی شدم و گلوله خوردم، ۱۰۰ روز در بيمارستان خوابيدم، چهار بار به دليل شکنجه عمل جراحی شدم و بعد از ۳۲ تا ۳۳ سال هنوز می‌لنگم و گاهی بايد با عصا راه بروم، ولی با اينکه من ۱۷ سالم بود، هيچ موردی از تجاوز جنسی را نديدم و در مورد من اتفاق نيفتاد. به علاوه من ۷ هزار زندانی سياسی را در ۴ سال و نيم دوره‌ی زندان شاه ديدم، با آنها زندگی کردم، حتی در يک مورد نشنيدم کسی به من بگويد که به خودش تجاوز شده يا اينکه مشاهده کرده يا شنيده که به يک زندانی تجاوز جنسی صورت گرفته است. غير از يک مورد، در گزارش‌هايی که خانم اشرف دهقان به من می‌داد و قبل از زندان شنيده بودم، هيچ‌گاه من در زندان به چنين چيزی برنخوردم. آقای کروبی هم همين نکته را می‌گويند که طی ۱۵ سال زندان‌های شاه چنين موردی گزارش نشده و نشان می‌دهد که اساسا در دوره‌ی شاه با اينکه شکنجه‌های وسيعی بوده، به دليل فضايی که در آن دوره حاکم بوده اينها انگيزه‌ای نداشتند برای اينکه از زندانی سياسی لذت جنسی ببرند.

اگر چنين اتهامی صحت داشته باشد، چه بايد کرد تا تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی ريشه‌کن شود؟
اقدام اول همين افشاگری‌هاست. وقتی اينها می‌خواهند ‌آقای موسوی را دستگير کنند و مردم باخبر می‌شوند،‌ اينها عقب می‌نشينند. وقتی اينها تجاوز می‌کنند و ملت باخبر می‌شود، بخصوص جامعه‌ی مذهبی و متعصب ايران باخبر می‌شود، اينها ريزش می‌کنند و مجبور می‌شوند عقب‌نشينی کنند. اول، آگاهی‌دادن به مردم و افشا کردن و روشن شدن اسناد است و دوم، حمايت خواستن از مجامع بين‌المللی است.
اين اتهام که جنبش سبز به خارج وابسته است، ‌برای اين است که ما را محکوم کنند تا ۷۰ ميليون ايرانی گروگان‌گرفته شده توسط خامنه‌ای نتوانند از شش ميليارد بشر تقاضای کمک کنند. ما به عنوان ۷۰ ميليون بشر، مورد ظلم و در شرايط جنگی واقع‌شده‌ی ايرانی از تمام بشريت به هر شکل تقاضا می‌کنيم که به داد ما مردم برسند. مگر ممکن است به دختر و پسر در زندان يک کشور تجاوز شود، فقط به صرف اينکه اينها يک رأی داده‌اند. شما چنين چيزی را در تاريخ بشر نشنيده‌ايد.

مصاحبه‌گر: فريبا واليات
تحريريه: بهنام باوندپور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016