دوشنبه 26 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"گفت به من تجاوز شده، مرتضوی خودش آمد و او را برد"، روايتی کامل‌تر از ماجرای بازديد نمايندگان از اوين، موج سبز آزادی

«موج سبز آزادی» پيش از اين به دو نمونه از شکنجه‌هايی که از سوی زندانيان به اطلاع نمايندگان مجلس رسيده، اشاره کرده بود که در پايين همين خبر به آنها اشاره شده است. اما آنچه می‌خوانيد، گزارش ديگری است که بخشی از ماجرا را به طور کامل‌تر شرح می‌دهد و از نقش سعيد مرتضوی در ربايش پسر جوانی که موضوع تجاوز به خود را مطرح کرده بود، پرده برمی‌دارد. مشروح ماجرا را بخوانيد:

زمانی که آقای بروجردی با هيئت همراه از زندان اوين بازديد کرد، از بند عمومی بازداشتی‌های حوادث اخير در قرنطينه‌ی اندرزگاه هفت زندان اوين هم بازديد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش موج سبز آزادی به نقل از شاهدان عينی، در جريان اين بازديد، شخصی هنگام صحبت زندانيان از طرف هيئت مجلس از آنان فيلمبرداری و شخصی ديگر با آنها مصاحبه می کرد و جالب اينجاست که اين افراد هر دو از شکنجه‌گران زندان بودند که بازداشت‌شدگان آنها را می‌شناختند!

بر اساس اين گزارش، فردی که بسيار مورد آزار و اذيت قرار گرفته بود، برای صحبت کردن بلند شد و خود را ع.ب معرفی کرد و گفت قبل از اينکه به زندان اوين منتقل شود، در کمپ کهريزک بوده و بارها به صورت وحشيانه‌ای توسط باتوم مورد تجاوز قرار گرفته است، به طوری که هنوز هم هر روز مقداری خون از او دفع می شود.

به گزارش موج سبز آزادی به نقل از يکی از زندانيان که شاهد اين ماجرا بوده، هنگام طرح اين صحبت‌ها، توسط گروه همراه نمايندگان مجلس (همان بازجويان آشنا برای بازداشت‌شدگان) از اين فرد فيلم گرفته می‌شد و قدرت‌الله عليخانی که تنها عضو اصلاح طلب کميته‌ی پيگيری مجلس است، در حالی که از صحبت‌های اين جوان تحت تاثير قرار گرفته بود، ديگر طاقت نياورد و با ناراحتی آن بند را ترک کرد.

به گفته اين شاهد عينی، پس از آنکه صحبت‌های اين زندانی تمام شد، آقای بروجردی هماهنگ کرد که اين شخص را برای درمان به بهداری بازداشتگاه ببرند. بعد از نزديک نيم ساعت که هيئت همراه بند را ترک می‌کنند، ع.ب که مورد تجاوز قرار گرفته بود، به بند باز می‌گردد و به ديگر زندانيان خبر می‌دهد که برای درمان او هيچ کاری صورت نگرفته است.

اين شاهد عينی به «موج سبز آزادی» خبر می‌دهد: اما اتفاقی که همه‌ی بازداشتی‌های همبند اين پسر جوان را ناراحت کرده، اين است که دو ساعت بعد از بازگشت اين فرد به بند، شخص قاضی مرتضوی به بند عمومی آمده و به وی می‌گويد که وسايلش را جمع کند، و او را با خود می‌برد و ديگر هيچ يک از بازداشتی‌ها او را نمی‌بينند.

وی سپس با ابراز نگرانی شديد نسبت به سرنوشت اين جوان بازداشتی، می‌گويد: با توجه به اينکه تجاوز در زندان‌ها توسط حکومت شديدا تکذيب شده است، احتمال اين امر می‌رود که برای از بين بردن شواهد به اين شخص آسيبی رسيده باشد. لااقل زندانيان احتمال اين امر را بسيار بالا می‌دانستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016