سه شنبه 27 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در دومين روز توقيف اعتماد ملی: شايد فردا باشيم، سعيده ساعدی، سحام نيوز

سحام نيوز - سعيده ساعدی - سرويس سياسی: دومين روزی است که مخاطبان اعتمادملی ديگر ان را بر روی دکه ها دريافت نمی کنند چرا که دو روز است اين روزنامه نيز به سرنوشت ديگر روزنامه ها دچار و توقيف موقت شد . هرچند که همچنان مديرمسول اين روزنامه پيگير رفع موارد شکايت و انتشار مجدد اين روزنامه است . اما در اين نوشتار کوتاه قصد بر ان دارم که مروری داشته باشيم بر انچه که طی دو روز گذشته بر روزنامه چهارساله اعتمادملی گذشت .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بعد از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری و اعتراضات گسترده مردمی به نتايج انتخابات مذکور شاهد کسانی که خود را پيروز واقعی انتخابات می دانستند در برابر هجم گسترده اين اعتراضات که بيش از انکه در کوچه و خيابان مطرح شود فضای مجازی را به خود اختصاص داده بود اقدام به فيلتر کردن سايت های خبری کردند ، که البته اين اقدام از صبح فردای انتخابات و در حالی که هنوز شمارش آرا به پايان نرسيده بود آغاز شد و ادامه يافت تا آنکه ديگر جز خبرگزاری های رسمی سايتی برای شفاف سازی آنچه در پشت پرده انتخابات می گذرد و اعتراضات مردم باقی نماند . در اين ميان شايد اين تنها روزنامه اعتمادملی بود که با چارچوبی که هر روز برای ان ترسيم می کردند و در لابه لای انبوده تذکر و دستور العمل هايی که از وزارت ارشاد و شورای عالی امنيت ملی دريافت می کرد روزنه ای هرچند اندک برای انتشار اخبار اصلاح طلبان معترض به انتخابات بود . هرچند که اين روزنامه نيز چند روزی پس از انتخابات شاهد دستگيری سردبير خود محمد قوچانی بود . اما روند حوادث و اتفاقاتی که پس از انتخابات روی داد جريان را به سمت ديگری سوق داد ديگر مهدی کروبی تنها به روند برگزاری انتخابات اعتراض نداشت بلکه رفتاری که با بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات روی داد را غيرقانونی و غيرقابل باور خواند . اما اعتراض کروبی به رفتاری که با بازداشت شدگان صورت گرفت که طی نامه ای به رييس مجلس خبرگان رهبری نگرانی خود را نسبت به ان اعلام کرد اعتراض بسياری را برانگيخت که معتقد بودند کروبی بدون سند اتهاماتی را به مسولان نظام جمهوری اسلامی نسبت می دهد. چنين بود که بر ان شد تا به اتهامات و هتاکی هايی که از تريبون نماز جمعه و رسانه های اصولگرا وارد شد پاسخ دهد و چنين بود که بر ان شد تا مستنداتی از جزئيات موضوع ترانه موسوی ارائه کند و سوابق برخی از ائمه جمعه را مطرح کند . کروبی طی مصاحبه ای اين مطالب را مطرح کرد ولی به علت عدم انتشار اين پاسخ صريح او بود که روزنامه را به توقيف يک روزه محکوم کردند .
روزنامه در حالی منتشر نشد که صبح فردای اولين روز توقيف روزنامه در پی واکنش‌های مردم به دليل عدم چاپ و توقيف موقت روزنامه اعتماد ملی، قاضی مرتضوی و دادستانی تهران، توقيف روزنامه تکذيب و علت عدم چاپ روزنامه را مشکلات داخلی عنوان کردند.
اما اين توقيف يک روزه با دستور بازپرس دادسرای کارکنان دولت بيشتر طول کشيد و اين روزنامه توقيف شد . در همان زمان اعلام شد که علت توقيف موقت روزنامه را مصاحبه کروبی با روزنامه اعتماد ملی و مصاحبه فرزند ايشان درباره نامه دبير کل حزب اعتماد ملی به رئيس مجمع تشخيص مصلحت عنوان کردند. همچنين به گفته مدير مسئول روزنامه اعتماد ملی يکی ديگر از دلايل توقيف موقت اين روزنامه شکايات خصوصی و عمومی بوده است که در طی چاپ ۱۰۰۰ شماره روزنامه، ۶۰ شکايت عليه مطالب مندرج شده انجام شده که از اين ميزان، ۷۵ درصد مربوط به سازمان‌های دولتی، وزارتخانه و چهره‌هايی است که هزينه آنان از بودجه دولتی تامين می‌شود، ۲۰ درصد از سوی مدعی العموم و ۵ درصد برابر ۳ شکايت مربوط به اشخاص حقيقی است.
در واکنش به توقيف روزنامه اعتمادملی بسياری از حقوقدانان تاکيد کردند که توقيف اعتمادملی غير قانونی است . چرا که اين روزنامه به بهانه پاسخ کروبی به اهانت ها و هتاکی هايی که به او وارده شده بود به محاق تعطيلی رفت در حالی که طبق قانون مطبوعات فردی که مورد اتهام قرار می گيرد می تواند در مطبوعات دو برابر متن اتهامی را منتشر کند که البته در اين خصوص روزنامه اعتماد ملی نيز مستثنی نيست و طبق قانون موظف است اين پاسخ‌‌ها و توضيحات را چاپ کند.
گفتنی است که همزمان با توقيف روزنامه قرار بود که تجمعی در مقابل روزنامه اعتمادملی طبق قرار قبلی برگزار شود . چرا که در نماز جمعه اخير، اطلاعيه‌هايی مبنی بر تجمع در مقابل روزنامه اعتماد ملی توزيع شد که در همين راستا مهدی کروبی نيز از هواداران خود خواست روز دوشنبه جلو اين روزنامه تجمع کنند که به علت عدم تجمع دعوت شدگان از سوی جريان حاکم، فراخوان و برگزاری تجمع را لغو کرد. با وجود لغو اين تجمع از سوی شيخ اصلاحات از صبح ديروز تعداد زيادی از نيروهای انتظامی و امنيتی محدوده روزنامه اعتماد ملی را پوشش داده بودند که همين امر موجب درگيری پليس و معترضان در برابر اين روزنامه شد. که البته اعلام خبر توقيف روزنامه اعتمادملی نيز تاثر تجمع کنندگان را برانگيخت . امروز دومين روز توقيف اعتمادملی است و همچنان خوانندگان اين روزنامه به دکه ها سرک می کشند تا شايد فردا اعتمادملی داشته باشند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016