یکشنبه 1 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال ديدار اعضای کميته‌ ويژه‌ مجلس در بررسی وضعيت بازداشت‌شدگان اخير، با مهدی کروبی، ايسنا

سخنگوی کميته‌ی ويژه‌ی مجلس در بررسی وضعيت بازداشت‌شدگان اخير، گفت: بر اساس درخواست برخی اعضای اين کميته و قبول علی لاريجانی رييس مجلس احتمالا تعدادی از اعضای اين کميته با مهدی کروبی برای دريافت مستندات وی ديدار خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کاظم جلالی در حاشيه‌ی جلسه‌ی علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که علت عدم حضور وی را در آخرين بازديد کميته‌ی ويژه از بازداشتگاه اوين جويا شد، عنوان کرد: در آن مقطع شهرستان بودم و بنابراين نتوانستم در اين بازديد حاضر شوم.

وی در خصوص آخرين فعاليت‌ها و برنامه‌های کميته‌ی ويژه‌ی رسيدگی به وضعيت بازداشت‌شدگان اخير، عنوان کرد: بنای کار ما تنظيم هر چه سريع‌تر گزارش کميته است تا آن را خدمت رياست مجلس تقديم کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، با اشاره به فعاليت دو کميته در مجلس، عنوان کرد: يک کميته برای حادثه‌ی کوی دانشگاه تشکيل شده بود که بايد هر چه سريع‌تر گزارش خود را آماده کند و کميته‌ی ديگر مربوط به وضعيت بازداشت‌شدگان اخير بود که اين گزارش نيز به زودی آماده خواهد شد کما اينکه آقای لاريجانی نيز تاکيد کرده که هر چه سريع‌تر اين گزارش در اختيار مجلس قرار بگيرد.

خبرنگار ديگری از نحوه‌ی برخورد با متخلفان بازداشتگاه کهريزک از جلالی پرسيد که وی پاسخ داد: کميته‌ای فرا قوه‌ای در دبيرخانه‌ی شورای عالی امنيت تشکيل شده که تعدادی از نمايندگان مجلس عضو اين دبيرخانه هستند و مسائل را در آنجا پيگيری می‌کنند. ما اميدواريم با مقصران اصلی اين حوادث هر چه سريع‌تر برخورد شود و در اين راستا معتقديم که نبايد به رده‌ها توجه کرد و بايد با مقصرين اصلی در هر رده‌ای که هستند برخورد شود.

سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری که پرسيد چرا دادگاه متخلفان کهريزک همانند چند دادگاه اخير علنی برگزار نمی‌شود؟ عنوان کرد: اين مسئله بستگی به نظر دستگاه قضايی دارد، اما مهمترين کاری که بايد انجام شود حفظ ساحت جمهوری اسلامی است.

جلالی با بيان اين‌که طبق تاکيدات مقام معظم رهبری بايد بطور جدی با متخلفين اين قضيه برخورد شود، گفت: بايد ريشه‌های اين تخلفات خشکيده شود تا ديگر شاهد چنين مواردی نباشيم.

خبرنگار ديگری بر نحوه‌ی شکنجه‌ی بازداشت‌شدگان اخير در بازداشتگاه کهريزک اشاره داشت که جلالی پاسخ داد: طبق بررسی‌هايی که ما انجام داديم بازداشتگاه کهريزک بازداشتگاه خاصی برای نگهداری اراذل و اوباش آن هم با دز بالا بود و حقيقتا جايگاه بازداشتی‌های اخير کهريزک نبود و نبايد آنها به آنجا منتقل می‌شدند. حوادث کهريزک به هيچوجه قابل دفاع نيست و همه بر برخورد با متخلفان آن و همه به ويژه مقام معظم رهبری بر برخورد با متخلفان آن تاکيد کرده و دستور صريح داده‌اند.

خبرنگار ديگری از جلالی پرسيد که چرا اسامی بازجويان کهريزک اعلام نمی‌شود که وی، گفت: دستگاه قضايی در اين زمينه بايد پاسخ دهد و البته کميته‌ای که در دبيرخانه‌ی شورای امنيت تشکيل شده کميته‌ی جامعی است و بايد با جديت پيگيری کنند و ما اميدواريم اين گزارشات به اطلاع همه‌ی مردم برسد.

سخنگوی کميته‌ی ويژه‌ی مجلس در بررسی وضعيت بازداشت‌شدگان اخير، در پاسخ به سوال ديگری که عنوان می‌کرد پيش از اين گفته شد ديدار اخير کميته از اوين در راستای آزادی برخی از بازداشتی‌ها انجام شده است، گفت: پيشنهادهايی در اين زمينه مطرح بود تا کسانی که دارای اتهامات و جرم‌های سبک‌تری هستند، مورد رافت اسلامی قرار بگيرند. با توجه به تغيير مديريت قوه‌ی قضاييه برخی پيشنهادها از جانب دوستان در اين زمينه مطرح بود که هر چه سريع‌تر پرونده‌ها مورد بررسی قرار گيرد تا يکسری از اين بازداشتی‌ها آزاد شده و اين قضيه موجب آرامش خانواده‌های آنها شود.

خبرنگار ديگری در خصوص احتمال بازديد کميته‌ی ويژه‌ی مجلس از بازداشتگاه‌های شاپور و پاسارگاد پرسيد که جلالی در اين زمينه، گفت: مشکلی برای بازديد از اين بازداشتگاه‌ها نيست و شايد اين قضيه تاکنون به دليل تراکم کارها به تعويق افتاده باشد، اما در بازداشتگاه شاپور و پاسارگاد از گزارشات برمی‌آيد که بازداشتگاه شاپور مربوط به آگاهی تهران است و مجرمان سابقه‌دار در آنجا نگهداری می‌شوند. در اغتشاشات اخير برخی افرادی که دستگير شده بودند برای مدت کوتاهی به اين بازداشتگاه‌ها برده شده بودند که اين انگيزه‌ای شد که اعضای کميته‌ی ويژه و اعضای کميسيون امنيت ملی اين قضيه را پيگيری کنند.

خبرنگاری از جلالی پرسيد اگر بازداشتگاه پاسارگاد مربوط به سپاه باشد، نمايندگان مجلس می‌توانند به اين قضيه ورود پيدا کنند؟ گفت: اطلاعاتی در خصوص پاسارگاد ندارم، اما اگر هم اين بازداشتگاه مربوط به سپاه باشد قاعدتا منعی برای نمايندگان وجود ندارد؛ کما اينکه بازداشتگاه‌هايی که تاکنون از آنها بازديد داشته‌ايم تحت نظر دستگاه‌های مختلف بوده‌اند.

اين عضو کميته‌ی ويژه‌ی بررسی وضعيت بازداشت‌شدگان اخير، همچنين در خصوص نامه‌ی اخير کروبی به آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت:آقای کروبی می‌تواند مستندات خود را به کميته ارايه کند و انتظار هم اين بود که تاکنون اين اتفاق بيفتد.

جلالی گفت: بر اساس درخواست برخی از اعضای کميته‌ی ويژه و قبول اين درخواست از سوی علی لاريجانی، رييس مجلس اين احتمال و آمادگی وجود دارد که برخی اعضای اين کميته در آينده از سوی رييس مجلس با آقای کروبی ديدار کنند تا مستندات ايشان را دريافت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016