سه شنبه 3 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل دفاعيات سعيد حجاريان در دادگاه، ايلنا

متاسفانه در ايران با ضعف علوم انسانی به خصوص سررشته‌های علوم سياسی و جامعه شناسی مواجهيم و علی‌رغم گسترش مراکز آموزش عالی و کثرت دانشجو در رشته‌های علوم انسانی متون آن از عمق چندانی برخوردار نيست.


سعيد حجاريان با حضور در چهارمين جلسه دادگاه رسيدگی به اتهامات متهمان حوادث بعد از انتخابات به موارد اتهامی از سوی دادستان پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار ايلنا در چهارمين جلسه رسيدگی به اتهامات متهمان حوادث اخير سعيد حجاريان در جايگاه متهم حضور يافت.
نماينده دادستان اقدام عليه امنيت داخلی به وسيله آشوب وتجمعات ، القای شبهه تقلب در انتخابات، مشارکت در تهيه وتنظيم سند مطالعات راهبردی برخلاف قانون اساسی ، تبليغ عليه نظام، ارتباط با عوامل بيگانه عليه امنيت کشور و تحريک دانشجويان و جوانان برای شرکت در تجعات غير قانونی، تخريب دولت قانونی به وسيله مقالات مکتوب خصوصا در جريان انتخابات و توهين به مسوولين و مقامات و مقام معظم رهبری را از اتهامات سعيد حجاريان عنوان کرد و طبق موارد ۵۰۰ ، ۶۰۹، ۶۱۰ ، ۶۱۸، ۶۹۷، ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و با رعايت مواد ۴۲ و ۴۶ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی در خواست محاکمه و اشد مجازات را برای اين متهم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعيد حجاريان در جايگاه متهم گفت: متنی را که قبلا آماده کرده‌ام در دادگاه قرائت شود و چون خود مشکل اختلال در تکلم دارم سعيد شريعتی آن را قرائت خواهد کرد و بعد هم وکليم پاسخگوی مسايل حقوقی خواهندبود.
سپس سعيد شريعتی با حضور در جايگاه به قرائت متن آماده شده از سوی حجاريان پرداخت گفت: از مجموعه دانشگاهيان و دانشجويان ، خبرگان و نخبگان کتبا درخواست می کنم مانند ساير متون حجاريان به اين متن توجه ويژه کرده و آن را در آينده مورد نقدو بررسی قراردهند.
وی به نمايندگی از حجاريان اظهارداشت: در جريان انتخاب دهمين دوره رياست جمهوری و وقايع پس از آن متاسفانه حوادثی رخ داد که قلب همه دلسوزان به سرنوشت را به درد آورد از شعارهای زهر‌آلود بگير تا قانون‌شکنی‌های آشکار و صدمه به اموال شخصی و عمومی و حتی قتل و جرح که تاکنون در هيچ انتخاباتی سابقه نداشته است .
وی ادامه داد: من به شخصه خود را از اين همه جرم و ادواتی که بر مردم و نظام اسلامی رفته بری می‌دانم و انزجار و تنفر خود را از کليه تحرکاتی که امنيت کشور را به خطر انداخته ابراز می کنم
حجاريان اظهار داشت: من هم در اين انتخابات با ارايه تحليل‌های ناصواب مرتکب خطاهای سهمگين شدم که از آنها تبری می جويم چون قطعا مورد رضای محبوب عالميان نيست و موجب ندامت است من به خاطر اين تحليل‌های ناصواب که مبنای بسياری از اعمال نادرست قرار گرفته از ملت ايران عذرخواهی می‌کنم .
وی گفت: طی ۱۵ سال اخير مقالاتی از من به چاپ رسيده که حاوی بعضی از نظرات نامربوط به شرايط کشور بوده که قصددارم بعضی از مهمترين آنها را در اين مجال بشکافم و علت انحراف اين مواضع را تشريح کنم.
حجاريان تاکيد کرد:متاسفانه در ايران با ضعف علوم انسانی به خصوص سررشته‌های علوم سياسی و جامعه شناسی مواجهيم و علی‌رغم گسترش مراکز آموزش عالی و کثرت دانشجو در رشته‌های علوم انسانی متون آن از عمق چندانی برخوردار نيست و مطالب يا ترجمه‌ها اغلب ناقص در اختيار دانشجويان گذاشته می شود حجم وسيع کتاب بعد از انقلاب ترجمه شد که بسياری از آن‌ها ايدئولوژيک دارند و در آنها می‌توان ردپای مکاتب مختلف از مارکسيست و ليبراليسم را مشاهده کرد.
وی با اشاره به ضعف علوم انسانی در ايران گفت : فارغ التحصيلان علوم انسانی خصوصا اشخاصی که از دانشگاه خارج کشور فارق‌التحصيل شده‌اند به عنوان هيات علمی در دانشگاه استخدام می‌شوند و اکنون می‌توان مشاهده کرد که ديدگاه‌های مارکسيستی ، فمينيستی وانواع مکاتب غربی تحت اين عنوان درداخل کشور ترويج می‌شود .
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: اموال مذکور بعلاوه شرايط خاص من وضعی را پديد آورد تا من بدون ديدگاه انتقادی به دام و چاله اين علوم انحرافی در غلطيدم.
وی اظهارداشت: من بعد از ارتحال حضرت امام و آغاز دولت سازندگی به معاونت سياسی مرکز تحقيقات استراتژيک برگزيده شدم در آنجا بود که فهميدم برای هدايت پروژه‌ها تجربه عملی سياسی کارساز نيست و لاجرم بايد آموزش هم داشته باشم لذا فوق ليسانس و دکتری خود را در علوم سياسی اخذ کردم و انبوه نظريات و ايدئولوژی‌های سياسی نادرست در ذهنم تلمبار شد بدون آنکه فرصت بازنگری آنها را داشته باشم.
حجاريان تصريح کرد:با شروع موج اصلاحات و به خصوص تشکيل جبهه مشارکت که به تئوری و راهنمای عملی نياز داشت طبعا از من توقع می‌رفت که به عنوان نظريه‌پرداز دست به کار شوم و تحليلی علمی از شرايط جامع دولت و نيروهای سياسی عرضه کنم تا راهنمای عمل حزبی قرار گيرم.
وی درادامه به بررسی امپراطوری عثمان چينی پرداخت گفت: اين کشورها به صورت امپراطوری و سلسله‌های خاندانی بودند و هيچ حاکمی بر آنها نبود و مردم به عنوان رعيت از کليه حقوق شهروندی محروم بودند به همين دليل انطباق نظريه مارکس با شرايط کنونی ايران کاملا نابه جا و بی‌ربط است چون جمهوری اسلامی ايران ما بعد انقلابی است و نظام دارای قانون اساسی مدونی است و در آن حق حاکميت ملت به رسميت شناخته شده و مسوولين به طور مستقيم يا غير مستقيم انتخاب می‌شوند و مظهر غالب مردم ايران تشييع است و نظام ولايت فقيه مشروعيت خود را از ناحيه امام زمان (عج) می‌گيرد و به همين لحاظ حکم ولی‌فقيه شعبه‌ای از ولايت رسول اکرم (ص) اعمال می‌شود.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت خاطر نشان کرد: کاربست نظريات نادرست و عدم تلاش برای يافتن تئوری‌های که با شرايط ايران انطباق داشته باشد چه نتايج سهمگينی را به بار آورد واين موضوع موجب عبرت جدی برای تمام دوستان دانشگاهی و فعالان سياسی است وظيفه اين عزيزان به عنوان نخبگان دانشگاهی آن است که نقد را عليه همه کس به کار ببرد ولو بزرگترين انديشمندان شناخته شده باشند.
وی تاکيد کرد : شورای انقلاب فرهنگی و مسوولان آموزش عالی کشور هم در اين انحرافات بی تقصير نيستند با اين که مکررا هشدار داده شده که علوم انسانی و علوم دقيقه تفاوت دارد و بسياری از حربه‌های ايدئولوژيک در پرسش‌های علوم انسانی عرصه می‌شوند متاسفانه شاهديم به جای دقت در کيفيت علوم هر ساله بر کميت مراکز آموزش عالی عرضه کننده آن افزوده می‌شود.
حجارايان گفت: گرچه اين نظريه در قالب‌های شبهه علمی بيان شده است اما به هنگام قصد گسترش به خصوص در مرحله عملياتی شده ضايعات و صدمات فراوانی به بار می‌آورد که يک نمونه آن را در تخريب وحدت ملی در انتخابات دهم ديديم که اموال عمومی وشخصی مردم خسارت‌های فراوانی وارد شد و دهها کشته و زخمی به جا گذاشته شد.
حجاريان ادامه داد: سياسيون و فعاليان سياسی هم در اين قضيه مسوولند اين گروه هرچند در عرصه نظريه پردازی معمولا نقش ندارند واما درجهت عملياتی کردن و به اجرا درآوردن تئوری‌ها نقش بسيار مهمی ايفا ميکند و سازمان‌ها در جهت اهداف منبعث از تئوری‌های بوجود آورده رهبری می‌کنند واين امر خطيری است چه بسا يک لغزش از آنان به انحراف مضاعف در جامعه موجب می‌شود.
وی يادآور شد:عده‌ای از فعالان سياسی عالما و عامدا با توجه به پيامدهای يک نظريه آن را در سطح دانشگاه ،‌احزاب و جامعه اشاعه می‌دهند که اينجا بر مسوولين ذيربط است که با پيگيری شواهد و قرائن رد پای اين گونه افراد را پيگير کنند و قانون را در مورد آنها اجرا نمايند.
اين عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در ادامه دفاعيات خود گفت:زمانی مارکسيسم به عنوان آخرين دستاوردهای برای مقابله با اسلام صف کشيده بودو امور نئوليبراليسم ندای پايان تاريخ را سر می‌دهد و خود را به عنوان آخرين دستاورد بشر غالب می‌کند.
وی ادامه داد:اگر ما در مقابل اين مدعيان سرخم کنيم چه احتياجی به انقلاب و مقاومت ۸ ساله در مقابل دشمن بعثی بود؟
دوستان مطلعند که من از ابتدای تاسيس حزب مشارکت عضوشورای مرکزی آن بوده‌ام و در کنگره يازدهم نيز عضويت داشتم و شايد يکی از پشتيبانان فکری و نظريه پردازان اين حزب به شمار بروم و نظرات و آرا خود را در حزب و بخصوص جزو راهبردی ، سياسی،‌ عقيدتی را به جا می‌گذاشته و من در تاملات همگانی خود آن را مغاير با مشی حضرت امام قانون اساسی و مرامنامه حزب می‌يافتم و آن را باعث انحراف به خصوص در ايام انتخابات می‌دانم و در اين جا استفعا خود را از حزب مشارکت اعلام می‌کنم و ديگر حزب جايگزين مناسبی را برای خود نمی يابم.
وی درپايان صحبت‌های خود با اعلام التزام عملی خود به قانون اساسی و فرمايشات مقام معظم رهبری اعلام کرد اگر از سر تقصير يا قصور ، به ارکان نظام جسارتی روا داشتم حلاليت می‌طلبم و بار ديگر از ملت ايران که اين انحرافات باعث وارد آمدن خسارت سنگينی به آنها شد می‌خواهم که مرا به بزرگی خود ببخشند.
به گزارش ايلنا سپس وکيل حجاريان در جايگاه حضور يافت و گفت به عنوان وکيل تعيينی سعيد حجاريان اعلام می‌دارم که دفاع قضايی از حقوق ايشان می‌کنم و سخنان ايشان بيشتر به عنوان لايحه سياسی تلقی می‌گردد .
صلاحی در دفاع از موکلم خود اظهار داشت: ماده ۵۰۰ مجازات اسلامی از جرمی صحبت می‌کند که عليه نظام يا به نفع گروه‌های مخالفت است که بايد به عرض برسانم در اصل ۲ قانون اساسی مفهوم نظام بر پايه ايمان به خداست که اين معنا به دور از معنای دولت است .
وی ادامه داد: اين استدلال عمل موکل را نمی‌توان اقدام مجرمانه تلقی کرد و موکل من نيز در گروهی حضور يافته که براساس قانون تشکيل شده است و متهم همچنين در بازجويی‌ها اعلام کرده که به خاطر فقدان منابع فارسی به منابع خارجی رجوع کرده و تحت تاثير قرار گرفته است و هيچ سوء نيتی نداشته است.
وکيل حجاريان در خصوص توهين به مقدسات گفت: بايد عرض کنم که بايد توهين علنی باشد و شخص در حين انجام وظيفه و عامدانه آن را انجام دهد و از سوی ديگر وضعيت جسمانی موکل من مانع از توهين به ديگران است زيرا نمی تواند تکلم کند.
صلاحی اظهار داشت: اجتماعات موکل من بيشتر برای تبادل نظر جهت يافتن راه حل برای منافع مملکت بوده و هيچ گاه در اين راستا سوء نيتی نداشته است .
وی با اشاره به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی گفت: از اين ماده که به ذهن متبادر می‌گردد اين است که انجام اين اعمال فيزيکی خارج از توان موکل من است .
صلاحی ادامه داد: برای ارتکا به جرم مربوط به ماده ۶۱۸ قانون مجارات اسلامی هياهو و حرکات غير متعارف لازم است که حجاريان به خاطر وضعيت جسمانی علی القاعده قادر به انجام آن نيست.
وکيل حجاريان با بيان اينکه در مورد ساير موارد نظر دادگاه به دفاعيات ۲۵ -۶/۸۸ متهم جلب می‌کنم گفت: به دليل موکل در آخرين دفاع قصور خود را بيان کرده است استدعا دارم برای احترام به اصل تضمينات به حقوق متهم برای تکميل لايحه دفاعيه ۱۰ روز فرصت داده شود و نسبت به قرار کيفری مناسب اقدام شود.
براساس اين گزارش حجاريان ۵۰/۱۱ دقيقه پس ازانجام دفاعيات از دادگاه خارج شده و وکيل وی خواست با توجه به وضعيت جسمانی متهمش آخرين دفاعيات خودش برعهده گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016