جمعه 6 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان اقدام فوری سازمان عفو بين الملل برای آزادی شاپور کاظمی، برادر بازداشتی زهرا رهنورد

خويشاوند نامزد رياست جمهوری در بازداشت

شاپور کاظمی، برادر همسر مير حسين موسوی، يکی از نامزدها در انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری، طبق گزارش ها در زندان اوين در تهران در بازداشت به سر می برد. او احتمالا يک زندانی وجدانی است که به خاطر خويشاوندی با مير حسين موسوی در بازداشت است. او ممکن است در خطر شکنجه و اذيت و آزارهای ديگر باشد و به داروهای مورد نيازش دسترسی منظم نداشته باشد.
شاپور کاظمی، ۶۲ ساله، کمی پس از انتخابات مورد اختلاف روز ۱۲ ژوئن دستگير شد. خواهر او همسر نامزد رياست جمهوری مير حسين موسوی است که کماکان عادلانه بودن و نتيجه انتخابات ۱۲ ژوئن را مورد ترديد قرار می دهد. شاپور کاظمی بدون اتهام و دسترسی به وکيل در بازداشت به سر می برد. بنا به گزارش ها، او يک بار با مادرش ملاقات داشته و نگهبانان زندان از اين ديدار فيلمبرداری کرده اند. سازمان عفو بين الملل از اين امر نگران است که داروهای ضروری برای فشار خون بالای او از وی دريغ شود.
شاپور کاظمی با سازمان های سياسی ارتباط نداشته و در مبارزه انتخاباتی مير حسين موسوی فعال نبوده است. بنا به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، خواهر شاپور کاظمی، زهرا رهنورد، گفته که دستگيری او به منظور اعمال فشار بر خواهرش و ميرحسين موسوی برای پذيرش علنی نتيجه انتخابات رياست جمهوری ۱۲ ژوئن انجام شده است.
لطفا هر چه سريعتر نامه هايی به فارسی، عربی، انگليسی و فرانسه يا به زبان خودتان بفرستيد و:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


· از مقامات بخواهيد شاپور کاظمی فورا امکان دسترسی منظم به افراد خانواده و وکيل انتخابی خود و مراقبت های پزشکی ضروری داشته باشد؛
· خواستار تضمين بشويد که او تحت شکنجه يا اذيت و آزارهای ديگر قرار نگيرد؛
· از آنها بخواهيد شاپور کاظمی فورا و بدون قيد و شرط آزاد شود، زيرا به نظر می رسد او صرفا به دليل نسبت خانوادگی با مير حسين موسوی دستگير شده است؛
· از آنها بخواهيد محدوديت های غيرقانونی بر آزادی بيان، اجتماع و تجمع در ايران را از ميان بردارند.

نامه­ها را پيش از ۵ اکتبر ۲۰۰۹ به مقامات زير بفرستيد:

رهبر جمهوری اسلامی ايران
آيت الله سيد علی خامنه ای
دفتر مقام رهبری
خيابان جمهوری اسلامی، خيابان شهيد کشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ايران
پست الکترونيکی: info_leader@leader.ir
از طريق تارنمای: (انگليسی) http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=letter
(فارسی) http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=letter
عنوان: عالی­جناب آقای

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رئيس قوه قضاييه
آيت الله صادق لاريجانی
حوزه رياست قوه قضاييه
خيابان پاستور، خيابان ولی عصر، پايين تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی ۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷، جمهوری اسلامی ايران
پست الکترونيکی: larijani@dadgostary-tehran.ir (در قسمت موضوع بنويسيد: خدمت آيت الله لاريجانی)
از طريق تارنمای http://www.dadiran.ir/tabid/81/Default.aspx
در چهارگوش ستاره دار اول نام خودتان، در چهارگوش ستاره دار دوم نام خانوادگی تان و در چهارگوش سوم نشانی پست الکترونيکی خودتان را بنويسيد. در چهارگوش بزرگ درخواست خودتان را وارد کنيد.
عنوان: عالی­­جناب آقای

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رونوشت برای:
وزير کشور
صادق محصولی
وزارت کشور
خيابان دکتر فاطمی
تهران، جمهوری اسلامی ايران
فکس:۲۰۳ ۸۹۶ ۸ ۲۱ ۹۸+
۵۴۷ ۸۹۹۸ ۲۱ ۹۸+
۲۰۳ ۶۵۰ ۶ ۲۱ ۹۸+
عنوان: عالی­جناب آقای

و رونوشت هايی برای نمايندگان ديپلماتيک ايران در کشور خودتان بفرستيد. در صورتی که بخواهيد پس از تاريخ بالا نامه بفرستيد، از دفتر عفو بين الملل بخش خودتان سوال کنيد.

اطلاعات بيشتر
از روز ۱۳ ژوئن که پيروزی رئيس جمهور احمدی نژاد در انتخابات روز پيش از آن اعلام شد، صدهاهزار نفر از ايرانيان در تظاهرات توده ای و عموما مسالمت آميز شرکت و با ننيجه انتخابات مخالفت کردند. مقامات ايرانی به سرعت محدوديت های شديدی بر آزادی بيان، تشکل و تجمع برقرار کردند و سيستم های مخابراتی و اينترنت به شدت مختل شد. نشريات ايرانی از انتشار اطلاعات در باره ناآرامی سراسری منع شدند و روزنامه نگاران خارجی از حضور در خيابان ها ممنوع شدند، ويزای آنها تمديد نشد و برخی از خبرنگاران خارجی دستگير يا از کشور اخراج گرديدند.
در واکنش به اعتراض های توده ای، نيروهای امنيتی، به ويژه نيروی شبه نظامی بسيج، در سطحی گسترده مورد استفاده قرار گرفتند و در حدود ۴۰۰۰ نفر را در طی سه ـ چهار هفته بعد از انتخابات ۱۲ ژوئن دستگير کردند. اين عده شامل شخصيت های برجسته سياسی نزديک به يکی از دو نامزد رياست جمهوری مير حسين موسوی يا مهدی کروبی يا رئيس جمهور سابق خاتمی که از مبارزه انتخاباتی ميرحسين موسوی حمايت کرد، هستند. برخی از مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران نيز بازداشت شده اند. آنها از داشتن وکيل محروم بوده اند، اما عموما با خانواده هايشان ملاقات کرده اند.
نيروهای امنيتی از زور مفرط و مهلک استفاده کرده اند که به زخمی شدن صدها نفر منجر شده و بنا به گزارش ها در حدود ۴۰ نفر در اثر رفتار خشن نيروهای امنيتی کشته شده اند و گاهی اين رفتار خشن با رفتار و شرايط بد ديگری ترکيب شده و به شکنجه در برخی از بازداشتگاه ها انجاميده است.
محاکمه های دسته جمعی صدها نفر که از ۴ آگوست ۲۰۰۹ شروع شده، به شدت ناعادلانه است. از بازداشتيان در حال «اعتراف» به اتهامات مبهمی که غالبا جرائم مشخص کيفری نيستند، فيلم گرفته اند. برخی از اين «اعترافات» حتا پيش از انجام محاکمه از تلويزيون پخش شده و حق آنها برای عدم پذيرش تقصير را به خطر انداخته است. دادگاه مدارک و شواهد کسب شده تحت فشار را پذيرفته که حاکی از تضعيف شديد استقلال دادگاه است. برخی از افراد تحت محاکمه ممکن است با مجازات مرگ روبرو شوند.
مقامات ايرانی ادعاهای شکنجه و بدرفتاری با بازداشتيان در پی اعتراض های پس از انتخابات و وقوع تعدی ها در حداقل يک بازداشتگاه را که احتمالا کهريزک در خارج از تهران است، تاييد کرده اند. مقام رهبری آيت الله علی خامنه ای در روز ۲۹ ژوئيه دستور تعطيلی اين مرکز را صادر کرد و رئيس و سه تن از ماموران آن از خدمت برکنار و احتمالا بازداشت شده اند.
عفو بين الملل گزارش هايی دريافت کرده که با بيانيه مهدی کروبی، يکی از چهار نامزد رياست جمهوری در انتخابات ۱۲ ژوئن مطابقت دارد. بنا به گزارش ها، او شکايت کرده که نيروهای امنيتی بازداشتيان مرد و زن را مورد شکنجه و از جمله تجاوز قرار داده اند.

فراخوان اقدام فوری ۰۹/۲۲۰، شماره نمايه: MDE ۱۳/۰۸۹/۲۰۰۹ Iran تاريخ صدور: ۲۴ آگوست ۲۰۰۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016