شنبه 7 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان ديده بان حقوق بشر: رييس جديدقوه قضاييه بايد برای مهار نقض حقوق بشر اقدام کند

درخصوص نقش مقامات عالی رتبه در سرکوب بعد از انتخابات تحقيق کنيد

(نيويورک، ۲۸ اگوست- ۲۰۰۹) سازمان ديده بان حقوق بشر امروز از صادق اردشير لاريجانی، رييس جديد قوه قضاييه ايران خواست که فورا تحقيقات بی طرفانه ای را برای مشخص کردن نقش مقامات عالی رتبه در حملاتی که عمدتا به تظاهرکنندگان مسالمت آميز صورت گرفت و نيز شکنجه بازداشت شدگان آغاز کند.
با ارسال نامه ای به لاريجانی، ديده بان حقوق بشر از وی خواسته است که درخصوص افرادی که مسوول حملاتی بوده اند که صدها مجروح ودهها تن کشته را در جريان تظاهرات بعد از انتخابات از خود به جای گذاشته و نيز درخصوص چندين پرونده ای که مربوط به قبل از انتخابات می شود تحقيق وتفحص کند.
جو استورک معاون بخش خاورميانه سازمان ديده بان حقوق بشر درهمين زمينه گفت: "اين کار مهمترين آزمون قوه قضاييه ايران تحت رهبری آيت الله لاريجانی خواهند بود که نشان بدهد خواست سياسی لازم برای دنبال کردن کسانی که درخشونت های اعمال شده در تظاهرات مسالمت آميز و شکنجه زندانيان نقش داشته اند وجود دارد."
آيت الله علی خامنه ای درتاريخ پانزدهم اگوست ۲۰۰۹ لاريجانی را به عنوان رييس جديد قوه قضاييه ايران منصوب کرد. وی پيش از اين عضو شورای نگهبان بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديده بان حقوق بشر از لاريجانی خواست که در خصوص گزارش های معتبری که از شکنجه در بازداشتگاه کهريزک وزندان اوين شده است تحقيقات لازم را به عمل آورد و همچنين بازداشتگاه های مخفی را تعطيل کند.
ديده بان حقوق بشر گفته است که مقامات رسمی ونيمه رسمی، ازجمله وزارت اطلاعات، نيروی انتظامی و سپاه پاسداران مکان های غيرقانونی ومخفی را اداره می کنند که در آن افراد با انگيزه های سياسی بازداشت ومورد بازجويی قرار می گيرند. با توجه به قدرت قانونی که قوه قضاييه برای اداره اين مکان ها دارد لاريجانی بايد تحقيقات لازم را در خصوص اين مکان ها صورت دهد و گام های فوری را برای پايان دادن به چنين اعمالی بردارد.
صدها تظاهرکننده مسالمت آميز از جمله بسياری از هواداران اصلاح طلبان همچنان در بازداشت به سر می برند، برخی از آنها بيش از دو ماه است که درسلول انفرادی هستند. دولت يک دادگاه فله ای نمايشی را با شرکت ۱۰۰ نفر از آنها برگزار کرد که در آن برخی از چهره های برجسته اصلاح طلب اعترافاتاتی را خواندند که همه نشانه های تحت فشار واجباری بودن را دارا بود.
جو استورک گفت: "قوه قضاييه بايد به تعهدات خود پايبند بوده و اين افراد را آزاد کند و يا به جرم مشخصی متهم کند. آنها که متهم شده اند بايد بلافاصله در دادگاهی که از شرايط بين المللی و استاندارد دادگاه های عادلانه برخورداراست محاکمه شوند. "دراين نامه ديده بان حقوق بشر از لاريجانی موارد زيررا درخواست کرده است:
- برقرار يک کميته مستقل وبی طرف حقيقت ياب برای شناسايی افرادی که درجريان سرکوب تظاهرکنندگان بعد از انتخابات نقش آمر را داشتند از جمله مشخص شدن نقش حسين طاپب فرمانده نيروی مقاومت بسيج، سرداراسماعيل احمدی مقدم فرمانده پليس، حجت الاسلام غلامحسين رمضانی فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران وسعيد مرتضوی دادستان تهران.
- تحقيق و تفحص درخصوص اظهاراتی که دررابطه شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان در بازداشتگاه کهريزک وزندان اوين وجود شده است.
- بازگشايی وادامه تحقيقات دررابطه با پرونده مرگ زهرا کاظمی و زهرا بنی يعقوب که هر دو براثرجراحت های به وجود آمده دربازداشت درسال ۲۰۰۳ ۲۰۰۷ فوت کردند.
- آزادی حسين درخشان وب لاگ نويس، سيلواهاراتونيان فعال جامعه مدنی و پزشکان متخصص بيماری ايدز کاميار وآرش علايی و همچنين:
- آزادی و همچنين محاکمه فوری هفت تن از رهبران جامعه بهايی در ايران که از ماه می سال ۲۰۰۸ در بازداشت به سر می برند به منظور بررسی ضروری بودن و ياقانونی بودن بازداشت آنها. بايد به اين افراد فرصت داده شود که به اتهام هايی که عليه آنها مطرح شده در دادگاهی که با استانداردهای بين المللی دادگاه های عادلانه مطابقت دارد از خود دفاع کنند.
درساختار حکومت جمهوری اسلامی قوه قضاييه يک قوه مستقل در کنار قوه مجريه و قوه مقننه به شمار می رود. رييس قوه قضاييه که توسط رهبر برای يک دوره پنج ساله منصوب می شود مسوول برقراری عدالت وهمچنين دادگاه ها و نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه هاست. رييس قوه قضاييه همچنين مسوول قانون گذاری در خصوص امور مربوط به تشکيلات اين قوه است و براساس قانون اساسی توانايی اقدام برای تحقيقات در خصوص نقض حقوق بشرو بررسی شکايت های موجود دراين حوزه را دارد.

برای خواندن نامه ديده بان حقوق بشر به رييس قوه قضاييه آيت الله صادق اردشيرلاريجانی لطفا اينجا کليک کنيد:
http://www.hrw.org/node/85343

برای اطلاعات بيشتر درمورد گزارش های ديده بان حقوق بشر در خصوص ايران به آدرس زير مراجعه کنيد:
http://www.hrw.org/en/middle-eastn-africa/iran

‏برای دريافت اطلاعات بيشتر با افراد زير تماس بگيريد: در واشينگتن دی سی جو استورک (انگليسی): ۴۳۲۷-۶۱۲-۲۰۲-۱+ و يا تلفن همراه ۴۹۲۵-۲۹۹-۲۰۲-۱+ درلندن تام پورتپوس (انگليسی) ۲۷۶۶-۷۷۱۳-۲۰-۴۴+ يا تلفن همراه ۴۹۸۲-۸۳۹۸-۷۹-۴۴+


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016