جمعه 13 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خودداری جمهوری چک از فروش اسپری فلفل به ايران، راديو فردا

وزارت تجارت و صنايع جمهوری چک اعلام کرد که سال گذشته از فروش سلاح و ابزاری به ايران جلوگيری کرده است که می‌تواند در اعمال شکنجه کاربرد داشته باشند.

بنا به اعلام اين وزارتخانه، از فروش ابزارهای دفاع شخصی نظير اسپری فلفل و اسلحه شوک الکتريکی، تيزر، به جمهوری اسلامی به اين دليل جلوگيری شده است که اين ابزارها در کشورهايی نظير ايران ممکن است با هدف شکنجه يا اعدام افراد و يا ديگر روش‌های بی‌رحمانه به کار گرفته شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال سرويس اطلاعات و امنيت جمهوری چک با انتشار گزارشی گفته است جمهوری اسلامی ايران در پی خريد تجهيزاتی با کاربرد دوگانه بوده است که در صنايع نظامی هم به کار گرفته می‌شوند.

اداره اطلاعات و امنيت جمهوری چک، بی‌آی‌اس، در تازه‌ترين گزارش سالانه خود اعلام کرد ايران، کره شمالی و سوريه در سال ۲۰۰۸ هم‌چنان خواستار خريد محصولات شيميايی، تکنولوژی‌ها و تجهيزاتی بوده‌اند که ممکن است در زمينه توسعه و توليد سلاح‌های کشتار جمعی به کار گرفته شوند.

بنا به گزارش اداره اطلاعات و امنيت جمهوری چک، شرکت‌های ايرانی موجود در بازار چک علاقه‌مند به آغاز همکاری يا گسترش همکاری‌های خود با کمپانی‌های چکی هستند و ايرانی‌ها برای دستيابی به تجهيزات مهندسی ويژه‌ای تلاش می‌کنند.

در گزارش اداره اطلاعات و امنيت جمهوری چک آمده است: «مرور پرونده‌های صادرات کالا به ايران در طول سال ۲۰۰۷ نشان داد تجهيزاتی به شرکتی ايرانی انتقال يافته است که به دليل دست داشتن در برنامه‌های هسته‌ای ايران تحت تحريم بوده است.»

اداره اطلاعات و امنيت جمهوری چک می‌افزايد مشتريانی از بلاروس و پاکستان نيز مشتاق دريافت تجهيزات مهندسی مشابهی از جمهوری چک بوده‌اند، تجهيزاتی که کاربردی دوگانه دارند.

اداره اطلاعات و امنيت جمهوری چک در ادامه گزارش سالانه خود معتقد است اغلب کشورهای خاورميانه، کشورهای آفريقای سياه و شماری از کشورهای آسيای جنوب شرقی از نظر تامين سلاح و تجهيزات نظامی مناطقی پرخطر هستند.

بنا به همين گزارش، برخی از کشورهای امضاکننده معاهده‌های بين‌المللی کنترل و منع توليد سلاح‌های کشتار جمعی به تعهدات خود پای‌بند نيستند و شمار کشورهايی که اين گونه سلاح‌ها را دارند يا توليد می‌کنند رو به افزايش است.

با اين حال گزارش اداره اطلاعات و امنيت جمهوری چک تاکيد دارد که شرايط کنترل صادرات مواد و تکنولوژی‌هايی که در توليد سلاح کشتار جمعی به کار می‌روند دشوار و پيچيده است، زيرا بسياری از مواد شيميايی و تجهيزات مهندسی دارای کاربرد دوگانه صلح‌آميز و نظامی هستند.

از ۱۲ کشوری که سال گذشته خواهان دريافت ابزار دفاع شخصی، نظير اسلحه شوک الکتريکی و يا اسپری فلفل بوده‌اند دولت چک تنها برای ايران مجوز صادر نکرده و در عوض ۱۱ کشور ديگر مانند مکزيک، گرجستان، کامرون، سوئيس، آمريکا، ونزوئلا، عمان و پاکستان چنين کالاهايی را دريافت کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016