دوشنبه 16 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کيهان تهران: بيانيه جديد موسوی، رونويسی از نسخه سيا است

سرويس سياسی - انتشار دهمين بيانيه التهاب آفرين ميرحسين موسوی، پس از گذشت نزديک به سه ماه از برگزاری انتخابات پرشور رياست جمهوری و «نه بزرگ» ملت ايران به عوامفريبی های جبهه مخالف اصول گرايی، بار ديگر، مايه شعف و اعجاب مجموعه مخالفين نظام در داخل و خارج کشور گرديد، به گونه ای که روزنامه های آمريکايی لس آنجلس تايمز، سانفرانسيسکو کرونيکل و شبکه بی بی سی فارسی و صدای آمريکا با خوشحالی و بطور گسترده به انعکاس اين خبر پرداختند.
صدور اين بيانيه که در آن ادعا شده است «موسوی و طرفدارانش خواهان برقراری آرامش در جامعه هستند» همزمان با افشاگری های گسترده حاميان موسوی در دادگاه، تنها با يک هدف و آن هم فريب دوباره افکار عمومی برای انحراف از افشای رسوايی های جناح طرفدار موسوی» صورت گرفته است.
تقريبا تمامی دستگير شدگان اذعان کرده اند که ادعای تقلب دروغی بيش نبوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر اکنون مدت هاست که رسانه های فارسی زبان شبکه براندازان خارج از کشور از «فقدان استراتژی» و «ضعف کادر رهبری» به عنوان دو چالش اساسی جبهه تحت حمايت موسوی و کروبی ياد می کنند. بر اين اساس تاکيد عناصر سوخته سياسی و عوامل نشان دار شبکه های اطلاعاتی غرب که اکنون در آن سوی مرزها به خيانت عليه کشور مشغولند بر اتخاذ استراتژی واحدی برای تداوم اعتراضات و ناآرامی ها از سوی موسوی و کروبی است.
شبکه های اينترنتی متعلق به مخالفين جمهوری اسلامی «شبکه سازی اجتماعی» را بهترين راهبرد برای مبارزه مسالمت آميز با نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرده و در متون آموزشی متعددی که منتشر ساخته اند به چرايی و چگونگی اين مسئله پرداخته اند.
اکنون نگاهی به محتوای بيانيه نهم موسوی و مقايسه آن با نظريه سازی های چندماهه اخير شبکه براندازان جای هيچ ترديدی را باقی نمی گذارد که اين متن تنها رونويسی ناشيانه ای از همان الگوی پيشنهادی است. ناگفته نماند که جريان فرسوده و منزوی موسوم به ملی - مذهبی نيز ايجاد «جنبش اجتماعی مبتنی بر شبکه سازی» را بهترين الگوی مبارزاتی عليه نظام جمهوری اسلامی دانسته و سال هاست که در محافل مختلف به طرح اين موضوع می پردازد.
پيش از اين نيز موسسه آمريکايی رند موسوم به «مطالعات خاورميانه» که با بودجه رسمی سازمان جاسوسی آمريکا و با ماموريت ويژه مطالعه بر راه کارهای دگرگونی در منطقه و دفع خطر ايران فعاليت می نمايد در برآوردهای خود «شبکه سازی های اجتماعی» را در زمره برترين استراتژی های مقابله با کشورهای مسلمان و از جمله ايران برشمرده بود. موسوی نيز منطبق بر چنين الگويی در بيانيه خود آورده است؛ «ما ايرانيان، در هر کجای جهان که هستيم، بايد اين هسته های اجتماعی را در ميان خود تقويت کنيم ... اين هسته ها می تواند از «همسايگان»، «خويشاوندان»، «شرکت کنندگان در هيئت های مذهبی» ، «گروه هايی که با هم ورزش می کنند» و ... تشکيل شود.»
صدور بيانيه اخير ميرحسين موسوی از منظری ديگر نيز قابل تحليل است. فروکش کردن التهابات اجتماعی حاصل از موج آفرينی های موسوی و اطرافيان وی و ايجاد آرامش در جامعه بزرگترين خطری است که می تواند مجرمان اصلی آشوب ها را به تيغ عدالت بسپارد. بر اين اساس صدور بيانيه التهاب آفرين وی در آستانه بازگشايی دانشگاه ها پيامی جز ايجاد تنش در فضای باثبات کنونی و مانع تراشی برای اجرای عدالت نخواهد داشت.

چراغ سبز به اپوزيسيون
فعالان سياسی نيز در واکنش به صدور اين بيانيه، موسوی را به دنبال نمايشنامه ای جديد برای فضاسازی و ملتهب کردن جامعه و نشان دادن چراغی سبز برای اپوزيسيون و مخالفان نظام دانسته اند.
در همين ارتباط عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسين گفت: با توجه به آغاز به کار دانشگاهها موسوی با انتشار بيانيه راه سبز اميد بدنبال ملتهب کردن جامعه و توطئه ای جديد است.
بهادر ولی زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: ميرحسين موسوی بدليل شکست و از دست دادن موقعيت اجتماعی بدنبال سناريوی جديدی است به همين دليل بيانيه ای در مورد راه سبز اميد منتشر کرده تا با شروع بکار دانشگاهها توطئه ای جديد آغاز کند.
در ادامه سخنگوی جمعيت وفاداران انقلاب اسلامی بيانيه ديروز موسوی را نمايشی بيش ندانست و تاکيد کرد: او با راه سبز اميد دنبال نمايش جديد خود در صحنه اپوزيسيون است.
محمد عظيمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: موسوی در هر مرحله يکی از اقدامات نظام را زير سؤال می برد. در مرحله اول رای ملت را زير سؤال برد و در مراحل بعدی ديديم با بيانيه های متعددی که صادر کرد ناهنجاری هايی را در سطح جامعه بوجود آورد بنابراين بيانيه اخير او که ديروز صادر شد را نيز در همين راستا می توان تلقی کرد.
اين فعال سياسی در ادامه در واکنش به اظهارات ديگر موسوی مبنی بر اين که برگزاری دادگاههای اغتشاشگران اخير فرمايشی است تصريح کرد: دادگاه طبق موازين قانونی تشکيل می شود تا اغتشاشگران به اتهامات پاسخ دهند از اين رو مطالبی که در آنجا مطرح می شود به مذاق آقايان خوش نمی آيد بنابراين درصددند اصل موضوع (برگزاری دادگاه انقلاب اسلامی) را زير سؤال ببرند در صورتی که تمامی اعتراف ها واقعی است.
همچنين در همين ارتباط عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بيانيه تند موسوی در قالب جبهه راه سبز اميد سناريوی جديد در جهت فرافکنی و انحراف افکار عمومی از اعترافات روشنگرانه متهمين اغتشاشات اخير در دادگاهها است.
محمدجواد آرين منش، نماينده خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: انتشار اين بيانيه در راستای ادامه روند قانون گريزی موسوی و حاميانش و انحراف افکار عمومی از افشای توطئه هايی است که در ستادهای مرکزی اصلاح طلبان بر عليه امنيت ملی رخ داده و لذا برای ايجاد ابهام در صحت برگزاری دادگاهها دست به انتشار چنين بيانيه ای زده اند.
رئيس ائتلاف اصلاح طلبان جوان نيز، گفت: موسوی با انتشار بيانيه راه سبز اميد و راه اندازی نمايشنامه جديدش نه تنها به دنبال ملتهب کردن فضای جامعه است بلکه به دشمنان انقلاب چراغ سبز نشان می دهد.
محمدزارع فومنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: انتشار اين گونه بيانيه ها از سوی موسوی نه تنها فضا را آشفته تر می کند، بلکه به انقلاب و مردم لطمه وارد می کند لذا تعجب می کنم که چرا موسوی به اين راحتی تحت تاثير کسانی که مخالف نظام و اسلام هستند قرار می گيرد، بنابراين به صلاح وی است که راه و دوستی با نظام را در پيش بگيرد.
وی تصريح کرد: بيانيه راه سبز اميد و از قبيل آن از جمله نمايشنامه هايی است که توسط مخالفين نظام طراحی می شود که از شخص ميرحسين موسوی برای پيشبرد مقاصد خود استفاده می کنند.
عليرضا نادعلی عضو شورای مرکزی جمعيت رهپويان انقلاب اسلامی در گفت وگو با فارس، با اشاره به تحرکات تازه موسوی اظهار داشت: موسوی روندی را که شروع کرده در سراشيبی پايين می رود و تنزل می کند.
وی افزود: موسوی با بحث راه اندازی راه سبز اميد سعی می کند پوشش کار سياسی نرم به اين قضايا بدهد که مثلا به عنوان يک کار نسبتا قانونی شناخته شود.
نادعلی ادامه داد: البته بحث در اين باره است که او عملی را در انتخابات و فضای بعد از آن انجام داده که مملکت را به سمت انفکاک نزديک کرد البته وجود ستون ولايت فقيه و مردم و مسئولان آگاه از بروز آن جلوگيری کرد.
وی با اشاره به بحث راه اندازی جبهه سياسی توسط موسوی خاطرنشان کرد: کسی می تواند گروه سياسی تشکيل دهد که اولا نيتش در چارچوب نظام باشد و ثانيا نيت و اعمال او برای براندازی به هيچ عنوان قابل اثبات نباشد که برای موسوی برعکس است.
نادعلی ادامه داد: تمام چيزهايی که او برای اهداف تشکيل چنين جريانی در بيانيه هايش می گويد تماما مخالفت با نظام و رهبری است، او می خواهد بحث مسجد ضرار را ادامه دهد و تشکيل اين جبهه ادامه طرح براندازی است و او هم بايد در جايگاه متهمين قرار بگيرد و جرمش اثبات خواهد شد، نبايد جای متهم و شاکی عوض شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016