چهارشنبه 18 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ منفی رهبر جمهوری اسلامی به آيت‌الله صافی گلپايگانی؛ پشيمانی آيت‌الله نوری همدانی از ارسال پيام تبريک به احمدی نژاد، موج سبز آزادی

در ادامه رايزنی‌ها و تحرکات مراجع در قم عليه دولت کودتا، خبر می‌رسد که آيت‌الله خامنه‌ای پاسخ تندی به اعتراض اخير آيت‌الله صافی گلپايگانی داده و ايشان را تلويحا از دخالت در امور حکومتی منع کرده است. همزمان برخی از مراجع قم نيز خواستار سفر آيت‌الله سيستانی به ايران برای رايزنی نزديک با ديگر مراجع شده‌اند و آيت‌الله نوری همدانی هم از ارسال پيام تبريک به احمدی‌نژاد ابراز پشيمانی کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«موج سبز آزادی» پيش از اين گزارش داده بود که مراجع سرشناس قم از طيف‌های مختلف، رايزنی‌هايی را برای رسيدن به موضع مشترک عليه دولت کودتا آغاز کرده‌اند. هرچند مراجع و علمای اصلاح طلب همچون حضرات آيات منتظری، صانعی، طاهری و بيات زنجانی پيش از اين به صراحت يا به طور تلويحی دولت کودتايی دهم را نامشروع خوانده بودند، چندی پيش برخی مراجع سنتی همچون حضرات آيات سيستانی، صافی گلپايگانی و مکارم شيرازی نيز تهديد کردند که در صورت معرفی وزير زن، عدم مشروعيت دولت را اعلام خواهند کرد. در اين ميان گزارش‌های جديد نشان می‌داد که برخی مراجع و علمای منتقد ديگر از جمله حضرات آيات شبيری زنجانی، وحيد خراسانی، جوادی آملی، گرامی، علوی گرگانی، امينی و ... نيز با شرايطی حاضر به اعلام عدم مشروعيت دولت احمدی‌نژاد شده‌اند.

اکنون خبرهای تازه حاکی از آن است که آيت‌الله خامنه‌ای به‌رغم رايزنی‌های صورت گرفته از طريق شيخ محمد يزدی با برخی مراجع، نتوانسته ايشان را از موضع مخالفت بازدارد و فضای بحث بين آنها به تندی گراييده است.

بر اساس يکی از گزارش‌های موجود، آيت‌الله صافی گلپايگانی به رهبر نظام نامه‌ای فرستاده است که در آن استدلال فقهی وی در نفی ولايت زن بر مرد، مطرح شده است. اما آيت‌الله خامنه‌ای در پاسخی که توسط يکی از نزديکانش به دست آيت‌الله صافی در قم رسيده، تصريح کرده است که ولايت در جمهوری اسلامی تنها بر عهده‌ی ولی فقيه است و ديگر مقامات از جمله رئيس‌جمهور و وزرا و غيره همگی کارگزاران نظام اسلامی هستند.

به گزارش «موج سبز آزادی» همزمان گزارش شده است که پس از رايزنی‌های آيت‌الله صافی با آيات صانعی و مکارم، آيت‌الله نوری همدانی به ديدار وی رفته و ضمن درخواست انصراف از واکنش تند در برابر دولت فعلی، اعتراف کرده است که نزديکان دولت برای گرفتن پيام تبريک به احمدی نژاد، او را فريب داده‌اند و از ارسال پيام تبريک به رئيس دولت پشيمان است.

آيت‌الله نوری همدانی که تنها مرجعی بود که برای احمدی نژاد پيام تبريک فرستاد، خبر داده است که نزديکان دولت با بيان اينکه «چند تن ديگر از مراجع نيز قصد صدور پيام تبريک دارند و بهتر است شما اولين نفر باشيد»، از وی پيام تبريک گرفته‌اند؛ در حالی که تا همين حالا نيز حتی يک نفر از مراجع نه به احمدی‌نژاد پيام تبريک گفته و نه با او ديدار کرده‌اند.

گزارش منبع موثق ديگری از قم، حاکی از آن است که در ديدارهای اخير برخی مراجع، موضوع دعوت از آيت‌الله سيستانی برای سفر به ايران و رايزنی نزديک با ايشان مطرح شده و مورد استقبال آقايان مراجع قرار گرفته است.

آيت‌الله سيستانی که همچون آيت‌الله شبيری زنجانی بيش از هر چيز، نسبت به سرکوب‌های اخير در ايران معترض است، اين اعتراض را از طريق آقای شهرستانی، نماينده‌ی خود در ايران، به مراجع و نيز برخی از مقامات نظام منتقل کرده است.

اين منبع موثق نزديک به آيت‌اله سيستانی، به «موج سبز آزادی» گفت: «با فجايع بعد از انتخابات، سؤالات جدی ميان مراجع تقليد ايجاد شده است که ديدارهای آنان برای بررسی وضعيت جاری کشور و يافتن پاسخ اين سؤال‌هاست.»

وی يکی از موارد مورد بحث در همه‌ی اين جلسات را «بررسی نحوه‌ی دعوت از آيت الله العظمی سيستانی، مرجع عاليقدر جهان تشيع» عنوان کرد و افزود: «به نظر می‌رسد با بی‌اعتنايی‌هايی که از سوی حاکميت به نظر مراجع می‌شود، لازم است همبستگی بيشتری ايجاد شود که در اين راستا برنامه‌ی دعوت از آيت‌الله العظمی سيستانی برای سفر به ايران در حال پيگيری است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016