چهارشنبه 25 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مضحکه عدالت، پرده پنجم: محاکمه اينترنت، گزارشگران بدون مرز

بيست و سوم شهريور پنجمين جلسه محاکمه معترضان به تخلف و تقلب در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. يک بار ديگر کيفرخواست دادستانی رسانه ها را بعنوان متهم اصلی بر نيمکت متهمان نشاند. در اين کيفر خواست دو سايت يوتيوب و فيس بوک متهم به " جنگ روانی عليه ايران" شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند : " بايد به اين مضحکه پايان داد. مسئولان قضايی با نمايش اعترافات اجباری و درخواست بخشش می‌خواهند روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران را تحقير کنند. در اين دادگاه در کنار روزنام‌ه‌نگاران و فعالان سياسی کاربران ساده اينترنت نيز برای ارسال ای‌ميل و يا بازديد از سايت های اطلاع رسانی محاکمه می‌شوند. رژيم تهران در اصل می‌خواهد در دادگاه حرفه کاران مطبوعات، اطلاع رسانی را محاکمه کند."
روزنامه نگار زندانی محمدرضا نوربخش سردبير روزنامه فرهيختگان که از تاريخ ١٣ مرداد در زندان بسر می‌برد از جمله متهمان دادگاه بود. او نيز مانند ديگر متهمان اين دادگاه‌ها متن ديکته شده‌ای را در محکوميت خود و ديگر مسئولان سياسی و فرهنگی و در موافقت با کيفرخواست دادستانی قرائت کرد. دفاع از اين روزنامه نگار را نيز يک وکيل تسخيری بر عهده داشت. هر شش متهم در اعترافات خود بر " متاثر شدن از اخبار انتشار يافته بر روی سايت‌های اطلاع رسانی" تاکيد داشتند.
کيفر خواست دادستانی اين بار به شکل مستقيم شبکه اينترنت را هدف قرار داده بود. در بخشی از اين کيفرخواست گفته شده است : " در حال حاضر بيش از ۲۵ ميليون کاربر ايرانی از اينترنت استفاده می‌کنند، شبکه های اجتماعی همچون "فيس بوک" توانسته بيش از ۲۰۰ ميليون کاربر را جذب کند و آمريکا نيز آن را شناسائی کرده و با جريان های معاند ارتباط داده است.(...) و سايت‌هايی همچون "فيس بوک" و"يو تيوب" با حمايت آمريکا برای تاثير بر کاربران ايرانی فعاليت کردند."
نزديکان روزنامه نگار زندانی احمد زيدآبادی اعلام کرده اند که به دليل نپذيرفتن قرائت متن ديکته شده از سوی بازجويان، وی در اين جلسه دادگاه حضور نداشت. مهديه محمدی همسر اين روزنامه‌نگار زندانی در مصاحبه با راديو زمانه گفته است، قاضی پرونده به وکيل همسرش گفته است که "اقای زيد آبادی نامه نوشته و در آن گفته است که اصلا وکيل نمی‏خواهد." اما از نشان دادن اين نامه خودداری کرده است.
از اغاز محاکمات وکلای زندانيان از دسترسی به پرونده موکلين و يا ملاقات با آنها محروم بوده اند. وکلای تسخيری ناشناسی نزديک به نهادهای امنيتی از سوی دادستانی تهران برای دفاع از زندانيان برگزيده شده اند.
بسياری از روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی از جمله مهدی حسين زاده روزنامه نگار اقتصادی و شيوا نظرآهاری وبلاگ نويس آزادی‌زن در بندهای امنيتی زندان اوين برای اعترافات اجباری تحت فشار ماموران امنيتی قرار دارند.
از سوی ديگر از روز ٢٣ شهريور دسترسی به پرشين بلاگ قديمی‌ترين شرکت خدمات دهنده وبلاگ ايران مسدود شده است. وبلاگ پرشين با تائيد خبر در سايت خود اعلام کرده است " مديران سايت به بررسی و پيگيری اين موضوع پرداخته اند. در صورت بدست آمدن هرگونه خبر جديد از طريق سايت به کاربران اطلاع رسانی خواهد شد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016