جمعه 27 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگيری پياپی نزديکان و اعضای خانواده اصلاح طلبان زندانی و غير زندانی؛ پروژه جديد فشار، جرس

فرزندان اصلاح طلبان، “گروگان هايی” که در جوانی پير می شوند

سپيده عبدی: اخبار دستگيری پياپی نزديکان و اعضای خانواده اصلاح طلبان زندانی و غير زندانی، بسياری از تحليلگران را به اين نتيجه رسانده که پروژه ای جديد برای تحت فشار قرار دادن چهره های سياسی منتقد دولت آغاز شده است.

فهرست نزديکان دستگير شده چهره های اصلاح طلب در روزهای گذشته، طولانی تر از آن است که از نظر اين تحليلگران تصادفی تلقی شود: مهدی ميردامادی، پسر محسن ميردامادی دبير کل جبهه مشارکت؛ مهدی موسوی نژاد، برادر همسر محمد علی ابطحی معاون رئيس جمهور پيشين خاتمی؛ محمد مهدی و محمد علی و محمد صادق منتظری، نوه های آيت منتظری مرجع تقليد شيعيان؛ پسر آيت الله حسين موسوی تبريزی دبير مجمع مدرسين و تحقيق حوزه عليمه قم، فرزندان آقايان ناظم زاده و احمدی از افراد مرتبط بيت آيت الله منتظری ...

اين در حالی است که اخبار تأييد نشده حکايت از دستگيری دختران آقايان متقی و دردکشان از ديگر افراد مرتبط با بيت آيت الله منتظری دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان با اقدامات فوق، تعدادی از دوستان فرزندان چهره های اصلاح طلب زندانی شده اند که از جمله آنها می توان به علی پيرحسينلو وبلاگ نگار اصلاح طلب و فاطمه ستوده همسر او، و حسين نورانی نژاد رئيس کميته اصلاح رسانی جبهه مشارکت، که از نزديکان علی اکبر محتشمی پور رئيس کميته صيانت از آرای ميرحسين موسوی است، اشاره کرد.

پيش از اين هم، گزارش های مختلفی در مورد فشار به فرزندان چهره های شاخص منتقد دولت انتشار يافته بود که از جمله می توان به ربودن خشونت آميز عاطفه امام دختر ۱۸ ساله جواد امام عضور زندان سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، بازجويی های مکرر از محسن حجاريان پسر سعيد حجاريان عضو زندانی جبهه مشارکت و تهديد سروش دباغ، پسر عبدالکريم سروش نظريه پرداز منتقد حکومت اشاره کرد.

با تمام اينها، منابع مطلع تأکيد دارند که موارد "علنی شده" فوق، شامل تمام فشارهای وارد شده بر نزديکان چهره های اصلاح طلب نمی شود و تعداد نسل دومی - يا سومی - های اصلاح طلبان که در هفته های گذشته در معرض فشار شديد نيروهای امنيتی رسمی و غيررسمی قرار داشته اند، بيشتر از اينهاست.

می توانيم اعدامت کنيم

در يک مورد، به پسر يکی از اصلاح طلبان دربند گفته شده آن قدر عليه وی "مورد" پيدا کرده اند که مجازات وی "اعدام" خواهد بود. اين ادعا، ظاهراً با پدر زندانی اين جوان نيز در ميان گذاشته شده تا وی را وادار به همکاری با تيم بازجويان کنند.

در موردی ديگر، فرزند يکی از اصلاح طلبان محبوس پس از به اصطلاح آزادی از زندان، به شدت تحت فشار قرار گرفته و مرتباً برای بازجويی های بسيار طولانی احضار می شود تا به موارد شرم آوری از فساد اخلاقی اعتراف کند.

بازجويان با بررسی ايميل ها، فايل های کامپيوتری و ساير اطلاعات خصوصی فرزندان اصلاح طلبان، می کوشند تا نشانه هايی دال بر روابط خاص آنها با چهره های سياسی بيابند. آنان وقتی از اين تفتيش ها به هيچ نتيجه ای نمی رسند نيز، با فشارهای بی رحمانه و بازجويی های غير اخلاقی اين جوانان را تهديد می کنند که در صورت "اعتراف" نکردن به مواردی چون رابطه نامشروع با يکديگر و با چهره های سياسی، برايشان پرونده هايی بسيار پيچيده گشوده خواهد شد.

ظاهراً هدف به "گروگان گرفتن" افراد نسل های دوم و سوم اصلاح طلبان، به سکوت وا داشتن اعضای معترض خانواده يا فاميل و - در مورد نزديکان زندانيان سياسی – خاموش کردن صدای اعتراض آنها به شرايط وخيم بستگان زندانيشان است.

تاثير واضح اين فشارها بر خانواده های زندانيان آن است که بسياری از آنها به ناچار سکوت پيشه کرده اند و به خاطر نگرانی فزاينده از وضعيت اعضای جوان خانواده، ديگر اعتراضی را نسبت به سرنوشت زندانيان خود انجام نمی دهند.

به عقيده ناظران، مجموعه فشارهای فوق بر خانواده های زندانيان و فعالان سياسی به حدی است که گزاف نيست اگر گفته شود در سه دهه گذشته هرگز تا اين حد نسبت به اين نوع خانواده ها بی رحمی روا داشته نشده است.

يکی از اصلاح طبان معروف، در توصيف فشاری که بر فرزندان چهره های سياسی وارد می شود می گويد که فرزندان اين افراد، جوانانی هستند که "دارند در سنين ۱۸ – ۱۹ سالگی پير می شوند". او تاکيد دارد که اين جوانان، زير بار فشارهای غير اخلاقی نيروهای بی رحم امنيتی، "در حال خرد شدن" هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016