جمعه 27 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش خبرنامه اميرکبير از تظاهرات گسترده مردم شهرهای مختلف در روز قدس در اعتراض به سرکوب در ايران

مردم تهران و شهرستان ها از صبح امروز برای شرکت در راهپيمايی روز قدس که به صحنه اعتراضات عليه انتخابات و رياست جمهوری احمدی نژاد تبديل شد به خيابان ها آمدند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير در روزهای گذشته مهدی کروبی، ميرحسين موسوی، سيد محمد خاتمی و آيت الله صانعی مردم را جهت حضور در اين راهپيمايی دعوت کرده بودند.

بنا بر گزارش ها در بسياری از شهرها همچون اصفهان، شيراز، کرمانشاه، تبريز، قم و رشت نيز صحنه تظاهرات مردم بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمعيت تجمع کننده در شهر تهران حوالی ميدان هفت تير، وليعصر و بلوار کشاورز به حدی بوده که نيروهای امنيتی توان کنترل و پراکنده کردن آنان را نداشتند. در خيابان ۱۶ آذر و کارگر نيز جمعيت بسياری جمع شدند و نيروهای امنيتی توانايی کنترل راهپيمايی مردم را نداشته و گاز اشک آور پرتاب کردند. مردم در کوچه های مجاور پراکنده شده و مقاومت می کردند. در حال نيز درگيری ها ادامه دارد.

جمعيت گسترده ای از معترضين به همراه مهدی کروبی از ساعت يازده از ميدان هفت تير به سمت ولی عصر در حرکت بودند. شعارهای مردم «زندانی سياسی آزاد بايد گردد» بود. خيابان کريمخان مملو از طرفداران جنبش سبز بوده و جمعيت بيش از صد هزار نفر تخمين زده شدن، روی بسياری از پلاکاردها اين شعار ديده می شد:

«تفنگت را زمين بگذار
که من بيزارم از ديدار اين خونبار
چه در غزه - چه در لبنان
چه در قدس و چه در ايران»

مردم در اين تظاهرات ها شعار می دادند: "نه غزه/ نه لبنان/ جانم فدای ايران"، :اعتراف، شکنجه، ديگر اثر ندارد"، "منتظری زنده باد /کروبی پاينده باد"، "بسيجی واقعی /همت بود و باکری"، "دروغگو !اين شصت و سه درصد که می گند کو؟"، "حجاريان زنده باد /موسوی پاينده باد"، "فلسطين را رها کن /فکری به حال ما کن"، "کروبی بت شکن /بت بزرگ رو بشکن".

بنابر برخی گزارش ها نيز محمد خاتمی در جريان راهپيمايی امروز توسط نيروهای لباس شخصی با سلاح سرد (چاقو) مورد حمله قرار گرفته و وی جراحت سطحی برداشته است.

در عين حال مردم تلاش کردند به مکان نماز جمعه در ميدان انقلاب و دانشگاه تهران برسند اما اتوبوسهای شرکت واحد دورتادور خيابان انقلاب از پارک دانشجو و بلوار کشاورز سد ايجاد کرده اند و مانع از حضور سبزها به نماز جمعه شدند.

نيروهای امنيتی و بسيجی تلاش نمودند در مکان های فرعی به مردم حمله کنند که با مقاومت آنها مواجه شده اند. آنها در مسيرهای منتهی به دانشگاه تهران به طرف مردم گاز اشک آور و اسپری فلفل می زنند. نيروهای دولتی به صورت سازماندهی شده در دانشگاه تهران و خيابان های اطراف حضور دارند و با خشونت زياد با تظاهرات کنندگان برخورد می کنند.

احمدی نژاد جهت سخنرانی وارد دانشگاه تهران شد که با اعتراض مردم مواجه شده و شعار می دادند « دروغگو !اين شصت و سه درصد که می گند کو؟». در زمان سخنرانی وی مردم در خيابان های حجاب و بلوار کشاورز با خشم فرياد می زدند :« دروغگو ! بروگمشو»

اخبار پراکنده ای حکايت ازبازداشت مردم در شهرهای رشت، تبريز و کرمانشاه دارند. همچنين راهپيمايی تبريز نيز به خشونت کشيده شد است. مردم پس از تجمع در ميدان آبرسان تبريز و حرکت به سمت ميدان ساعت، پس از رسيدن به چهارراه منصور توسط نيروهای بسيجی و لباس شخصی مورد حمله قرار گرفته و صدای تير و پرتاب نارنجک شنيده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016