سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن کديور در مراسم عيد فطر: آيت الله خامنه ای از ولايت ساقط شده است، جرس

فیلم سخنان محسن کديور را میتوانید در اینجا ببینید

خلاصه:
روز ۲۰ سپتامبر دکتر محسن کديور، اسلام شناس منتقد جمهوری اسلامی، نماز عيد فطر امسال را در جنوب کاليفرنيا و در شهر ارواين اقامه کرد. اين مراسم با استقبال ايرانيان ساکن جنوب کاليفرنيا روبرو شد. کديور در خطبه اول نماز با تبريک عيد سعيد فطر به تحليل پيام ماه رمضان و وظيفه مومنان در باره عيد فطر پرداخت. وی ماه رمضان را فرصتی برای پاکسازی جان بوسيله ياد خدا دانست و به نقل از پيامبر اکرم (ص) رمضان را ماهی دانست که درهای بهشت در آن باز است مگر اينکه خود آنرا بسته باشيم و درهای جهنم بسته است مگر خود آنرا گشوده باشيم.

پيمان اصفهانی: روز ۲۰ سپتامبر دکتر محسن کديور، اسلام شناس منتقد جمهوری اسلامی، نماز عيد فطر امسال را در جنوب کاليفرنيا و در شهر ارواين اقامه کرد. اين مراسم با استقبال ايرانيان ساکن جنوب کاليفرنيا روبرو شد.

کديور در خطبه اول نماز با تبريک عيد سعيد فطر به تحليل پيام ماه رمضان و وظيفه مومنان در باره عيد فطر پرداخت. وی ماه رمضان را فرصتی برای پاکسازی جان بوسيله ياد خدا دانست و به نقل از پيامبر اکرم (ص) رمضان را ماهی دانست که درهای بهشت در آن باز است مگر اينکه خود آنرا بسته باشيم و درهای جهنم بسته است مگر خود آنرا گشوده باشيم. مهم اين است که اين حالت را تداوم ببخشيم. در اين ماه حتی اگر توفيق روزه گرفتن نداشته باشيم فضای ماه رمضان فضای مبارکی است که گناه کردن در آن دشوار است. رمضان هم ماه تهذيب نفس است هم ماه تولد قرآن و هم ماه دعاست. قرآن و دعا هر دو گفتگو است، گفتگوی خدا با ما و گفتگوی ما با خدا. رمضان را ماه برکت و رحمت است. وی اضافه کرد : "اسلام دين رحمت و دوستی و منطق است. آنها که خدای رحمان رحيم و پيامبر رحمة للعالمين را به دليل عملکرد سوء خود را تبديل به دين خشونت و قساوت کرده اند، چه کار زشتی مرتکب شده اند. وظيفه ما در قبال دينمان سنگينر است تا چهره واقعی رحيمانه و رحمانی اسلام را ارائه بدهيم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بخش دوم خطبه اول در رابطه به چگونگی تعيين روز فطر و چرائی اختلاف در تشخيص اين روز بين مراجع دينی بحث شد. کديور:"اينکه امروز عيد است يا فردا، در سرزمينی که فعلا در آن قرار داريم اکثر مسلمانان امروز را عيد اعلام کرده اند، اما در اينکه در ديگر سرزمينها امروز عيد است يا نه اما و اگرهائی هست. " دکتر کديور در اين رابطه تاکيد کردند: "استوانه های فقاهت ايران و عراق همه يکشنبه را روز عيد اعلام کرده اند. برای مسلمانان مقيم ايران اکثرا يکشنبه روز عيد است، مساله هم مساله ای دينی است و نه لزوما سياسی، اختلاف ناشی از ديدن ماه با چشم عادی يا چشم مسلح و ديگری وحدت افق و يا تعدد آفاق است."

کديور در خطبه دوم نماز، با ذکر آنکه يکی از آداب نماز اعياد فطر و قربان توجه به مسائل اجتماعی دنيای اسلام و مسلمانان است با اشاره به شرايط امروز ايران و بنا به اصل دينی «النصيحة لائمة المسلمين» يا خير خواهی و نصيحت به حاکمان اسلامی به نقد خطبه های نماز عيد فطر تهران که توسط رهبر جمهوری اسلامی اقامه شده بود، پرداخت.

دکتر محسن کديور در ابتدای سخنان خود با اشاره به خطبه های آيت الله خامنه ای که توصيه به اخلاق حسنه کرده بودند و از رواج شايعات و بدگمانيها در جامعه انتقاد کرده بودند، به اين نکته توجه داد که "رمضان ماه رحمت است و اقتضای ماه رحمت توقف بگير و ببندها به احترام اين ماه بود، اما در وقايع ماه گذشته هيچ نشانی از رحمت نمی بينيم. انتظار بود اگر امروز عيد فطر است برادری در جامعه ترويج شود و جا پای پيامبرمان بگذاريم، شکرانه قدرت با رحمت و سعه صدر برخوردکردن با شهروندان و آزادی همه زندانيان سياسی جشن بگيريم؛ ولی امروز در خطبه های عيد فطر تهران جای پائی از رحمت ديده نمی شد. گفته شده است اخلاق حسنه برادری و مهربانی نياز جامعه امروز ماست، من هم می گويم سخن مدبرانه ای است ولی انصافا آيا حکومت خود چنين با مردم مواجه شده است؟، بزرگترين عامل بداخلاقی در ايران صداوسيما و روزنامه های حکومتی است، در نماز جمعه تهران فرمان برخورد قاطعانه و بيرحمانه با منتقدان صادر می شود و قبل از قضاوت قاضی، امام جمعه حکم صادرميکند، اين کدام اخلاق حسنه است؟ منبع شايعات دادگاههای فرمايشی و صدا و سيما است، برادری آدابی دارد و بايد از حاکمان آغاز شود."

کديور با ذکر آنکه شاخص ترين سخن آقای خامنه ای نسبت به گذشته در خطبه های عيد، موضع ايشان در رابطه با اعترافات است که گفته اند" اعترافات متهمان در رابطه با افراد ديگر حجيت شرعی ندارد" اضافه کردند: " خوب بحمدالله ايشان بعد از دو ماه به اين نکته پی برده اند، جالب اينجاست که کيفرخواست هائی که تاکنون صادر شده است آکنده از اقرار زندانيان عليه اشخاص ديگر است." دکتر کديور کيفرخواستهای دادگاه فرمايشی را هم بر خلاف شرع دانست و هم قانون.

در ادامه محسن کديور به نقد بخش دوم صحبتهای مقام رهبری در رابطه با اعترافات پرداخت و ادامه داد: " فرموده اند اعترافاتی که متهمان در محضر دادگاه عليه خود کرده اند شرعا، عرفا و قانونا معتبر است، خوب اين اقرارها را بررسی می کنيم. بسياری از کسانی که در زندان هستند از دوستان نزديک من بوده اند و تک تک آنها را می شناسم و در حوزه دين و حقوق هم در اين موارد تحقيق و تدريس کرده ام لذا می خواهم مطلب ايشان را با دقت نقد کنم ". در اين زمينه کديور به بررسی اعترافات در سه حوزه شرع، قانون و عقل پرداخت تا صحت گفته مقام رهبری را بسنجد.

دکتر کديور با اشاره به آنکه مراجع تقليد اعلام کرده اند که" اين اعترافات که از راديوتلويزيون پخش شده است هيچکدام شرعا معتبر نيست چرا که تنها اگر اقرار آزادانه باشد معتبر است و اگر اقرار تحت فشار باشد پشيزی ارزش ندارد"، تمامی اعترافات را تحت فشار دانست . ايزوله کردن و در انزوا قرار دادن زندانيان، قطع ارتباط آنها با محيط خارج، محدود کردن تماس آنها با خانواده تنها به سلام و احوالپرسی، عدم اجازه ملاقات با وکلای حقيقی و تعيين وکيل تسخيری برای زندانيان را از فشارهای موجود بر زندانيان برای گرفتن اعترافات دانست و همينطور اضافه کرد در بعضی موارد" فرزند زندانی را بازداشته کرده اند پيش زندانی برده اند و به زندانی می گويند فرزند تو محکوم به اعدام است ، به خواسته های ما اعتراف کن و يا فرزندت اعدام می شود. و آنوقت وقتی زندانی جلوی دوربين قرار می گيرد از خشم چنان لبان خود را می گزد و خبرگزاری نادان هم اين عکس را پوشش می دهد، عکسی که از لب حجاريان منتشر شد نشانگر فشارهای وارده بر اين زندانی سياسی است. کدام شريعت اين را می پذيرد، اقرار تحت فشار پشيزی ارزش ندارد. کسی که اعتبار چنين اعترافات بی پايه ای را به دين و شرع نسبت دهد معلوم می شود هيچ اطلاعی از فقه و شريعت ندارد.

محسن کديور در تحليل قانونی بودن اين اعترافات گفت :" اگر می گوئيد قانونا چنين است، می گوئيم قانون اساسی گفته اعتراف تحت فشار ممنوع است، فقهائی اين را نوشته اند که خود زندانی بوده اند ، تحت فشار قرار گرفته اند و شرايط را می دانند. اعتراف تحت فشار قانونا بی اعتبار است. دادگاه بايد آزادانه باشد، کافی است زندانيها آزاد شوند تا در ۲۴ ساعت همه بگويند اين اعترافات تحت فشار بوده، امتحان کنيد."

دکتر کديور همچنين در رابطه با عقلانی بودن اين اعترافات تاکيد کرد: "بعد می گويند عقلا، کدام عقل و عرف اين اعترافات را تائيد می کند، اين اعترافات به قلم اين دوستان نيست، من ادبيات بسياری از اين دوستان را می شناسم، اينکه می خواهيد علوم انسانی را محکوم کنيد مگر با ابزار بخش نامه و دادگاه می توانيد؟ ماکس وبر که اعتبارش را از شما نگرفته که شما بتوانيد آن را نقض کنيد، اين را مقدمه قرار بدهيد برای يک انقلاب فرهنگی ديگر و پاکسازی دانشگاهها ، مشخص است که اين توسط شما هدايت می شود و يک حلقه درهم پيچيده است."

محسن کديور در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اعلام شدن روز شنبه به عنوان عيد فطر توسط آقای خامنه ای در حالی که اکثريت قريب به اتفاق مراجع روز دوشنبه را روز عيد اعلام کرده اند، گفت: " وقتی امروز بحث عيد فطر مطرح می شود و مرجعيت سنتی اعلام می کند که امروز را روز عيد نمی داند و اين نه فقط توسط مراجع سبز بلکه اکثريت مراجع اعلام می شود يعنی شرعا سخن آن کس که گفته امروز عيد است پذيرفته نيست و او فاقد اعتبار دينی است، و اين نشانی است از قدرت نمائی مدنی مرجعيت مستقل شيعه در برابر حکومت مدعی دين."

دکتر کديور با اشاره به قسمتی از سخنان آقای خامنه ای در خطبه های نماز که " تهمت به نظام از تهمت به افراد سنگين تر است" و "نظام با توهين کنندگان به آن قاطعانه برخورد می کند." تاکيد کردند :" ما معنای قاطعانه را می دانيم چيست، برهان قاطع آن بود که بر سينه ندا آقا سلطان وارد شد. حال وقتی در نماز جمعۀ رحمت می شنويم که نظام قاطعانه برخورد می کند تنمان می لرزد و می دانيم جنايات ديگری در پيش است. قاطعيت را وقتی فک محسن روح الامينی در هم شکسته شد فهميديم" و با رد ادعای آقای خامنه ای ادامه دادند: " ما به دينی قائليم که اگر کسی را به ناحق بکشی مانند آن است که همه را بکشی و اين ارزشی است که اين دين برای فرديت ما قائل است." و آبروی مومن از خون او ارزش بيشتری دارد. شما چند صد نفر مسلمان را بی آبرو کرديد، يک قطره خونِ بی گناه عرش الهی را به لرزه در می آورد و در اين اواخر هفتاد بی گناه کشته شده اند."

کديور با بيان اينکه بايد روشن شود از کدام نظام صحبت می شود گفتند:"آيا از نظامی صحبت می کنيد که در سالها قبل افراد فراوانی بدون طی مراحل قضائی تيرباران و اعدام شده اند، اموالشان بدون طی مراحل قضائی مصادره شده است؟ چه بسا گفته شود آن به دليل شرايط و شور انقلابی بود، اما ۲۱ سال قبل در زندانهای همين نظام حدود ۳ هزار نفر بدون طی مراحل قانونی اعدام شده اند، وقتی می گوئيد تهمت به نظام، بايد دامن اين نظام را از اين موارد تطهير کنيد"، " و در دوران زعامت خودتان پرونده زهرا کاظمی به کجا انجاميد، جريان قتلهای زنجيره ای به کجا انجاميد، پرونده يورش به کوی دانشگاه تهران به کجا انجاميد؟ نظام اينها هم هست، در همان زندان استاندارد اوين چند نفر تا بحال کشته شده اند، ديگر چه برسد به زندانهای غير استاندارد.

وقتی می گوئيد تهمت به نظام ، اتهام تجاوز به زندانها بايد بررسی شود، ناامنی يعنی اين ،و شما به جای جلوگيری از نا امنی به دلسوزانی که می گويند تحقيق شود و تذکر می دهند برخورد می کنيد چون خود را نظام می دانيد. ابواب جمعی شما هرکه با شما مخالف است حرامزاده و مزدور اجنبی می دانند، اين منطق يعنی من حق مطلق هستم و هر که با من مخالف است باطل است، تفرعن يعنی همين مگر فرعون چه می گفت، می گفت از من اطاعت مطلقه کنيد. کسی که خود را مقام غير پاسخگو دانست و برای خود ولايت مطلقه قائل شد فرعون است.

سوال ما اين است ای مقام رهبری آيا در زندانهای شما چنين اتفاقی می افتد؟ صرف آنکه می گوئی نه کافی نيست بايد هياتی مستقل، از معتمدان همين ملت، اين مساله را بررسی کند. هر کسی که با شما مخالفت کرده به عنوان جاسوس اجنبی مطرح شده است آيا احتمال نمی دهيد کسی با شما مخالف باشد اما آدم درست حسابی هم باشد؟"

محسن کديور خطاب به آقای خامنه ای با اشاره با سالهای بازداشت بودن ايشان گفت:"شما که زندان ديده ايد چه شده است که امروز چنين با زندانيان رفتار می کنيد، حفظ نظام يعنی حفظ عدالت و ارزشها نه حفظ شخص، در حالی الان نظام معادل حفظ شخص شما شده است. الان سال به نيمه رسيده است، می گويد چرا به سال اصلاح الگوی مصرف که من مطرح کردم توجه نشده است، آقای خامنه ای بجای اصلاح الگوی مصرف به فکر اصلاح رفتار حکومت با مردم باشيد."

کديور، در قسمت ديگری از خطبه های نماز عيد سعيد فطر با اشاره به نامه اخير احمد توکلی خطاب به آقايان موسوی و خاتمی گفت :"نامه خطاب به من نيست اما من به آرمان جنبش سبز معتقدم لذا به نکاتی از نامه جواب می دهم. ايشان پرسيده اند مردم در تظاهرات روز قدس شعارهائی داده اند از جمله استقلال آزادی جمهوری ايرانی، آيا شما اين شعار را قبول داريد؟ بنده می گويم وقتی همه مجاری قانونی بسته شود مسائل به خيابان کشيده می شود، و شعارهای خيابانی قابل کنترل نيست. اگر می خواهيد بدانيد مردم واقعا چه می خواهند چاره اش رفراندوم است. من می گويم اکثريت ايرانيان جمهوری اسلامی به معنای ولايت مطلقه فقيه را نمی خواهند.

گفته شده است شما که به آقای خمينی قائل هستيد ايشان گفته اند جمهوری اسلامی نه يک کلمه کم نه يک کلمه زياد، می گوئيم بله يک کلمه –ولايت فقيه - به آن اضافه شد. آن را برداريد مشکل حل می شود.

گفته شده است مردم در خيابان شعار می داده اند نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران ، در حالی آقای خمينی گفته روز قدس روز فلسطين است، می گويم آيه الله خمينی گفته است اين روز روز مظلومان است نه فقط مظلومان فلسطين، و ملت ايران هم مظلوم است، شما با اهالی ايران همان کرديد که اسرائيليها با اهالی غزه. شعار ما چنين بود هم غزه هم لبنان جانم فدای ايران."

کديور در ادامه سخنان خود خطاب به رهبری جمهوری اسلامی گفت: "ما نه می خواهيم بکشيم نه کشته شويم، ما می خواهيم شما تابع قانون و اخلاق باشيد، فکر نکنيد شما از جانب خدا و پيامبر منصوب شده ايد، بدانيد آنقدر بد عمل کرده ايد که اگر خدا شما را نصب کرده باشد اکثر مردم ايران به آن خدا نيز پشت می کنند، شما اينقدر منفور شده ايد."

کديور با اشاره جمله از آيه الله خمينی با مضمون "پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به کشور آسيب نرسد" افزود اما در نظريه آيه الله خمينی آمده است ولايت فقيه بايد فقيه ،عادل و مدبر باشد. اولين شرط عدالت صداقت است که بارها نقض شده و امروز اکثر مردم و علما عدالت آقای خامنه ای را باور ندارند و شرط آخر تدبير است به معنای مديريت، که در حوزه سياست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و سياست داخلی به شدت قابل مناقشه و انتقاد است. کديور افزود:"ما هم به استقلال ايران، حق مردم فلسطين باور و به سياستهای تجاوزکارانه آمريکا و اروپا انتقاد داريم اگر ترديدی داريد که مردم ايران شما را مدبر می دانند يا نه از آنها بپرسيد، آيه الله خامنه ای شما ديکتاتوری کرديد و حتی طبق همان نظريه ولايت فقيه آیة الله خمينی از ولايت ساقط شده ايد.

شما حکومت خود را تنها حکومی دينی جهان می دانيد و باعث شرمساری است که در تنها حکومت دينی جهان اين اتفاقات خلاف دين می افتد، شما باعث افتخار مذهب شده ايد يا ننگ آن، شما آبروی اسلام و تشيع را در دنيا برديد.

آنچه ما از شما ديده ايم تنها قاطعيت به معنای بی رحمی بوده است و اين به نام دين ديده ايم، زشتترين نوع استبداد ، استبداد دينی است.و آنچه شما انجام داده ايد ولايت جائر است."

محسن کديور در قسمت پايانی خطبه های نماز عيد فطر با ذکر سوال خبرنگاری که با توجه به شعارهای روز قدس و شنيده شدن نام افرادی از بزرگان دين در خيابانهات تهران و شيراز و اصفهان پس از سالها، درود بر منتظری سلام بر صانعی، که آيا شما می خواهيد اينها ولی فقيه بعدی باشند؟ به شرح جواب خود به سوال آن خبرنگار پرداخت و گفت:" من جواب دادم به نظر من جنبش سبز پيمان خود را با ولايت فقيه مطلقا گسسته است.

و ادامه داد:" برای زعامت در جامعه فقاهت شرط اصلی نيست، کاردانی و تدبير شرط اصلی است. رابطه فقيه با مردم از سنخ ولايت نيست از سنخ وکالت است."

محسن کديور خطبه های نماز عيد فطر را چنين پايان داد:"بخواست خدا حضرت آيه الله خامنه ای آخرين ولی فقيه ايران خواهند بود، ما می خواهيم کشورمان به شيوه دمکراتيک بر اساس ارزشها اسلامی اداره شود. الگوی ما پيش نويس قانون اساسی سال ۱۳۵۸ خواهد بود که اثری از ولايت فقيه در آن نبود. به نظر من دوران ولايت فقيه هم به لحاظ عملی و هم نظری به پايان رسيده است. ولايت فقيه نه به لحاظ تئوريک و نه به لحاظ پراتيک قابل دفاع نيست."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016