جمعه 3 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی در نماز جمعه: فضای دانشگاه‌ها بايد آرام باشد، جوان‌ها اميد پيدا کرده‌اند، بيانيه مجلس خبرگان بيانيه بسيار خوبی بود، ايلنا

بيانيه مجلس خبرگان بيانيه بسيار خوبی بود که هم مورد تقدير من و هم مقام معظم رهبری قرار گرفت و لازم است در راستای اين بيانيه هوشيارانه خداوند به آنان اجر دهد.


ايلنا:امام جمعه موقت تهران با اشاره به بازگشايی دانشگاه‌ها گفت: فضای دانشگاه بايد آرام باشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله احمد جنتی در خطبه‌ دوم نماز جمعه امروز با اشاره به پشت سر گذاشتن ماه رمضان و دستاوردهای گسترده اين ماه برای روزه‌داران اظهار داشت: به خودم و به شما توصيه می‌کنم اين دستاوردها را به راحتی از دست ندهيد.
وی با تشکر از حضور گسترده مردم در راهپمايی روز قدس و همچنين حضور در نماز جمعه روز ۲۱ ماه رمضان خطاب به مردم گفت: به سهم خودم از شما مردم تشکر می‌کنم و خداوند را شاکرم که در ميان مردمی هستم که اين‌گونه به مقدسات دينی وحکومت اسلامی وفادارند. چرا که تمام اين موارد نشان‌دهنده وحدت کلمه کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير شورای نگهيان با تبريک و تسليت شهادت ماموستا شيخ‌الاسلام خاطر نشان کرد: پس از سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان وحدت در فضای اين استان برقرار شد و دل‌ها نيز به يکديگر نزديک شد اما از آنجايی که دشمن از آسيب‌رساندن به ما خوشحال می‌شود و نمی‌تواند وحدت ما را ببيند انتقام گرفت که اميدواريم اين موضوع ديگر تکرار نشود و آخرين باشد.
وی با اشاره به امامت حجت الاسلام صديقی در نماز جمعه تهران گفت: از انتخاب مقام معظم رهبری خوشحالم چرا که ما مدت‌هاست پيگير افزايش عدد ائمه جمعه در تهران هستيم تا تنوع بيشتری در اين مورد را شاهد باشيم که اين موضوع محقق شد و بی‌شک در آينده کفه معنوی نماز جمعه سنگين‌تر می‌شود.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به روز قدس و راهپيمايی عظيم مردم تاکيد کرد: راهپيمايی روز قدس با ديگر راهپيمايی‌های کشور همچون ۲۲ بهمن متفاوت است چرا که روز قدس يک روز بين‌المللی و جهانی است اما ديگر راهپيمايی‌ها تنها ملی و دينی است.
وی تصريح کرد: طبق گزارشات رسيده امسال چه در داخل ايران و چه در خارج راهپيمايی روز قدس باشکوه‌تر از هميشه بوده است.
جنتی با بيان اين مطلب که خداوند به همه شما خير دهد افزود: جهان اسلام از اسرائيل بی‌زار است چرا که هم خدا، پيغمبر و امامان شيعه ضد ظلم هستند و حضرت ولی عصر هم برای براندازی ظلم خواهد آمد.
وی با بيان اين مطلب که ما ضد ظلم هستيم و با همه ظالمين که نمونه برجسته آنها آمريکا و اسرائيل هستند می‌جنگيم گفت: بی‌شک چنان‌چه اين راهپيمايی‌های هر ساله نبود وضع اسرائيل روز به روز بهتر و فلسطين روز به روز بدتر می‌شد و اسرائيل دست از تجاوزات خود برنمی‌داشت پس وای که اگر اين حرکات دسته‌جمعی نبود.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: گاهی به خدا عرض می‌کنم که اگر همه وجودم شکر شود حتی باز هم از شکر کوچک‌ترين نعمت تو نيز عاجزم. دفاع مقدس هم مسئله‌ای از همين قبيل است.
وی در خصوص چگونگی آغاز جنگ ۸ ساله گفت: در اولين وهله که حکومت اسلامی مستقر شده است و قدرت‌های نظامی آن شکل نگرفته به کشور حمله می‌شود. همه کشورها به دشمن ما کمک کردند و تجاوز به مرز ما شروع شد.
جنتی با بيان اين‌ مطلب که دشمن اول تصور نمی‌کرد در برابر اين استقامت قرار گيرد، گفت: هنگامی که ملت‌ها متوجه شدند قدرت بعثی درمانده شده است کمک‌های هوايی، زمينی و مالی سرازير شد و در اين طرف عده‌ای از مردم با دست‌های خالی و جوانانی که تا به حال تفنگ نديده بودند و نيروهای نظامی که هنوز خود را جمع و جور نکرده بودند هشت سال در مقابل اين هجمه گسترده ايستادند.
دبير شورای نگهبان با بيان اين‌که ما در جنگ نباخته‌ايم،خاطر نشان کرد: تمام تماميت ارضی ما به ما برگردانده شد، دشمن محکوم شد و آبرويش نيز رفت.
وی افزود: اين برای مرزهای آينده پيام دارد. ای جوان! اين دفاع مقدس به تو اعتماد به نفس و قدرت مقابله با دشمن می‌دهد و بايد بدانيم که نبايد با حمله دشمن عقب‌نشينی کنيم.
جنتی دفاع مقدس را برکت معنويت، اسلام و عشق امام حسين دانست و گفت: اين موارد نيروها را به جبهه فرستاد و آنان نيز با شهادت عاشقانه برخورد کردند اينها همگی نتيجه معنويت است که اگر رهبر اسلامی شناخته شده نبود در همان روزهای اول خواب‌های دشمن تعبير می‌شد و يا حداقل خوزستان اشغال شده بود. ما در حال حاضر گنجينه‌ای داريم که بايد سال‌های سال از آن استفاده کنيم.
وی يادآور شد: اگر موفقيت ملی مردم نبود دشمنان به هر مناسبتی تهديد و حمله نظامی می‌کردند پس در نتيجه دفاع مقدس برای ما قدرت نظامی و سياسی ايجاد کرد که بايد قدر آن را بدانيم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز تحصيلی سال جديد اضافه کرد: حرکات علمی موثری در کشور به وجود آمده است که روزی کسی خواب آن را هم نمی‌ديد و ما در حال حاضر دستاوردهای بسياری همچون سلول‌های بنيادين و انرژی هسته‌ای داريم.
وی با بيان اين مطلب که استعدادها در حال شکوفايی است، اذعان داشت: جوان‌ها اميد پيدا کرده‌اند و متوجه شده‌اند که می‌توانيم رشد علمی داشته باشيم. ما عقب‌ماندگی در حدود ۲۰۰ سال داريم. که جبران اين عقب‌ماندگی نيازمند جهش علمی است ما بايد جلو بيفتيم.
جنتی خاطرنشان کرد: جهش علمی نيازمند فضای آرام است چرا که در صورتی که فضای دانشگاه آرام باشد فکرها خلاق خواهد شد و در غير اين صورت افکار مغشو‌ش نخواهند توانست به جهش‌های علمی روی بياورند به همين علت فضای دانشگاه بايد آرام باشد.
وی پشتيبانی و حمايت از جهش‌های علمی را مهم ارزيابی کرد و گفت: جوانانی که با در دست داشتن طرح‌ها و نقشه‌هايی شروع به کار می‌کنند بايد مورد تشويق قرار گيرند که اين تشويق‌ها از دانشگاه و نظام و مردم نشات می‌گيرند.
چنان‌چه در جوانی اميد به آينده و اعتماد به نفس برقرار باشد و همچنين روح دينی در جوانان ما وجود داشته باشد همان اثری که در دفاع مقدس شاهد بوديم را در پيشرفت‌های علمی نيز خواهيم ديد.
جنتی با بيان اين مطلب که هر جايی که موفقيت داشته‌ايم روحيه دينی و معنوی در جوانان ما نفوذ داشته است، افزود: جوانان ما نماز شب می‌خواندند و توسلاتی داشتند که همين امر موجب پيروزی آنان شد.
دبير شورای نگهبان با اشاره به اجلاسيه خبرگان گفت: اين اجلاس مثل هميشه اجلاس خوبی بود و مطالبی همچون نطق‌های قبل از دستور و روشنگری‌ها و درددل‌های سخنرانان برای خبرگان مفيد و ارزشمند بود.
وی همچنين بااشاره به بيانيه مجلس خبرگان افزود: اين بيانيه، بيانيه بسيار خوبی بود که هم مورد تقدير من و هم مقام معظم رهبری قرار گرفت و لازم است در راستای اين بيانيه هوشيارانه خداوند به آنان اجر دهد.
وی همچنين با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری در ديدار با اعضای مجلس خبرگان گفت: من همان موقع هم گفتم بهتر بود تمام شبکه‌های صدا و سيما صحبت‌های رهبری را در اين ديدار نقد کنند و همه حرف‌های ايشان را پخش کنند. حرف‌هايی همچون اين‌که دشمن بيکار ننشسته است و مسئله جنگ نرم و شجاعت در فهم از موضوع‌های بسيار مهم و هوشيارانه است.
جنتی خاطر نشان کرد: شجاعت در فهم خيلی برای من ارزش داشت چرا که انسانی که ترسو باشد به يک گونه می‌فهمد و اگر شجاع باشد به گونه‌ای ديگر. در برخورد با دشمن نيز فرد ترسو دشمن را بزرگ می‌بيند و نمی‌تواند با او برخورد کند.
وی در پايان تاکيد کرد: فهم شجاعانه موجب می‌شود که اهميتی به دشمن داده نشود و بداند که خداوند پشتيبان وی است و شجاعت در فهم در فقه هم آمده است و در مورد فقيه شجاع نيز صحبت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016