جمعه 3 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله خامنه ای در ديدار اعضای خبرگان: توطئه برنامه‌ريزی‌شده پس از انتخابات به سمت طراحان آن کمانه کرد، فارس

خبرگزاری فارس: رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه بلواهای بعد از انتخابات کاملاً برنامه ريزی شده بود، افزودند: اين توطئه بفضل الهی شکست خورد و تير دشمن به سمت خودش کمانه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ديروز در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبری در سخنان مهمی ضمن برشمردن نقاط قوت و اميدآفرين نظام اسلامی و جايگاه مستحکم آن، به برنامه ريزی پيچيده و گسترده دشمن در شرايط کنونی اشاره کردند و با تبيين ابعاد گوناگون و خطوط اصلی طراحی مخالفان نظام جمهوری اسلامی در جنگ نرم، لزوم هوشياری، بصيرت، و شجاعتِ خواص و نخبگان و حفظ وحدت را مورد تأکيد قرار دادند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تغيير طراحی های مخالفان نظام به موازات استحکام و عمق بيشتر ريشه های نظام اسلامی افزودند: نظام اسلامی تجربه سی ساله مقابله با چالش های مختلف را دارد اما با توجه به پيشرفتهای نظام و پيچيده تر شدن دستاوردهای آن، توطئه ها و طراحی های مخالفان نيز پيچيده تر شده است که بايد ابعاد و جوانب مختلف آن شناخته شود تا بتوان بر آنها غلبه کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای احتمال جنگ نظامی را در شرايط کنونی بسيار ضعيف ارزيابی و خاطرنشان کردند: در مقطع فعلی دشمن با يک جنگ روانی که جنگ نرم ناميده می شود به مقابله با نظام اسلامی آمده و در اين جنگ هدف اصلی دشمن تبديل نقاط قوت و فرصت های نظام به نقاط ضعف و تهديدها است.
ايشان تأکيد کردند: مخالفان نظام در جنگ نرم با استفاده از ابزارهای فراوان تبليغاتی و ارتباطاتی، ايمانها، معرفت ها، عزم ها، و پايه ها و ارکان يک نظام و کشور را مورد تهاجم قرار می دهد که مقابله با آن نيازمند حضور هوشيارانه، آگاهانه، و همراه با تدبير در وسط ميدان است که البته چنين حضوری، کمک الهی را نيز درپی خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبيين خطوط اصلی طراحی دشمن در جنگ نرم با نظام اسلامی پرداختند و افزودند: مخدوش کردن نشانه های اميد و تبديل آنها به نشانه های یأس و ترديد، و القای بن بست و سياه نمايی، و در نهايت گرفتن پويايی جامعه يکی از خطوط مخالفان است.
حضرت آيت الله خامنه ای در تشريح اين موضوع خاطرنشان کردند: حضور ۸۵ درصدی مردم در انتخابات رياست جمهوری و اعلام چنين پايبندی و دلبستگی به نظام اسلامی بعد از گذشت سی سال، و همچنين انتخاب رئيس جمهور با رأی بالا و بی سابقه، يک نقطه قوت بسيار مهم بشمار می آيد که مخالفان نظام تلاش دارند اين امتياز را به نقطه ترديد و یأس تبديل کند.
ايشان زمينه های اميد در کشور را فراوان دانستند و افزودند: زيرساختهای مستحکم و آمادگی کشور برای يک حرکت جهش وار، پيشرفتهای چشمگير علمی، تجربه سی ساله نظام، نسل جوان پرانرژی، تحصيل کرده و دارای اعتماد به نفس، و سند چشم اندازی که حرکت پيشرفت کشور را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده، همه قله های برجسته ای هستند که معارضان جمهوری اسلامی می خواهند با القای سياه نمايی و بن بست، آنها را به نقاط ضعف و یأس تبديل کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، تلاش برای ايجاد تفرقه در سطوح مختلف را يکی ديگر از خطوط اصلی دشمن در جنگ نرم برشمردند و تأکيد کردند: امروز نشانه های وحدت عمومی و همدلی مردم قابل مشاهده است که مناظر بی نظير آن، حضور مردم در نمازهای جمعه ماه مبارک رمضان، حضور گسترده در راهپيمايی روز قدس، و حضور با عظمت در نماز عيد فطر در سراسر کشور است.
حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: همه بايد در مقابل اين وحدت سرتعظيم فرود آورند و در جهت تحکيم آن تلاش کنند.
ايشان، اظهارات و اقدامات تفرقه افکنانه برخی افراد را ناشی از غفلت و جهالت دانستند و افزودند: بايد هرآنچه که امکان پذير است در جهت حفظ و تقويت وحدت مذهبی، و وحدت قومی، تلاش شود.
رهبر انقلاب اسلامی از سرمايه گذاری مخالفان نظام به منظور منصرف کردن ذهن مردم و خواص از دشمنی خود، به عنوان يکی ديگر از خطوط اصلی مقابله با نظام اسلامی ياد کردند و افزودند: اين موضوع به معنای ناديده گرفتن تقصيرهای شخصی و اجتماعی در نارسايی ها و مشکلات جامعه نيست اما نمی توان از طراحی ها و اقدامات واضح دشمن نيز غافل شد و آنرا ناديده گرفت.
حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آيا می توان خوشحالی دشمن را از برخی مسائل و حوادث بعد از انتخابات نديد و خود را به غفلت زد دولت انگليس با کارنامه دويست ساله سر تا پا سياه خود در قبال ايران و همچنين دولت امريکا، و برخی دولتهای ديگر از اقدامات برخی افراد تمجيد می کنند و می گويند ما طرفدار ملت ايران هستيم در حاليکه مردم جزو نظام اسلامی هستند، بنابراين نبايد از دشمنی مخالفان برای توطئه و ايجاد تفرقه غافل شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: همه و بخصوص خواص بايد مراقب باشند تا با اقدامات و يا اظهارات خود تکميل کننده طراحی و اهداف معارضان نظام نباشند.
حضرت آيت الله خامنه ای نخبگان، خواص و جريانات سياسی را به تقويت بصيرت توصيه کردند و افزودند: وقتی دشمن آشکارا و بدون پرده پوشی در بلواهای بعد از انتخابات حضور داشت، چگونه می توان اين حضور واضح را انکار کرد، بنابراين بصيرت بسيار مهم است زيرا وجود آن در افراد باعث تغيير خيلی از رفتارها خواهد شد.
ايشان فهم و درک درست از جمهوری اسلامی را يکی از ضروريات برای حفظ نظام برشمردند و تأکيد کردند: جمهوری اسلامی يک واحد دارای ابعاد است که اين ابعاد و اين درهم تنيدگی بايد با يکديگر مورد ملاحظه قرار گيرند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبيين اين موضوع افزودند: جمهوری اسلامی دارای دو بعد مردمی و اسلامی است که مردمی و جمهور بودن آن نيز ناشی از اسلامی بودن نظام است، بنابراين تضعيف هريک از اين دو بعد موجب تضعيف کل می شود.
حضرت آيت الله خامنه ای وظيفه ولايت در جامعه اسلامی را حفظ کل اين مجموعه دانستند و خاطرنشان کردند: با اين ديدگاه، فرد و جامعه، شريعت و عقلانيت، معنويت و عدالت، و عاطفه و قاطعيت، همه در کنار يکديگر مورد استفاده قرار می گيرند و انحراف از اين منظومه مستحکم، موجب انحراف از نظام اسلامی خواهد شد.
ايشان، اسلام دارای اين عناصر در هم تنيده را، همان اسلام ناب مورد نظر امام خمينی (ره) دانستند و افزودند: اسلام هايی که با عناوين اسلام سلطنتی، اسلام التقاطی، و اسلام سوسياليستی و با شکل ها و رنگ های مختلف و بدون اين عناصر اصلی عرضه می شوند، اسلام امريکايی هستند.
رهبر انقلاب اسلامی، شجاعت در فهم در کنار شجاعت در عمل را يکی ديگر از نيازهای کنونی جامعه بويژه خواص برشمردند و تأکيد کردند: ترس از مال و جان و آبرو، ترس از جو و فضا، و انفعال در مقابل مخالفان نظام موجب اختلال در فهم صحيح انسان از موضوعات می شود بنابراين در بيان موضع حق و صحيح نبايد ملاحظه تهمت ها و مسائل ديگر را کرد.
حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: علت اصلی فتوحات بزرگ علمی، سياسی و اجتماعی امام بزرگوار (ره) و جذب دلهای مردم بسوی امام، شجاعت کم نظير ايشان بود.
ايشان با اشاره به تلاش اهل فتنه در دورانهای مختلف برای القای ترس و انفعال از آنها در ميان مردم و بويژه خواص افزودند: نخبگان و خواص بايد در فتنه، با بصيرت به روشنگری جامعه بپردازند و بسيار مراقب باشند زيرا برخی اوقات سکوت و کنار کشيدن آنان، کمک به فتنه است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه بلواهای بعد از انتخابات کاملاً برنامه ريزی شده بود، افزودند: اين توطئه بفضل الهی شکست خورد و تير دشمن به سمت خودش کمانه کرد.
حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ايران بعد از گذشت سی سال، اکنون بسيار قوی و مستحکم است و انسان دست قدرت الهی را نيز مشاهده می کند اما تفضل الهی تا زمانی است که همه خالصانه در خدمت انقلاب و اهداف آن باشيم و از هيچ تلاشی در اين مسير دريغ نکنيم.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود يکی از ويژگيهای بی بديل مجلس خبرگان، حضور چهره های برجسته روحانی و آشنا با علم دين برشمردند و تأکيد کردند: دغدغه های نمايندگان اين مجلس همواره دغدغه های عمومی و ملی در چارچوب انقلاب و اسلام و صحنه دفاع از اصول و ارزشها بوده و مسائل شخصی، و جناح بنديها و خط بازيهای سياسی هيچگاه در مجلس خبرگان جايگاهی نداشته و نخواهد داشت.
ايشان همچنين با تبريک و تسليت شهادت ماموستا ملامحمد شيخ الاسلام نماينده مجلس خبرگان در استان کردستان تأکيد کردند: فقدان اين عالم منادی وحدت و معتقد به مبانی نظام يک خسارت بود اما کسانی که مرتکب اين جنايت شدند بايد بدانند اين اقدام تروريستی و خشونت آميز راه بجايی نخواهد برد و اهداف مخالفان نظام را تأمين نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سرنخ اين جنايت قطعاً در بيرون مرزها و در سرويس های جاسوسی دشمنان است اما بدون شک طلاب سنی و مردم کرد راه اين شهيد بزرگوار را مشتاقانه تر ادامه خواهند داد.
در ابتدای اين ديدار آيت الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجلس خبرگان رهبری، ضمن تشکر صميمانه از ايجاد فرصت ديدار نمايندگان مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری، بيانات ايشان را همواره راهگشا دانست و گفت: اجلاس اخير مجلس خبرگان، با وجود برخی مسائل اخير، بسيار رضايتبخش بود و بحثهای خوبی انجام شد.
پس از سخنان رئيس مجلس خبرگان، با توجه به کسالت آيت الله يزدی، آيت الله هاشمی شاهرودی گزارشی از ششمين اجلاس دوره چهارم خبرگان بيان کرد.
آيت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به برگزاری چهار جلسه در دو روز، به تشريح دستور کار نشست اخير خبرگان پرداخت و گفت: اصلاح دو ماده از آيين نامه مجلس خبرگان بمنظور فعاليت بيشتر کميسيونها، تهيه و تصويب بيانيه پايانی در ده محور، و دعوت از دبير شورايعالی امنيت ملی، و دادستان کل کشور برای تشريح مسائل مرتبط با امنيت داخلی و بين المللی، سه دستور کار مجلس خبرگان بود.
وی همچنين با اشاره به نطق های قبل از دستور ۱۶ نفر از نمايندگان مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: اين نطق ها دارای محورهای مشترک فراوانی بود که قدردانی از حضور مردم در انتخابات اخير و راهپيمايی روز قدس، و نماز عيد فطر، تأکيد بر جايگاه مهم ولايت فقيه در حفظ وحدت نظام و مردم، تأکيد بر حفظ وحدت و همبستگی ملی، و طرح برخی مشکلات استانی، از جمله آنها بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016