جمعه 3 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه ماه گذشت و خبری از گزارش کميته حقيقت‌ياب مجلس نيست، پارلمان نيوز

پارلمان‌نيوز: علی لاريجانی در کسوت رياست مجلس هشتم پس از انتخابات رياست جمهوی دهم و مسائل پس از آن‏ که حمله به مجتمع مسکونی نمايندگان و کوی دانشگاه بخشی از آن بود، کميته‌ای را تحت عنوان ”کميته حقيقت‌ياب“ برای بررسی اين موارد تشکيل داد.

به گزارش ايلنا، در نطق پيش از دستور خود در روز ۲۶ خرداد ماه (در فاصله‌ای چهار روزه پس از برگزاری انتخابات) حمله به کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان و مجتمع مسکونی نمايندگان و چند نقطه ديگر را «برخوردهای نسنجيده و نادرست» خواند و با اشاره به ناراحتی دانشجويان و ساکنين اين مناطق، اظهار داشت: چه معنايی دارد که نيمه‌شب به دانشجويان در کوی حمله شود و يا ساعت ۵/۲ شب عده‌ای به مجتمع مسکونی سبحان حمله کنند و آسايش ساکنان را برهم بزنند؟ لاريجانی با تأکيد بر اينکه «وزير کشور در اين زمينه مسئول است و بايد پاسخگو باشد»، تصريح کرد: در اين موارد بايد چارچوب قانونی رعايت شود. مجلس شورای اسلامی نيز با جديت اين خواسته را دنبال می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صادق محصولی وزير کشور وقت نيز در واکنش به سخنان لاريجانی، در نامه ای به استاندار تهران دستور پيگيری حادثه کوی دانشگاه تهران را صادر کرد.

البته رئيس مجلس از يک روز پيش از آن (دوشنبه ۲۵ خرداد ماه) اقدامات جدی مجلس برای بررسی نحوه برخورد با اغتشاشات خيابانی اخير را آغاز کرده بود. او هیأتی ويژه مرکب از حسن ابوترابی‌فرد، کاتوزيان، زاکانی، نادران، عباسپور و کاظم جلالی ترتيب داد و با فراخواندن آنها به دفترش، از اين نمايندگان خواست تا به بررسی ابعاد مختلف اغتشاشات و آسيب‌های وارده به مردم بپردازند.

به اين ترتيب، ابوترابی‌فرد، نادران، زاکانی و کاظم جلالی راهی کوی دانشگاه شدند و در جريان ماوقع کوی قرار گرفتند.

به گفته جلالی آنها طی تماس‌ها و جلساتی نتيجه بررسی‌های اوليه خود را به استحضار رئيس مجلس و همچنين ساير مسئولان از جمله نيروی انتظامی رساندند و خواستار جبران خسارات وارده و دلجويی از دانشجويان و آزادی دانشجويان بازداشت شده و پيگيری و مجازات آمرين و عاملين اين اتفاقات ناگوار شدند.

ابوترابی نايب‌رئيس مجلس نيز شخصاً در گفت‌و‌گو با سعيد مرتضوی دادستان وقت تهران و اسماعيل احمدی‌مقدم فرمانده نيروی انتظامی کشور خواستار آزادی دانشجويان شد.
دومين هیأت از سوی رئيس مجلس به مجتمع سبحان رفتند و از رئيس مجلس خواستند تا شخصاً در اين محل حضور يابد. به اين ترتيب علی لاريجانی در معيت ابوترابی‌فرد به دعوت حميدرضا کاتوزيان در مجتمع سبحان حضور يافته و از ساکنين آن دلجويی کرده بود. سردار محمدی‌فر معاون پارلمانی نيروی انتظامی نيز در اين جمع حاضر شد و وعده داد تا نيروی انتظامی با قدرت بيشتری از مردم در قبال اين تهاجمات دفاع کند.

نخستين گزارش هیأت ويژه به لاريجانی و مجلس

تمامی نمايندگان عضو هیأت ويژه بررسی اغتشاشات اخير صبح روز ۲۶ خرداد ماه، پيش از آغاز بکار جلسه علنی مجلس در دفتر رئيس مجلس حضور يافتند تا گزارش عملکرد خود را ارائه دهند. حميدرضا کاتوزيان نماينده تهران همان روز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از مجموعه اقدامات اين هیأت گزارش دهد. گزارشی که نشان می‌داد، اصل جريان تخريب، توهين و ضرب و شتم مردم که از سوی لباس شخصی‌ها انجام می‌شود را کانون‌های خارج از کشور هدايت می‌کنند و برخی به نام دينداری و دفاع از اسلام، رهبری و انقلاب به بحران‌های اخير دامن زده و در پی ايجاد فاصله ميان مردم و حاکميت جمهوری اسلامی و رهبری هستند. به گفته وی، بخشی از اين افراد نيز افراد جاهلی هستند که تخريب و توهين و رفتار ناشايست عليه شهروندان را در پيش گرفته‌اند.

اما نخستين گزارش رسمی کميته حقيقت ياب توسط محمدحسن ابوترابی فرد نايب رئيس مجلس و رئيس اسن کميته در جلسه غيرعلنی و غير رسمی روز ۲۷ خردادماه قرائت شد. گزارشی که با اعتراض نمايندگان حامی دولت همچون مهدی کوچک زاده مواجه شده و نيمه کاره ماند. اوج اين اعتراضات تا آنجا بود که حتی به درگيری لفظی وزد و خورد محدود طاهرخانی و جانی‌عباسپور نمايندگانی از دو فراکسيون اقليت و اکثريت انجاميد و علی‌رغم آغاز بکار جلسه علنی، ادامه يافت. ريشه اين اعتراضات در اين بود که نمايندگان حامی دولت از جمله جانی‌عباسپور، رسايی و کوچک‌زاده گزارش ارائه شده از سوی ابوترابی‌فرد را بی‌طرف ندانسته و خواستار محکوم کردن اعمال خلاف قانون نامزدهای معترض به نتيجه انتخابات شدند. در اين بخش از گزارش، ابوترابی‌فرد از ديدار اعضای اين کميته با ميرحسين موسوی و تمايل وی برای ايجاد آرامش و وحدت در جامعه خبر داده بود که به مذاق برخی نمايندگان خوش نيامد.

در ادامه جلسه همان روز، ساعت پايانی جلسه نيز غير علنی اعلام شد تا طی آن عليرضا زاکانی و الياس نادران به ادامه قرائت گزارش کميته حقيقت ياب بپردازند. اين بخش از گزارش با اعتراضی مواجه نشد. اما از آنجا که نمايندگانی چون کوچک‌زاده و ستارهدايت خواه،کميته حقيقت ياب را کميته خاص رئيس مجلس و نه منتخب کل مجلس می‌خواندند که گزارشات آن را هم نبايد به کل مجلس تعميم داد؛ لاريجانی برای ادامه فعاليت اين کميته رای‌گيری کرد.

به گفته عليرضا محجوب نمايندگان با اکثريت آراء، خواستار ادامه فعاليت اين کميته شدند.

البته اين تلاش‌ها در حالی از سوی نمايندگان مجلس شکل می‌گرفت که وزرای کشور و اطلاعات دعوت مجلس برای حضور در جلساتی غيرعلنی را نپذيرفتند. کما اينکه عليرغم وعده اعلام شده، صادق محصولی و غلامحسين محسنی‌اژه ای به جلسه روز ۳۱ خرداد ماه مجلس نيامدند تا در جلسه‌ای غيرعلنی و غير‌رسمی گزارشی از مجموعه مسائل مربوط به انتخابات اخير و اغتشاشات خيابانی ارائه دهند. البته غيبت اين دو وزير به گفته رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی به دليل «گرفتاری‌های آنان در مورد مسائل اخير» بوده است.

از ديدار با نامزدهای معترض تا سکوت و انفعال

يکی از مهمترين فعاليت‌های کميته حقيقت‌ياب مجلس ديدار با نامزدهای معترض انتخابات رياست جمهوری از محسن رضايی گرفته تا ميرحسين موسوی و مهدی کروبی بود. ديدار ديگری هم با آيت الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار و از وی خواسته شد تا به عنوان يکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و شخصيتی موثر در کشور، به شکل جدی نقش موثری ايفا کند.

به گفته حميد‌رضا کاتوزيان و محمد حسن ابوترابی فرد در تمامی اين ديدارها بر لزوم پيگيری اعتراضات از مجرای تاکيد شد.

همزمان با اين ديدارها اعضای کميته حقيقت ياب همچنان مشغول بازديد از مناطق مختلف تهران که مورد هجوم اخلالگران و آشوبگرها قرار گرفته بود، بودند. کاتوزيان بازديدی از برخی مناطق مسکونی تخريب شده در ميدان سرو سعاد ت آباد داشت و عباسپور رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات نيز از کوی دانشگاه بار ديگر بازديد کرد. کاتوزيان که ابعاد حمله به کوی دانشگاه تهران در هفته گذشته را فجيع تر از حادثه ۱۸ تير سال ۷۸ می دانست، تاکيد کرد: اين هيات به دنبال برخورد قانونی با اخلالگران حوادث اخير است و در پی شناسايی عوامل خودسر در ايجاد اين اغتشاشات است.
با وجود آغاز بکار جدی کميته حقيقت ياب، هرچه زمان جلو می‌رفت از تعداد اخبار منتشره از سوی اين کميته کاسته می‌شد. پس از بازداشت‌های صورت گرفته و تشکيل کميته ويژه ديگری به منظور بررسی وضعيت بازداشت شدگان از سوی لاريجانی، عملا فعاليت‌های کميته حقيقت ياب تحت الشعاع قرار گرفت. اين سکوت خبری منجر به شيوع شايعه‌ای تحت عنوان اعمال فشار برای تعطيلی فعاليت‌های اين کميته شد که کاتوزيان آن را تکذيب کرد.
اما روزها می‌گذشت و اعضای اين کميته بدون اشاره به جزئيات همچنان از ادامه فعاليت آن خبر داده و از تنظيم دومين گزارش آن سخن می‌گفتند. گزارشی که اگرچه قرار بود تا پيش از معرفی وزرا تنظيم شده و قرائت شود اما به پس از بررسی صلاحيت کابينه موکول شد.
اين در حالی است که حسن ابوترابی فرد رئيس اين کميته، در گفت وگو با ايلنا از ارائه گزارش نهايی تحقيقات نمايندگان عضو اين کميته در آينده نزديک خبر داده بود. علی عباسپور رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات نيز به ايلنا گفت که بررسی‌های نهايی اين کميسيون از حمله به کوی دانشگاه و جلسات مشترک با فرهاد رهبر رييس دانشگاه تهران و مسئولان نيروهای انتظامی را به کميته حقيقت‌ياب ارائه داده‌اند تا در گزارش نهايی اين کميته از آن استفاده شود.

دومين گزارش در هاله‌ای از ابهام

اگرچه انتظار می‌رفت که دومين گزارش کميته حقيقت ياب مجلس با پايان يافتن دومين بخش از تعطيلات تابستانی نمايندگان و آغازبکار دوباره جلسات علنی از هفته آينده، در دستورکار مجلس قراربگيرد، اما گويا باز هم اين گزارش در مجلس قرائت نخواهد شد.

يکی از اعضای اين کميته با اعلام اين خبر به ايلنا گفت که الياس نادران مسئول تنظيم دومين گزارش کميته حقيقت‌ياب بوده که تا کنون آن را به هيات رئيسه مجلس ارائه نداده است.

اين درحالی است که نادران پيش از اين از جلسات مشترکی با دبير شورای عالی امنيت ملی و مسئولان قرارگاه ثارالله خبر داده و گفته بود: اين کميته در نظر دارد اطلاعات به دست آمده از اين جلسات را در دو سطح برای مقامات عالی رتبه کشورو اطلاع عموم ارائه دهد.

اين نماينده تهران با بيان اينکه گزارش نمايندگانی که مسئول بررسی حوادث کوی دانشگاه بودند تقريباً نهايی شده است، گفته بود: گزارش قرارگاه ثارالله نيز حداقل در دو سطح تهيه خواهد شد که آن هم نزديک به نهايی شدن است. به گفته وی يک سطح از اين گزارش به مقامات عالی کشور داده می‌شود و يک سطح هم برای افکار عمومی و رسانه‌ها تنظيم خواهد شد.

اگرچه ازاين مصاحبه نادران تا کنون، يک ماه و نيم است که می‌گذرد اما هنوز خبری از رائه اين گزارشات ولو به شکل غير رسمی و غير علنی و يا حتی محرمانه، مخابره نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016