یکشنبه 5 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كيهان: تأسيسات جديد غني سازي برگ برنده ايران در مذاكرات اكتبر

اعلام خبر در حال ساخت بودن يك تأسيسات جديد غني سازي در ايران به مثابه نوعي شوك بر دستگاه ديپلماتيك و رسانه اي غرب عمل كرده است.

ايران روز جمعه با انتشار بيانيه اي رسمي اعلام كرد به جز نطنز يك تأسيسات جديد غني سازي در دست احداث دارد. رسانه ها و مقام هاي غربي البته يك روز قبل از انتشار بيانيه رسمي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران جنجال خبري درباره اين موضوع را آغاز كرده بودند. روز پنج شنبه بسياري از رسانه ها و خبرگزاري هاي غربي با انتشار گزارش هاي مفصل تلاش كردند خبر ساخت تأسيسات جديد غني سازي در ايران را نوعي «كشف اطلاعاتي» از جانب سرويس هاي اطلاعاتي غربي جلوه دهند و نتيجه بگيرند ايران در پرونده هسته اي خود مجدداً مرتكب «پنهان كاري» شده است! فراتر از رسانه ها حتي مقام هاي ارشد سياسي در غرب هم همين ادعا را مطرح كردند. از جمله باراك اوباما رئيس جمهور جديد آمريكا در يك كنفرانس خبري در شهر پيتسبورگ- محل برگزاري اجلاس سران گروه 20- به صراحت كلمه «پنهان كاري» را به كار برد و گفت خبر احداث يك تأسيسات جديد غني سازي در ايران، خبري «ناراحت كننده» است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نيكلا ساركوزي رئيس جمهور پراشتباه فرانسه هم كه چند روز قبل با انتقادات خردكننده دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان مواجه شده بود، در اظهاراتي تند و عجولانه از اعلام خبر جديد هسته اي ايران نتيجه گرفت كه «مذاكرات اكتبر بي فايده خواهد بود» و خواستار تعيين ضرب الاجلي تا ماه دسامبر براي ايران شد.

رسانه هاي غربي نيز تقريباً به طور هماهنگ همين تحليل ها را تعقيب كرده اند. بعضي از اين رسانه ها سعي كرده اند موضوع را اينگونه تحليل كنند كه ايران در اثر فشارهاي غرب مجبور به همكاري شده و اطلاعات مربوط به تأسيسات جديد خود را به غرب ارائه داده است. روزنامه هايي مانند فيگارو كه به انتشار تحليل هايي با اين سمت و سو پرداخته اند، به اين سؤال جواب نداده اند كه اگر ارائه اطلاعات مربوط به اين تأسيسات محصول اثربخشي تحريم ها بوده، پس اساساً چرا اقدام به ساخت چنين تأسيساتي كرده است. همانطور كه بسياري از رسانه هاي منطقه اي روز گذشته گفته اند ساخت اين تأسيسات اتفاقاً نشان دهنده آن است كه ايران هيچ تأثيري از تحريم ها نپذيرفته و برنامه هسته اي خود را مستقل از جنجال هاي سياسي به پيش مي برد.

ديروز همچنين برخي از رسانه هاي غربي ادعا كرده اند كه سازمان هاي جاسوسي غربي از وجود اين مركز جديد غني سازي در ايران مطلع بوده اند و اين ادعا در برخي رسانه هاي داخلي هم بازتاب پيدا كرد. يك مقام مطلع مرتبط با پرونده هسته اي در اين باره به كيهان گفت: «آمريكايي ها دارند ژست اشراف اطلاعاتي مي گيرند. طبيعي است كه آنها از طريق تصويربرداري ماهواره اي چيزهايي به شكل ساختمان ديده باشند اما حتماً نمي دانسته اند آنجا چه خبر است».

وي اضافه كرد: «آنچه اكنون غربي ها به عنوان اطلاعات از آن ياد مي كنند در واقع حدس و گمان آنها بر مبناي اظهارات چند سال پيش ايران است. ايران مدت ها قبل به آژانس گفته بود كه ناچار است براي مقابله با تهديد به حمله نظامي كه هر روز از جانب غربي ها تكرار مي شود فكري بكند. سابقه اين موضوع به سال 2004 باز مي گردد».

علاوه بر اين، بسياري از رسانه ها و محافل تحليلي غرب روز گذشته اذعان كرده اند كه در واقع كشف اطلاعاتي در كار نيست و ايران خود دوشنبه گذشته اطلاعات مربوط به تأسيسات جديد را طي نامه اي به آژانس ارائه كرده است.
از جمله مهم ترين نكات مورد بحث در تحليل محافل غربي از اين موضوع آن است كه ايران زمان كاملاً مناسبي را براي اعلام اين خبر انتخاب كرده است. بيانيه رئيس سازمان انرژي اتمي ايران زماني منتشر شد كه فقط 6 روز تا مذاكرات آتي ايران و گروه 6 در برن سوئيس باقي مانده است. اعلام اين خبر حداقل به 2 دليل باعث افزايش قدرت چانه زني ايران در مذاكرات اكتبر خواهد شد. اول اينكه ايران با اعلام خبر ساخت يك تأسيسات جديد غني سازي عملا تمامي تهديدهاي غرب در مورد حمله نظامي را بي اثر كرده است چرا كه «تعدد تأسيسات» يك اقدام پدافندي بسيار مؤثر است. تحليلگران در تهران عقيده دارند در صورتي كه غرب اهرم تهديد نظامي را از دست داده باشد از موقعيت بسيار ضعيفي در چانه زني در مقابل ايران برخوردار خواهد بود.

عامل دوم نيز كه شبكه تلويزيوني الجزيره ديروز به تفصيل به آن پرداخت اين است كه ايران با اقدام اخير خود عملا موضوع تعليق را از دستور كار مذاكرات حذف كرد و ديگر غربي ها هم به اين نتيجه رسيده اند كه بر غني سازي ايران فقط بايد نظارت كرد و آرزوي توقف آن بي معناست. اين جمله اي است كه روزنامه گاردين تحليل خود در مورد خبر جديد هسته اي ايران را با آن به پايان برده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016