یکشنبه 12 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت جمعی از اساتيد حوزه و دانشگاه اصفهان از‏ ‏پيام آيت الله منتظری خطاب به مراجع تقليد، علماء و حوزه های علميه

‏بسم الله الرحمن الرحيم

‏محضر استاد گرامی ، فقيه عاليقدر، مجاهد نستوه و مبارز خستگی ناپذير‏ ‏حضرت آيت الله العظمی منتظری
‏ ‏پس از سلام و تبريک به مناسبت عيد سعيد فطر و در پاسخ به ندای آن‏ ‏مرجع عاليقدر و ضمن تأسف شديد از اين که ندانسته کاری برخی و غرور‏ ‏برخی ديگر وضع کشور را چنان بحرانی کرد و نيروهای خودسر بی قانونی را‏ ‏به حدی رسانيد که حضرت عالی از تمامی مراجع و علماء برای برون رفت از‏ ‏اين وضع استمداد نموديد، با اين که حصر پنج ساله خانگی و دستگيری‏ ‏خويشان ، نزديکان و هواداران حضرت عالی در ساليان گذشته هيچ گاه شما‏ ‏را به مددخواهی وانداشت ، زيرا شايد حس می‎نموديد آن ظلم ها تنها جنبه ‏ ‏شخصی دارد، اما اکنون احساس می‎کنيد آنچه در اين روزها بر کشور‏ ‏می‎گذرد ضربه به اسلام و تشيع علوی است و بايد به هر نحوی جلوی آن‏ ‏گرفته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏ما امضاءکنندگان ، ضمن ابراز همدردی با حضرت عالی ، دست تمامی‏ ‏مراجع تقليد و بزرگان دين را به گرمی فشرده و از آنان متواضعانه می‎خواهيم‏ ‏که به ندای ياری خواهی حضرت عالی پاسخ مثبت دهند; و توجه داشته‏ ‏باشند که امروز ندای ياری خواهی از سوی کسی بلند است که بيش از نيم‏ ‏قرن مبارزه با بی قانونی و ظلم را در پرونده خود دارد و از زير و بم امور آگاه‏ ‏است و در طول مبارزه از تحمل هيچ شکنجه و زندان يا تبعيدی خم به ابرو‏ ‏نياورده و حتی زمانی که لازم شده به تمامی مناصب دنيايی پشت پا زده و بر‏ ‏مکاره دهر صبر نموده است . بنابراين اگر امروزه احساس خطر می‎کند،‏ ‏معلوم می‎شود که خطر بسيار جدی است و نبايد به سادگی از کنار آن‏ ‏گذشت ; و از سوی ديگر امر به معروف و نهی از منکر، از بالاترين فريضه ها‏ ‏است .

‏ ‏علماء و بزرگان همه به ياد دارند در طول ساليان گذشته که عقل بسياری از‏ ‏افراد تابع احساسات شده بود و موج احساسات سراسر جامعه را فرا گرفته‏ ‏بود، ايشان اصرار داشت که بايد تمامی کارها و مجازات ها از طريق محاکم و‏ ‏قانون انجام گيرد، و با اين که فرزند دلبندش به دست منافقان کوردل شهيد‏ ‏شده بود اما اين مسأله نيز عقل او را حتی در مورد آنان تابع احساسات قرار‏ ‏نداد; بنابراين پاسخ به ندای چنين فردی مسلما دارای خير و صلاح است . و‏ ‏چه بسا گوش هايی که يک صدا را نشنوند اما اگر همه با هم فرياد سر دهند آن‏ ‏گوش ها صدا را بشنوند.

‏ ‏ما معتقديم هر روزی که در آن ، جامعه از گناه خالی باشد آن روز عيد‏ ‏مسلمانان است ، زيرا اميرالمومنين (ع ) فرمود: "کل يوم لا يعصی الله فيه فهو‏ ‏عيد" و با مجهول آوردن فعل يعصی نشان داد که شرط عيد بودن رخت‏ ‏بستن گناه از تمامی جامعه است .

‏ ‏در خاتمه يادآور می‎شويم آنچه که جامعه ما را به شدت تهديد می‎کند‏ ‏پيروی از احساسات تند و زير پا نهادن عقل و عقل گرايی است ، و امروز اين‏ ‏احساسات در برخی به قدری شديد شده که به خيال خود برای دفاع از‏ ‏اسلام به هر اقدامی - ولو بسيار جنايت کارانه - می‎توان دست زد.

‏ ‏به اميد اين که با همت تمامی علماء و مراجع يک بار برای هميشه حرکتی‏ ‏صورت پذيرد که به دنبال آن عقل بر احساسات مقدم شود، و از ايجاد شور‏ ‏به ويژه شورهای کور در همه جا اجتناب شود، و شعور دهی جانشين آن‏ ‏گردد تا همگان چون مولای متقيان بتوانند به قاتل خويش نيز احسان کنند.

‏ ‏ما نيز همچون حضرت عالی به اصلاح امور و دست برداشتن تمامی افراد از‏ ‏انواع گناههای اجتماعی و فردی اميدوار هستيم . به اميد آن روز.

‏ادام الله ظلکم علی رووس المسلمين .‏
‏مهر ماه ۱۳۸۸‏

‏احمد عابدينی - مهدی طحانی - هادی نجفی - عبدالکريم مولوی - حسين‏ ‏محمدی رهنانی - محمد نصراصفهانی - حسين نصراصفهانی - محمدعلی‏ ‏مقدس - احمد بديعی - محمدعلی مقدس دستجردی - فضل الله صلواتی -‏ ‏سيد سعيد کتابی .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016