چهارشنبه 15 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده زندانيان سياسی کردستان به رييس قوه قضاييه، نوروز

برخی زندانيان سياسی کرد در نامه ای خطاب به رييس قوه قضاييه نسبت به موج جديد برخوردها عليه زندانيان در داخل زندان اعتراض کردند.
به گزارش نوروز اين نامه به امضای ۱۳ نفر از زندانيان زندانيان سياسی زندان مرکزی سنندج رسيده است.
متن کامل اين نامه بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رياست محترم قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران
جناب آقای صادق لاريجانی آملی
با سلام و عرض ادب

جلوس حضرت عالی بر کرسی قاضی القضات و روايت انتقاد آميزتان از روند اجرای قانون در مراسم معارفه و ديگر اظهار نظرهای معدود در مدت کوتاه رياست بر قوه قضاييه , جامعه را نسبت به رفع کاستی ها و قانون شکنی های آشکار موجود، اميدوار نمود.

اميد داشتيم اين روند اجحاف آميز و مالامال از تضييع حقوق بشر و حقوق شهروندی متوقف گشته و افقی نو پديدار آيد که حداقل شاهد ستم ورزی سيستماتيک نباشيم و اگر هم ستمی روا داشته شد به صورت موردی و ناخواسته باشد.
اما متاسفانه هرچه ميگذزد، کورسوی اميدمان به سوی خاموشی گام مينهد و ميرود که به فراموشی سپرده شود. انگار اين تسلسل رويش اميد و جوانمرگ شدن آن تقدير بی چون و چرای اين جامعه و اين مردمان گشته و کسی را يارای ظفرمندی بر اين تقدير و ابطال طلسم نيست.

طی هفته اخير موج جديدی از برخوردهای فراقانونی با زندانيان سياسی کردستان آغاز شده و هر روز يک نفر قربانی سليقه مداری و قانون شکنی مسئولان امنيتی، سياسی و قضايی استان ميگردد، البته چه بسا تصميمات اتخاذ شده مرزهای استان را هم درنورديده و اراده ای بالاتر حاکم باشد.

ظرف تنها سه روز سه نفر از زندانيان سياسی کردستان به نام های جواد عليزاده، داوود جوانمرد و فردين مرادی بدون هيچ گونه مستمسک قانونی و يا ارائه دليل و حتی بدون اطلاع قبلی به صورت ناگهانی به زندان های ديگر استان ها تبعيد شدند. اين در حالی است که در احکام و دادنامه های هيچ کدام، مجازات تبعيد در نظر گرفته نشده بود و معلوم نيست اينچنين برخوردهايی بنا به کدام استدلال قانونی صورت ميگيرد.

متاسفانه چنين رويکردهايی مسبوق به سابقه بوده و گاها شاهد تداوم همراه با تشديد آن بوده ايم. حال علاوه بر اينکه هر لحظه منتظر تبعيد خويش ميباشيم، از جهاتی ديگر نيز نگرانی های بسيار جدی تر و شديدتری را فراروی خود می بينيم. آيا اين اقدامات را نمی توان مقدمه ای بر تشديد فضای امنيتی حاکم بر زندان های کردستان، تشديد احکام صادره دادگاه ها که تاکنون نيز کم شديد نبوده است ! و حتی اجرای احکام اعدام صادره برای برخی از ما زندانيان سياسی قلمداد نمود؟

بدون ترديد اعمال نفوذ برخی از مراجع و منابع قدرت خارج از قوه ی قضاييه و حرف شنوی تاسف برانگيز برخی از مسئولين قضايی , عواقب و پيامدهای بسيار ناگواری به همراه خواهد داشت که تا به اکنون نيز به کرات آسيب های وارده را به عينه شاهد بوده ايم. نبايد فراموش کرد که تفکيک قوا , اصل مسلم و غير قابل ترديد دموکراسی است , حال نه تنها اين اصل بنيادين به صورت آشکارا پايمال ميشود , بلکه خود دستگاه عدالت پروری نيز به عامل عدالت شکنی تبديل شده است.

در زمان زعامت آقای شاهرودی نيز در چند مورد اقدام به نامه نگاری و طرح شکايت مستدل و تبيين وضعيت بسيار نامناسب حاکم بر دستگاه های قضايی و امنيتی و نيز زندان های استان کردستان نموديم که متاسفانه دستاورد چندانی در پی نداشت. حال و با کليد خوردن موج جديد حق کشی و تبعيد های نامتعارف و تعجب برانگيز هم زندانی هايمان، در کمال نا اميدی تصميم به نگارش مجدد نامه ای اين بار خطاب به جنابعالی گرفتيم، بلکه اگر از شرايط ما زندانيان سياسی کردستان مطلع نيستيد، حداقل کليتی را برای شما بازگو نماييم.

روند موجود بر خلاف کليه معاهدات و اسناد جهانی حقوق بشر و حتی قوانين داخلی ايران ميباشد، ما تعهد حقوقی شما را مخاطب قرار داده و مجدانه خواستار التزام عملی به حقوق بشر و حرکت به سوی پايان بخشيدن به وضعيت غيرانسانی موجود در کردستان ميباشيم.

بازگرداندن دوستان تبعيدی مان جواد عليزاده، داوود جوانمرد و فردين مرادی – که احتمالا اسامی ديگری نيز به اين ليست اضافه خواهد شد! – به زندان مرکزی سنندج و توقف فوری اين روند فراقانونی، حداقل انتظار ما از جنابعالی است. باشد که انجام چنين اقدامی را بتوان به اراده مديريت جديد قوه قضاييه جهت پيگيری قانون و پيشگيری از قانون کشی ترجمه نمود.

با تقديم ادب و احترام
جمعی از زندانيان سياسی زندان مرکزی سنندج

اين نامه به امضای عدنان حسن پور، احسان فتاحيان، جبرييل خسروی، حبيب لطيفی، سعيد سنگر، سهراب جلالی، طه احمدی، هيوا بوتيمار، حسين حمزوی شجاع، احمد امينی، انور حسين پناهی، امير سورسوری و ساسان بابايی رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016