یکشنبه 19 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتايج انتخابات بر همه جا سايه افكنده؛ استقبال سرد ايرانيان از اعطاي جايزه نوبل به اوباما، فرهمند عليپور، جرس

obama-iranian-silence-nobel.jpg
تلاش هاي اوباما براي كاهش تنش مبان واشنگتن با جهان گرچه بسياري را به وجد آورده، تا آن حد كه در نهمين ماه رياست جمهوريش برنده جايزه نوبل شود، اما تاثير انتخابات پر حاشيه 22 خرداد امسال بر افكار عمومي، موجب شد تا ايراني ها استقبالي سرد نسبت به اين تصميم كميته نوبل داشته باشند.

جايزه جهاني صلح نوبل براي سومين بار به كاخ سفيد رفت، اما اين بار دستان يك سياهپوست ميزبان اين جايزه ارزشمند جهاني است مردي كه امروز جهانيان به ديده احترام به او و راهي كه انتخاب كرده، مي نگرند. اما واكنش ايرانيان به انتخاب اوباما از سوي كميته نوبل چه بود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرزهايي كه شكست

در يك نگاه كلي واكنش ايرانيان به تصميم داوران نوبل بسيار متفاوت بود. در ميان مخالفان اعطاي اين جايزه به رئيس جمهور آمريكا، هم ميتوان از حاميان دولت محمود احمدي نژاد چهره هايي را ديد و هم منتقدين و معترضين سرسخت او، و بالكعس بودند كساني كه موافقتشان را با برنده شدن باراك اوباما بيان كردند، اما در سياست داخلي از پشتيبانان دولت احمدي نژاد محسوب مي شوند، و يا آنهايي كه اصلاح طلب و منتقد لقب گرفته اند و خوشبينانه به اوباما و اين انتخاب مي نگرند.

اخبار ساعت 14 شبكه اول سيما همزمان با پخش خبر اعطاي اين جايزه به اوباما ‌تصاويري از قربانيان اقدامات تروريستي در عراق پخش كرد و گوينده خبر نيز اظهار داشت: "در حالي اين جايزه به اوباما داده مي شود كه در 9 ماه گذشته آمار قربانيان در مناطق تحت اشغال امريكا در عراق و افغانستان و نيز تعداد كشته شدگان عمليات تروريستي در پاكستان افزايش يافته است."

در ميان واكنش هاي رسمي مي توان به اظهارات منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران و علي اكبر جوانفكر مشاور رسانه اي رئيس جمهور اشاره كرد، مواضعي كه مي توان از آن سر درگمي مجموعه دولتمردان ايران در نحوه واكنش به پيروزي باراك اوباما را به وضوح يافت. چنانچه متكي اعطاي اين جايزه را به رئيس جمهور آمريكا "شتابزده و زودهنگام توصيف كرد" اما جوانفكر از حركت هيئت نوبل استقبال و تلويحا اقدامات اوباما را تاييد كرد. او در گفتگو با خبرگزاري فرانسه چنين گفت: "ما ناراحت نیستیم و امیدواریم اوباما با دریافت این جایزه گام‌های کاربردی برای حذف بی‌عدالتی در این جهان بردارد." جوانفكر البته يك شرط هم براي رئيس جمهور آمريكا گذاشت، آنجا كه گفت: "اگر اوباما حق وتو را از شورای امنیت سازمان ملل بردارد، این مسئله نشان می‌دهد که جایزه صلح نوبل به درستی به وی اعطا شده است."

اما علاه بر دولتيان رسانه هاي دولتي نيز به اين رويداد واكنش نشان دادند. خبرگزاري رسمي دولت – ايرنا- در فاصله سه ساعت دوگزارش در اين خصوص مخابره كرد. در اولين گزارش ايرنا مي‌نويسد: " با نگاهي به فهرست برندگان جايزه صلح نوبل در پنجاه سال گذشته در مي يابيم همه آنها، اين جايزه را براي همراهي با رژيم صهيونيستي و جنگ افروزي گرفته اند که انتخاب شدن اوباما براي سال2009 اين روند را تکميل کرد." و در گزارش دوم ايرنا از اينكه "صهيونيست‌ها دريافت جايزه صلح نوبل را به اوباما تبريک گفتند." خبر داد. روزنامه كيهان نيز طي مطلبي نوشت كه "جايزه اوباما سياسي بودن صلح نوبل را نشان مي‌دهد."

انتقاد از تلاش براي گفتگو با احمدي نژاد

بسياري از مردم ايران آن بخش از سخنان رئيس جمهور آمريكا را كه گفته بود: "باید این جایزه را با هرکس که مشتاقانه در پی عدالت و شرافت انسانی است، تقسیم کرد. با زن جوانی که در خیابان ها در سکوت برای حق و عدالت تظاهرات می کرد تا از این طریق صدای اعتراضش شنیده شود، حتی اگر در مواجهه با گلوله ها و برخوردها قرار بگیرد" سهيم كردن اوباما در جايزه خود با ندا آقا سلطان تلقي كردند و بر همين اساس بسياري از اين موضع گيري ها بر همين پايه استوار شد. بسياري‌ها از اين موضوع خشمگين هستند كه اگر اوباما جايزه خود را با شهداي جنبش سبز تقسيم مي‌كند پس چرا مي‌خواهد با احمدي نژاد پشت ميز مذاكره بنشيند؟ موضوعي كه البته از نگاه روزنامه آمريكايي "واشنگتن پست" نيز دور نماند تا در شماره روز گذشته خود چنين بنوبسد:" هرچند آقای اوباما در سخنرانی خود این جایزه را با دختری شریک شد که بصورت مسالمت آمیز در خیابان برای حقوق خود راهپیمایی میکرد ولی با گلوله مواجه شد اما نگفتن نام ندا و همچنین کشور ایران در این سخنرانی نشانه تمایل پرزیدنت اوباما به ادامه گفتگو با رژیم تهران میباشد که به معنای "دیپلماسی و گفتگو بین ملتها" در یک دست و "دفاع از حقوق بشر" در دست دیگر است."

عرفان نويسنده وبلاگ حرف حساب در وبلاگ خود نامه‌اي خطاب به رئيس جمهور آمريكا نوشته است و پس از شرح دادن آنچه پس از روز راي گيري در ايران ازجمله تقلب، كشتار، تجاوز، زنداني كردن معترضين و... از اوباما اين پرسش را مطرح مي‌كند كه: "اگر این تقلب و این اتفاقات در کشور شما می افتاد و آقای مک کین را به جای شما رییس جمهور اعلام می کردند و مردم را می کشتند و زندان می انداختند و مورد تجاوز قرار می دادند توقع شما از دیگر کشورهای جهان چه بود؟"

حقوق بشر دكان و بازار است

ديپلمات نيز در تويتر خود از سخنان اوباما انتقاد كرده است و او را رفيق دزد و شريك قافله ناميده است و چنين ابراز عقيده كرده است: "اوباما جایزه نوبل صلح خود را به ندا تقدیم میکند و با قاتل ندا(ا.ن) طرح دوستی میریزد!" عليرضا رضايي ديگر وبلاگ نويس ايراني هم از تلاش هاي اوباما براي گفتگو با دولت ايران انتقاد كرده و مي نويسد: "آقای اوباما اينا ! نميخواد با ندا جايزه تقسيم كنی سازش نكن!"

يكي ديگر از وبلاگ نويسان ايراني، نويسنده وبلاگ "چودن كله" است. او معتقد است كه نه اوباما بلكه اين محمد خاتمي است كه مستحق دريافت چنين جايزه اي بود.در بخشي از اين مطلب آمده است:" خیلی بامزه است. خاتمی 8 سال تمام واسه صلح و گفتگوی تمدنها زحمت کشید ولی جایزه صلح رو تو 2 ماه دادند به باراک اوباما. با توجه به تجربیاتی که در چاب مقالات علمی در ژورنالهای خارجی به دست آوردم، فهمیدم که همیشه این بی عدالتی مضحک وجود داره. مثلا شما تو آسیا یه کار علمی انجام میدید وقتی میفرستیدش به یه ژورنال، برای چاپ تاییدش نمیکنند ولی اگر نویسنده مقاله یه انگلیسی باشه که کارش بسیار از کار شما کم ارزش تر باشه، حتما تو یه ژورنال با ایمپکت فکتور بالا چاپ میشه هر چند که استثنا هم وجود داره. در مجموع هر روز بیشتر دارم یقین پیدا میکنم که صلح و سازمان ملل و حقوق بشر همش دکان و بازاره"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016