دوشنبه 4 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبر ايرنا در باره زندگی شخصی ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد جعلی از آب در آمد، کانون زنان ايرانی

کانون زنان ايرانی : خبری که هفته گذشته خبرگزاری دولتی ايران –ايرنا-به نقل از روزنامه الجزيزه چاپ عربستان در باره مهندس ميرحسين موسوی و دکتر زهرا رهنورد منتشر کرده بود ، جعلی از کار در آمد .براساس بررسی های خبرنگار کانون زنان ايرانی .چنين خبری در روزنامه الجزيره وجود نداشته و خبرپردازان ايرنا خبر ساختگی خود را به دروغ به اين روزنامه نسبت داده اند.

خبرگزاری رسمی دولت (ايرنا )به نقل از يک روزنامه چاپ عربستان(الجزيره) هفته گذشته نوشت :"اختلافات بين "محمود احمدی نژاد" رييس جمهورايران و "مير حسين موسوی"رقيب سرسخت وی در انتخابات دهم اکنون به حدی زندگی خانوادگی موسوی را تحت تاثير قرار داده که همسر وی حاضر نشده زندگی کردن در کنار موسوی را حتی برای لحظه ای ادامه دهد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماجرای خبر الجزيره چيست؟

ماجرای خبرالجزيره چيست؟آيا اساسا اين روزنامه گزارش يا خبری در باره زندگی شخصی ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد منتشر کرده است؟بررسی تمامی صفحه های اين روزنامه در چند هفته گذشته نشان می دهد هيچ خيری در اين باره در اين روزنامه درج نشده است و تمام چيزی که احتمالا خبرپردازان ايرنا را به جعل اين خبر وسوسه کرده است به گزارشی در باره پناهندگی نرگس کلهر ،دختر مشاور رسانه ای دولت احمدی نژاد بر می گردد.

روز پانزدهم اکتبر امسال خبرنگار "الجزيره" در تهران، احمد مصطفی، گزارشی در باره تاثير مسائل سياسی بر زندگی خانوادگی مردم ايران نوشته، عنوان گزارش اين بود :

دختر مشاور نزديک احمدی نژاد پس از دريافت تهديد، از آلمان درخواست پناهندگی می کند

بحران سياسی ايران زندگی خانوادگی سياستمداران را سرنگون می کند

:" نويسنده در آغاز گزارش خود می گويد اختلاف های سياسی در ايران بر زندگی سياستمداران و دانشگاهيان تاثير گذاشته است. براساس گزارش دادگاه های خانواده در ايران، خانواده های ايرانی شاهد زندگی های پر اختلافی بوده اند که به طلاق منجر شده است." گزارشگر الجزيره سپس می نويسد ". اختلاف ميان احمدی نژاد و رقيبش مير حسين موسوی به داخل خانواده ها راه پيدا کرده است،."

گزارشگر در ادامه سعی می کند مثال هايی از اين اختلاف ها با منشا سياسی ارائه دهد و از زن و شوهری می گويد که يکی طرفدار احمدی نژاد و ديگری طرفدار موسوی است و هرکدام تصوير کانديدای مورد علاقه خود را در خانه نصب می کنند و همين موجب درگيری و گاه حتی برخوردهای فيزيکی بين آنها می شود.

گزارش در ادامه به نقل از يک کارشناس حقوقی ، تاکيد می کند که واقعيت اجتماعی ايران از بحران سياسی تاثير پذيرفته و اختلاف ها هنوز بر زندگی اجتماعی مسلط اند. بقيه گزارش، درباره ماجرای کلهر است و هيچ جا حتی نامی از موسوی و رهنورد برده نشده است ."سياستمداران و دانشگاهيان " آغاز گزارش احتمالا اشاره به کلهر است، که مقام سياسی دارد و همسر وی که در دانشکده صدا و سيما تدريس می کند.تصويری که در کنار اين گزارش منتشر شده است ،کلهر و احمدی نژاد را نشان می دهد. گزارش الجزيره با اين جمله به پايان می رسد که " آقای کلهر موی خود را همچون سينماگران زن خارجی از پشت می بندد".

به گفته يک کارشناس مطبوعاتی :" شايد خبرنگار الجزيره اساسا می خواسته ماجرای آقای کلهر و دخترش را گزارش بدهد، اما برای پرهيز از اينکه به "تشويش اذهان"، "تضعيف پايه های نظام"، يا "اخلال در روابط دو کشور دوست و برادر" متهم شود ماجرا را در چارچوب اختلاف های خانوادگی قرار داده است . از طرف ديگر، اين نوع گزارش نوشتن ازنظر فنی هم کار درستی است، زيرای يک ماجرای پر سروصدای يک شخص را در متن گسترده تر اجتماعی نشان می دهد. شايد انگيزه نويسنده هم چيزی جز ملاحظات روزنامه نگاری نبوده است . اما معلوم نيست چرا خبرگزاری رسمی دولت چنين آشکارا دست به جعل خبر زده است؟آيا گردانندگان ايرنا تصور می کردند که در جهان امروز کسی به روزنامه هايی که در کشوری ديگر منتشر می شود ،دسترسی ندارد که بتواند اصل ماجرا را کشف کند؟"

نزديکان ميرحسين موسوی در هفته گذشته در واکنش به خبر جعلی ايرنا گفته بودند:

"شايعه های مربوط به اختلافات خانوادگی مهندس موسوی در حالی منتشر شده ،که در چند ماهه اخير بويژه در اوج فعاليت های انتخاباتی کانديداهای رياست جمهوری دهم حمايت و همسويی سياسی و فرهنگی مهندس موسوی و دکتر رهنورد مورد توجه اقشار مختلف جامعه بويژه زنان و جوانان قرار گرفته است . بسياری از چهره های شناخته شده و نام آشنا نيز از سالهای دور تاکنون از آنها به عنوان يک زوج نمونهٴ مسلمان انقلابی ياد کرده اند که به عنوان يک مدل موفق از زندگی عاشقانه و مکتبی مطرح بوده و خواهد بود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016