شنبه 9 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران خواستار دريافت سوخت پيش از تحويل اورانيوم غنی شده است، راديو بين المللی فرانسه

روز جمعه چند تن از ديپلماتهای غربی گزارش دادند که ايران به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده که خواستار آن است که سوخت هسته ای مورد نياز رآکتور تحقيقاتی در تهران را، پيش از ارسال اورانيوم غنی شده به روسيه و سپس به فرانسه، تحويل بگيرد.

طبق نظرآژانس بين المللی انرژی اتمی، اين پاسخ تهران ميتواند پاسخ اوليه ايران در خصوص پيشنهادهای ارائه شده به اين کشور در زمينه توافق بر سر برنامه اتمی اش تلقی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين ديپلماتهای غربی در ادامه متذکر شدند که قدرتهای بزرگ غربی اين درخواست ايران را غيرقابل قبول ارزيابی کردند. يکی از اين ديپلماتها به خبرگزاری رويترز گفت :"ايران خواستار آن است که پيش از آنکه اورانيوم غنی شده خود را به خارج ارسال کند، سوخت مورد نياز رآکتور هسته ايش را تحويل بگيرد، درخواستی که کاملا غيرمنطقی است".

اين ديپلماتهای غربی متذکر شدند که بدرستی متوجه نشده اند که آيا اين يک پيشنهاد جدی است که از سوی ايران مطرح شده و يا بار ديگر اين کشور بدنبال يافتن راهی برای طولانی تر کردن مذاکرات است.

در همين راستا يکی از مسئولان بلندمرتيه غربی در گفتگو با رويترز اظهار داشت که ما هيچ نمی دانيم که چند روز ديگر بايد برای دريافت پاسخ صبر کنيم، و احتمالا تا اوايل هفته آينده ايران بايد به اين پيشنهادها پاسخ دهد. ايران تا اين تاريخ بايد نشان دهد که آيا جدی هستند و با درخواستهای منطقی به مذاکرات ادامه می دهند و يا بر روی پيشنهادهای خود باقی می مانند؟

براساس توافق مقدماتی که در مذاکرات ژنو در ۲۱ اکتبر ميان ايران و پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان صورت گرفت مقرر شد که ايران ۷۵ درصد از ذخيره کنونی اورانيوم غنی‌شده اش را برای غنی سازی بيشتر به روسيه ارسال کند تا پس از افزايش غنی سازی برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران مجددا تحويل بگيرد. روز پنج شنبه ايران با پيشنهاد انتقال اورانيوم به خارج برای غنی سازی بيشتر مخالفت کرده و در مقابل پيشنهاد کرده بود که افزايش غنی سازی در داخل و زير نظر آژانس انجام شود. اين در حاليست که محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه خبر از "همکاری" با آژانس بين المللی انرژی اتمی داده بود.

در همين راستا کارل بيلت وزير خارجه سوئد که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، بلافاصله پس از اعلام مخالفت ايران در اين باره گفته که "اين از همان حقه های قديمی است، زيگزاگ رفتن برای مذاکره بيشتر".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016