سه شنبه 19 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار دادستان تهران به رسانه‌ها: دادستانی با کسانی که بدون مبنا و مستند اخباری را منتشر می‌کنند، خواهد ايستاد، ايلنا

دستگاه قضايی بايد در نزد افکار عمومی از وجهه‌ی بالايی برخوردار باشد و هر زمان که از وجهه مناسبی برخوردار نبود بايد ترسيد.


ايلنا: دادستان تهران با هشدار به رسانه‌ها گفت: دادستانی با کسانی که بدون مبنا و مستند اخباری را منتشر می‌کنند،خواهد ايستاد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، عباس جعفری دولت آبادی طی سخنانی در مراسم توديع معارفه سرپرست دادسرای خارک اظهار داشت: نويسندگان قانون اساسی زحمت زيادی برای آن کشيده‌اند و قانون مترقی را برای ما به ارث گذاشته‌اند.
وی افزود: اصل ۳ قانون اساسی ترسيمی از جامعه اسلامی کرده و در آن اطلاع رسانی و موارد مورد نياز جامعه اسلامی را در بندهای آن آورده است و اميدوارم اين اصول قانون اساسی کم کم برای مردم تبيين شود.
دادستان تهران با بيان اينکه در جامعه اسلامی، گسترش فضايل اخلاقی اصل است، اظهار داشت: جامعه اسلامی نمی‌تواند درباره نشر اکاذيب و تهمت‌ها ساکت بماند بنابراين اگر امروز در جامعه دروغ پردازی در بين مردم و رسانه‌ها رواج يافته، زنگ خطری است که نشان می دهد ما چقدر می توانيم از جامعه اسلامی دور يا نزديک شويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جعفری دولت آبادی با بيان اينکه اولين جهت‌گيری جامعه دينی در جلوه‌های رفتاری نمايان می‌شود،گفت: هشدار می‌دهم که دادستانی درباره دروغ پردازی و مطالب کذب به خصوص به سايت‌هايی که مطالب خلاف واقع و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی می‌کنند و همچنين با کسانی که بدون مبنا ومستند اخباری را منتشر می‌کنند خواهد ايستاد.
دادستان تهران ادامه داد: مردم از انتشار برخی اخبار نگران‌می شوند. زمانی که بدون مدرک و دليل می‌گوييم يکی از مقامات تخلفاتی را انجام داده و بررسی نمی‌شود، مردم فکر می‌کنند که اين موضوع صحت دارد. در حوادث اخير شاهد بوديم سايت‌ها ، اخبار کذبی منتشر می‌کردند و در روزهای اخير نيز ديديم که برخی سايت‌ها خبری مبنی بر تخلفات يکی از مقامات ارشد قضايی انتشار دادند که کاملا کذب محض بود.
وی گفت:‌سايت‌ها می‌خواستند رابطه مقام سابق را با مقام جديد به هم بزنند. تاکيد می کنم سامانه‌های رايانه‌ای از اين کار دست بردارند وگرنه دادستانی به سراغ آنها خواهد آمد.
دادستان تهران با بيان اينکه برخی از اين سايت‌ها در هيچ مرجعی به ثبت و ضبط نرسيده‌اند گفت: زمانی که پيگيری کرديم متوجه شديم که مسوول برخی از سايت‌هايی که اخبار کذب منتشر می‌کنند مشخص نيست. از وزارت ارشاد در اين خصوص سوال پرسيدم و آنها نيز اعلام کردند که از مسوول و يا مکان آنها بی اطلاع هستند. عده‌ای فکر می‌کنند پرکاری آنها در رواج دروغ پردازی است.
جعفری دولت آبادی به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: تبعيض دربرابر تساوی است مردم وقتی رفتار تبعيض آميز می بينند به رفتار حاکمان مشکوک می شوند منظور از تبعيض ناروان استثنائات و محدود کردن حقوقی بوده که از نويسندگان قانون می توانسته تبعيض ناروا باشد .
وی با تاکيد بر اينکه عدالت بايد مطلق و فراگير باشد اظهار داشت: وقتی دستگاه حکومت عدالت بورزد اما مردم و حاميانش ببينند که دولت تبعيض قائل می شود ممکن است برايشان سوال ايجاد شود مردم دوست دارند عدالت را در همه سطوح ببينند.
دادستان تهران با بيان اينکه نبايد در عدالت تبعيض راه داشته باشد، خاطرنشان کرد:‌هرکس که مرتکب جرمی ميشود بايد تحت تعقيب قرار گرفته و از حاشيه امنی برخوردار نباشد. مردم نبايد فکر کنند برخی از حاشيه امن برخوردار بوده و در صورت تخلف کسی با آنها کاری ندارد.
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: با تامين حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد و اجرای آن ، اعتماد هميشگی مردم به حکومت تضميين خواهد شد.
وی عملکرد صحيح ‏‌، به موقع ، بدون تبعيض و براساس قانون را از راه‌های ايجاد امنيت قضايی عنوان کرد وگفت:‌‌ما نمی توانيم بگوييم افکار عمومی برای ما مهم نيست. خواه ناخواه در ترازوی نقد مردم قرار خواهيم گرفت. مطمئن باشيد اگر عملکرد ها صحيح باشد ، مردم به ما ايمان خواهند آورد.
جعفری دولت آبادی با بيان اينکه مردم از دستگاه قضايی در کنار سرعت، دقت کافی در رسيدگی به پرونده‌ها را خواستارند، ادامه داد: ورود به هنگام دادسرا، قضات تحقيق و بازپرسان می تواند مجرمان را بر سر جای خود بنشاند.
وی تصريح کرد: دستگاه قضايی بايد در نزد افکار عمومی از وجهه‌ی بالايی برخوردار باشد و هر زمان که از وجهه مناسبی برخوردار نبود بايد ترسيد.
جعفری دولت‌آبادی با بيان اينکه در حوزه امنيت قضايی از دادستان‌ها انتظار می‌رود که در جرائم سلب آسايش عمومی ورود جدی‌تر کنند، گفت: برخی از جرائم چون سرقت موجب سلب آسايش امنيت عمومی می‌شوند. گزارش‌های نيروی انتظامی نيز حاکی از بالا بودن ارتکاب اين جرم است. کار به جايی رسيده زمانی که اشخاص به مسجد می‌روند کفش خود را به داخل آن مکان می برند.اين نشان از تفکری است که در ميان مردم بوجود آمده و برای ما خوب نيست. بايد بررسی شود که به چه ميزان از احکام سارقان در دايره اجرای احکام مانده و خاک خورده است.
وی به تخريب اموال عمومی و دولتی در حوادث بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: تخريب اموال دولتی ، تعديات ماموران به مردم و بالعکس ، امنيت قضايی و افکار مردم را به خود جلب می کند به همين دليل ما موظفيم اين مسائل را با جديت پيگيری کنيم.
دادستان تهران تاکيد کرد: امروز مردم در همه حوزه‌ها امنيت می‌خواهند. ما بايد وظايف خود را طبق قانون و بودن تبعيض انجام دهيم. اشخاصی که به دادگستری می آيند نمادشان بايد پشت درب باقی بماند و از آنجايی که انسان‌ها کرامت دارند، برای ما نبايد متفاوت باشند.
جعفری دولت‌آبادی در بخش ديگری از سخنان خود به اظهارات اخير فرماندهان نيروی انتظامی و انتقاد آنان به عملکرد دستگاه قضايی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد هستيم که اين دو نيرو همواره مسائل مرتبط با يکديگر را در مطبوعات به هم پاس می دهند. ما از فرماندهان انتظامی می‌خواهيم که اين مسائل را اين چنين مطرح نکنند.
دادستان تهران ادامه داد: در برابر تقابل و آوردن حرف‌ها به مطبوعات،‌ قضات ما نيز حرف دارند اما بايد توجه کرد که شان دستگاه قضايی بايد حفظ شود. ‌
جعفری دولت آبادی با بيان اينکه تدبير دستگاه قضايی در اين خصوص سکوت است، اظهارداشت: اين سکوت ما به معنای پاسخ نداشتن نيست بلکه بدليل وجود برخی موانع معتقديم اين مسائل بايد بين طرفين مطرح و حل و فصل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016