سه شنبه 19 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تورم هدفمند کردن يارانه‌ها پيش از اجرا، از راه رسيد، ايلنا

انتظار تورمی در بازار و نگرانی برخی توليدکنندگان از ادامه کار، باعث ايجاد تورم چند هفته اخير در بازار شده است که البته با اجرای اين طرح، مردم تورم بيشتری را تجربه خواهند کرد.


ايلنا: قيمت شش گروه کالايی از ۱۱ گروه مورد بررسی بانک مرکزی افزايش يافت تا برای سومين هفته متوالی بازار کالاهای اساسی شاهد افزايش قيمت باشد. اين افزايش قيمت‌ها همزمان شده است با تصويب لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها در مجلس.
بنابرآخرين گزارش بانک مرکزی از قيمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران،‌ قيمت اقلام گروه کالايی تخم‌مرغ، گوشت مرغ، سبزی‌های تازه، ميوه‌های تازه،‌ چای و گوشت قرمز در هفته منتهی به ۱۵ آبان ماه سال جاری افزايش يافت. درصد افزايش قيمت اقلام اين گروه‌های کالايی نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب ۵/ ۷، ۸/ ۵، ۸/ ۳، يک، ۳/ ۰ و ۲/ ۰ بود. به اين ترتيب تخم مرغ باز هم پيشتاز افزايش قيمت در هفته‌های اخير است. قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۹/ ۲۳ درصد افزايش يافته است. قيمت گوشت مرغ،‌ گوشت قرمز، سبزی‌های تازه و چای نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز افزايش ۵/ ۱۰، ۴/ ۳، ۵/ ۲ و ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرده است. در اين ميان قيمت ميوه‌های تازه نسبت به هفته مشابه ماه قبل کاهش ۸/ ۱۰ درصدی يافته است. ضمن اينکه قيمت تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، قندوشکر و حبوب در هفته منتهی به هشتم آبان‌ماه سال‌جاری نيز افزايش يافته بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در هفته منتهی به اول آبان‌ماه هم قيمت هفت گروه کالايی تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز،‌ سبزی‌های تازه، قندوشکر،‌ چای و روغن‌نباتی از ۱۱ گروه کالايی مورد بررسی بانک مرکزی به‌طور متوسط ۶/ ۲ درصد افزايش يافت. اين افزايش ها از دو هفته گذشته و همزمان با تصويب کليات لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها و بررسی جزئيات آن در مجلس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. اين در حالی است که قبل از بررسی اين موضوع در مجلس گزارش‌های بانک مرکزی نشان از ثبات و حتی کاهش قيمت برخی کالاها داشت به گونه‌ای که نرخ‌ها پس از افزايش در ماه رمضان در هفته‌های پس از ماه مهمانی خدا رو به تعديل گذاشته بودند که به يکباره به هنگام بررسی لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها در مجلس جهت نمودار بار ديگر به سمت بالا تغيير يافت تا قيمت کالاها هفته به هفته با رشد مواجه شوند.
بنابر گزارش بانک مرکزی، قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به هشتم آبان‌ماه سال‌جاری افزايش قيمتی ۲/ ۵ درصدی داشت تا قيمت آن نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز ۳/ ۱۷درصد افزايش يابد. قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به اول آبان‌ماه سال‌جاری نيز افزايش ۶/ ۱۲ درصدی را تجربه کرده بود. اين در حالی است که در هفته منتهی به ۲۴ مهر ماه سال‌جاری قيمت تخم‌مرغ پس از سه هفته متوالی افزايش قيمت، بالاخره کاهشی ۱/ ۰ درصدی يافته بود. طی هفته منتهی به ۱۷ مهرماه سال‌جاری، قيمت تخم‌مرغ برای سومين هفته متوالی افزايش يافته بود. بنابر اعلام بانک مرکزی ميزان اين افزايش نسبت به هفته قبل از آن ۸/ ۱ درصد برآورد می‌شد.
همچنين قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۱۰ مهر ماه سال جاری نسبت به هفته قبل از آن ۱/ ۲ درصد افزايش يافته است. متوسط قيمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران، منتهی به سوم مهرماه سال‌جاری نيز نشان می‌دهد که قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل از آن افزايش ۳ /۲درصدی داشت. درعين‌حال قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز نيز در هفته منتهی به هشتم آبان‌ماه سال جاری به ترتيب افزايش ۷/ ۱ و ۷/ ۰درصدی يافت. قيمت اين گروه‌های کالايی نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز به ترتيب ۱/ ۱۰ و ۳/۳ درصد افزايش قيمت داشت. قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در هفته منتهی به اول آبان‌ماه نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب افزايش ۳/۳ و ۸/ ۰درصدی يافته بود. گروه کالايی قند و شکر و حبوب نيز در هفته منتهی به ۸ آبان‌ماه ۸۸، نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب ۳/ ۰ و يک درصد افزايش قيمت داشت. قيمت اين اقلام نسبت به هفته مشابه ماه قبل کاهش ۳/ ۲ و ۸/ ۰ درصدی يافت. قيمت قند و شکر در هفته منتهی به اول آبان‌ماه نيز افزايش ۲/ ۰ درصدی را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرده بود هرچند قيمت حبوب کاهش ۷/ ۰ درصدی يافته بود.
در همين رابطه محسن بهرامی، معاون سابق وزير بازرگانی که پيش از آغاز بررسی طرح هدفمند کردن يارانه‌ها نيز افزايش قيمت ناشی از انتظار تورمی را پيش‌بينی می‌کرد، گفت: بررسی طرح هدفمند کردن يارانه‌ها در مجلس، انتظارات تورمی را در جامعه افزايش داده است بنابراين بازار در شرايط انتظار برای بالا رفتن قيمت‌ها در ‌نتيجه حذف يارانه‌ها، افزايش قيمت را تجربه می‌کند.
رئيس کميسيون بازرگانی اتاق تهران ادامه داد: با آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی، بسياری از بخش‌های توليدی در حوزه صنعت و کشاورزی از هم‌اکنون به فکر تغيير شغل افتاده‌اند چرا که بسياری از اين واحدها در شرايط حمايت يارانه‌ای نيز توان رقابت نداشتند بنابراين در حال حاضر تغيير شغل را ترجيح می‌دهند که اين مساله باعث کاهش عرضه کالاهای توليد آنها در بازار و در نتيجه افزايش قيمت خواهد شد.
بهرامی در ادامه تصريح کرد: انتظار تورمی در بازار و نگرانی برخی توليدکنندگان از ادامه کار، باعث ايجاد تورم چند هفته اخير در بازار شده است که البته با اجرای اين طرح، مردم تورم بيشتری را تجربه خواهند کرد زيرا نقدينگی نيز در جامعه افزايش می‌يابد و افزايش نقدينگی به همراه حذف يارانه‌ها، قيمت‌ها را به شدت افزايش خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016