جمعه 22 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران، مجازات اعدام: حکومت جامعه بين الملل را به چالش می طلبد، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

۱۲ نوامبر ۲۰۰۹

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) به شدت اعدام احسان فتاحيان را محکوم می کنند و از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که هر چه سريعتر اجرای مجازات اعدام در ايران را متوقف کنند.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، آقای احسان فتاحيان، فعال کرد، روز گذشته ۱۱ نوامبر در زندان سنندج اعدام شد. دستگيری و بازداشت او بين آوريل و اوت ۲۰۰۸ انجام شد و محاکمه او بدون حضور وکيل برگزار گرديد. به علاوه، وی در زمان بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفته است. حکم بدوی ۱۰ سال حبس او توأم با تبعيد، در دادگاه تجديدنظر به بهانه واهی "محاربه" و به جرم عضويت داشتن در حزب کومله به حکم اعدام تبديل شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو نفر ديگر به نام های حبيب الله لطيفی، و شرکو معارفی، که به ترتيب در اکتبر ۲۰۰۷ و اکتبر ۲۰۰۸ دستگير شده اند نيز در نوبت مرگ نشسته اند. گفته می شود که اين دو نيز با احزاب کردستان ارتباط دارند.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران مراتب نگرانی شديد خود را نسبت به روند محاکمه آقای فتاحيان، بدرفتاری های مکرر در قبال وی و در نهايت اعدام وی اعلام می دارند و از دولتمردان ايرانی می خواهند که جسد او را به خانواده اش تحويل دهند و همچنين اعدام آقايان لطيفی و معارفی را متوقف کنند. اين دو سازمان خواستار توقف اجرای اعدام و در نهايت لغو کامل آن در ايران هستند.

جمهوری اسلامی در حال حاضر از نظر تعداد اعدام در جهان جايگاه دوم را به خود اختصاص داده. از سال ۲۰۰۵ تعداد اعدام ها در ايران افزايش يافته: در همان سال تعداد ۹۴ نفر و در سال ۲۰۰۸ تعداد ۳۴۶ نفر اعدام شده اند. مجازات بسياری از جرم ها به اعدام منتهی می شود که از اين ميان می توان به "محاربه" (دشمنی با خدا) اشاره کرد که گاهی به عنوان بهانه برای اجرای خواسته های سياسی دولتمردان جمهوری اسلامی، به ويژه در قبال کسانی که به گروه های اقليت تعلق دارند، مورد استفاده قرار می گيرد.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران نگرانی شديد خود را نه تنها در مورد تعداد روزافزون اعدام ها بلکه بخاطر استمرار در اعدام نوجوانان اعلام می دارند. مجازات مرگ در ايران در حقيقت سياستی است که دولت از آن برای ارعاب و ايجاد وحشت استفاده می کند. (۱)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر. ايران/ مجازات مرگ: سياست دولتی ايجاد وحشت. به سايت زير مراجعه کنيد: http://www.fidh.org/article6579,6579


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016