جمعه 29 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيشنهاد منوچهر متکی: مبادله هم‌زمان سوخت هسته‌ای در ايران، ايسنا

وزير امور خارجه بار ديگر تاکيد کرد که ايران برای گفت‌وگو درباره معاوضه اورانيوم در داخل ايران به صورت همزمان، آمادگی دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی که به منظور انجام سفری دو روزه به فيليپين رفته بود، پيش از ترک مانيل، در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره موضوع غنی‌سازی اورانيوم ايران گفت: ما چگونگی پيشنهاد آژانس و طرف‌های ديگر را در بحث مبادله سوخت مطرح کرديم که از جمله چارچوب‌ها برای چنين پيشنهادی، معاوضه آن در داخل ايران به صورت هم‌زمان است. اگر آن‌ها بر اين پيشنهاد تاکيد داشته باشند، می‌توانند در اين قالب با ما مذاکرات را شروع کنند.

وی با بيان اين که «جزئيات اين پيشنهاد را با آقای البرادعی در ميان گذاشته‌ايم» اضافه کرد: ما سه راه برای تامين سوخت ‌۲۰ درصدی برای نيروگاه تحقيقاتی اتمی تهران داريم؛ ارتقای غنی‌سازی در تهران از ۵/۳ تا ‌۲۰ درصد يا خريد ‌۲۰ درصدی از ديگر کشورها و يا پيشنهاد مطرح‌شده از سوی آژانس و طرف‌های ديگر که ايران برای گفت‌وگو در چارچوبی که مطرح شده آمادگی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور خارجه هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری مبنی بر اين که چرا سوخت را از ايران بيرون نمی‌بريد؟ گفت: می‌توان اين سوال را از سوی ديگری هم مطرح کرد به اين شکل که چرا آن‌ها اصرار دارند سوخت ‌۵ / ‌۳ درصد را ببرند؟ ما سوخت ‌۵ / ‌۳ درصد آماده داريم، آن‌ها هم سوخت ‌۲۰ درصد آماده دارند، شما چه اشکالی در مبادله هم‌زمان اين سوخت می‌بينيد؟

او گفت: در مطالب ما منطق قابل دفاعی وجود دارد.

متکی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد حوادث پس از انتخابات گفت: انتخابات آزادی در ايران برگزار شده است. برای اولين‌بار در ‌۳۰ سال گذشته بالاترين نرخ حضور مردم را در انتخابات داشتيم که ‌۸۵ درصد بود، يک هفته پيش از انتخابات ايران نيز انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد، در حالی که در برخی کشورهای اروپايی نرخ مشارکت ‌۲۵ درصد بود.

وی هم‌چنين گفت که برای نخستين‌بار در ايران فاصله‌ی بين برنده‌ی انتخابات و بازنده ‌۱۱ ميليون رای بوده است و برنده‌ی انتخابات در دور دوم حضورش که معمولا آرای پايين‌تری کسب می‌کند، افزايش چند ميليونی رای داشته است.

وزير امور خارجه هم‌چنين با بيان اين که قوانين (انتخاباتی) ايران به گونه‌ای است که امکان هيچ‌گونه دخل و تصرفی در آن وجود ندارد، افزود: بر اساس همين قانون آقايان رفسنجانی و خاتمی در دوره‌های قبل برای دو دوره‌ هشت‌ساله و چهار سال قبل هم آقای دکتر احمدی‌نژاد بر اساس همين قانون رييس‌جمهور شدند.

او هم‌چنين با بيان اين که بسيار طبيعی است که در هر انتخاباتی کسانی نسبت به نتيجه اعتراض داشته باشند، و اين اعتراضات بايد بررسی شود، افزود: اين کاری است که در ايران انجام گرفت و کسانی که فکر می‌کردند آرای‌شان شمارش نشده، وقتی مورد به مورد آرا را برای اولين‌بار شهر به شهر اعلام کردند، متوجه شدند اين‌گونه نبوده است؛ لذا کسانی که کانديدای آنان موفق نشد به اين نتيجه متقاعد شدند و افراد معدودی مقررات را نقض کردند که البته در اين مورد برخی دخالت‌های خارجی هم وجود داشت.

وزير امور خارجه‌ افزود: طبيعی است اين نقض مقررات هم در هر کشوری در چارچوب مقررات آن بررسی می‌شود.

وی گفت: صدور احکام قضايی در ايران بر اساس مقررات و قواعد انجام می‌شود و بر اساس قانون، حق درخواست تجديد نظر برای کسانی که با رايی مواجه می‌شوند، وجود دارد.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان هم‌چنين در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران درباره رويکرد دوگانه به موضوع استفاده از فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی و اين که ايران همواره در چارچوب مقررات آژانس عمل کرده، اما از سويی رژيم صهيونيستی بيش از ‌۲۰۰ کلاهک هسته‌يی دارد، گفت: ما فکر می‌کنيم امروز برای مردم جهان اين موضوع روشن شده است که ساز و کارهای بيش از ‌۶۰ سال گذشته برای مناسبات جهانی قابل تداوم نيست و جهان نيازمند ساز و کار جديدی است؛ يک مکانيزم دموکراتيک و عادلانه.

وی افزود: رژيم صهيونيستی در کارنامه‌ی خود تنها اين جرم را ندارد که به دنبال سلاح‌های هسته‌يی است. تاريخ موجوديت اين رژيم با جنايات گسترده‌ای همراه است. اشغال، ترور، جنگ‌آفرينی و کشتار مردم بی‌گناه خصيصه‌های اين رژيم در طول دهه‌های گذشته است.

متکی خاطرنشان کرد: تنها در دو سال گذشته دو تجاوز جنايتکارانه را اين رژيم بر مردم لبنان و غزه تحميل کرده که در هر دو با شکست مواجه شده است؛ چنان‌که گزارش گلدستون نشان‌دهنده گوشه‌ی کوچکی از اين جنايات تنها در غزه است که نوعی قضاوت افکار عمومی جهانی و کشورها را در ژنو، شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: البته حاميان رژيم صهيونيستی در طول اين سال‌های طولانی به‌ويژه در سال‌های اخير بايد پاسخگوی حمايت‌شان از اين رژيم و تاييد اين همه کشتار در سرزمين اشغالی فلسطين و منطقه باشند.

متکی با بيان اين که رژيم صهيونيستی پس از چندين دهه از گذشت استقرار غيرقانونی هنوز در اذهان عمومی ملت‌های منطقه نتوانسته کمترين مشروعيتی برای خود به دست آورد، تاکيد کرد که خلع سلاح اتمی يکی از موضوعات مهم در سياست خارجی ايران است.

او خاطرنشان کرد: ما معتقديم انرژی هسته‌يی صلح‌آميز برای همه و سلاح هسته‌يی برای هيچ کس است. پيشنهاد ما در سازمان ملل اين بود که کنوانسيون جامع خلع سلاح کامل هسته‌يی برای از بين بردن سلاح‌های هسته‌يی به تصويب برسد.

وزير امور خارجه افزود: ما معتقديم در بازنگری ان‌پی‌تی که فيليپين رياست کميسيون مربوطه آن را بر عهده دارد بايد اين موضوع با صراحت درج شود.

وی هم‌چنين در ارتباط با آينده‌ی مقاومت در فلسطين و اظهارات برخی مقامات فلسطينی در مورد نااميدی از مذاکره با اسراييل گفت: وقتی همه می‌گويند شهرک‌سازی‌ها بايد متوقف شود و رژيم صهيونيستی توجهی به آن نمی‌کند و هيچ عکس‌العملی هم به آن وجود ندارد، بايد قدری ترديد کرد و آن ترديد اين است که احتمالا کسانی که حاميان اين رژيم هستند به ظاهر می‌گويند نبايد شهرک‌سازی شود، اما پشت صحنه حمايت‌هايی از اين امر انجام می‌دهند. برای ايران از همان ابتدا مشخص بود که بحث تشکيل دولت فلسطينی با تمامی حقوقش را نخواهند پذيرفت و امروز پس از ‌۱۸ سال اين امر برای برخی از اين رهبران فلسطينی روشن شده است.

متکی گفت: اين امر نشان‌دهنده‌ی آن است که رژيمی که با زور و غيرقانونی تاسيس شده جز زبان مقاومت چيزی را نمی‌پذيرد. وی افزود: ما از وحدت گروه‌های فلسطينی حمايت می‌کنيم و اميدواريم حقوقشان در سايه‌ مقاومت همه‌جانبه محقق شود.

در ادامه يکی از خبرنگاران مجددا درباره‌ موضوع سوخت راکتور تهران پرسيد که متکی پاسخ داد: ما برای معاوضه‌ سوخت ۵/۳ درصد و ‌۲۰ درصد پيشنهاد نداديم. آن‌ها چنين پيشنهادی را مطرح کردند، اما ما چگونگی عملياتی شدن احتمالی اين پيشنهاد را تشريح کرديم. ما در ديپلماسی صفر يا صد نداريم؛ بنابراين اگر نگاه ديپلماتيک داشته باشند بايد اين موضوع را بررسی کنند.

متکی هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره طرح موضوع تحريم عليه ايران گفت: خيلی اين مسائل را جدی نگيريد. ادبيات تحريم ادبيات دهه‌ ‌۶۰ و ‌۷۰ ميلادی است. چهار سال است آن‌ها اين تجربه را انجام داده‌اند و فکر می‌کنم آن‌قدر عاقل باشند که تجربه‌های شکست‌خورده را دوباره تجربه نکنند؛ البته اين موضوع به خودشان مربوط است.

وزير امور خارجه‌ کشورمان در ادامه گفت: ما گاهی پيشنهاد می‌دهيم و گاهی پيشنهادها را بررسی می‌کنيم. ما همواره از گفت‌وگوها حمايت کرده‌ و وارد اين گفت‌وگوها شده‌ايم، پيشنهاداتی را آن‌ها مطرح کردند و ما بهترين راه را برای اجرايی شدن به آن‌ها نشان داديم.

متکی در ادامه در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران در مورد روابط دوجانبه‌ی ايران و فيليپين و مطالب مطرح شده در مذاکرات هيات‌های دو کشور نيز گفت: ما ابتکار دولت فيليپين را در برگزاری همايش گفت‌و‌گوی اديان تقدير و در برگزاری اين اجلاس‌ها به صورت همگام عمل کرديم؛ زيرا آن را ظرفيتی برای نمايش و نشان دادن همزيستی مسالمت‌آميز در فيليپين می‌دانيم. ما هم‌چنين از رويکرد مبتنی بر گفت‌وگوها در سازمان کنفرانس اسلامی حمايت کرديم و آمادگی داريم در مناطقی که مورد نظر دولت فيليپين است مشارکت بيشتری در اجرای پروژه‌ها داشته باشيم و اگر درخواست مشارکت بيشتری از جمهوری اسلامی ايران وجود داشته باشد، اين آمادگی را داريم.

وی هم‌چنين بر افزايش ظرفيت دو کشور برای همکاری‌های تجاری بر اساس طراحی‌های پيش رو تاکيد کرد.

متکی افزود: افزايش همکاری‌ها در زمينه انرژی، تسهيل در گسترش روابط تجاری به‌ويژه از طريق نمايشگاه‌ها، امضای توافقنامه‌های لازم و پايه‌ای و نهايی شدن لغو رواديد سياسی برای ارتباطات بيش‌تر مسوولان دو کشور که به افزايش گردشگری هم منجر می‌شود در اين امر بسيار موثر است.

وزير امور خارجه در ادامه با بيان اين که «اشتراکات فرهنگی، تاريخی، تمدنی و دينی در کشورهای آسيايی بسيار عميق و غنی است» افزود: آسيا بيش‌ترين ظرفيت‌های هم‌گرايی را دارد، ما به اين ظرفيت اعتقاد داريم و هم‌گرايی در آسيا را ممکن می‌دانيم.

او با بيان اين که «اقتصاد‌های آسيايی به صورت مکمل نقش‌آفرينی خوبی در صحنه اقتصاد جهانی انجام می‌دهند» به تاسيس اتحاديه‌ها در اروپا و آفريقا اشاره کرد و افزود: ما جزاير جداگانه متعددی در آسيا داريم، در حالی که می‌توان در مورد مجموعه‌ای آسيايی فکر کرد که از عربستان تا چين، سوريه تا ژاپن و ايران تا فيليپين و همه کشورهای آسيايی را به عنوان خانواده‌ای بزرگ دربرگيرد.

وی با بيان اين که «ما به اين ظرفيت اعتقاد داريم و هم‌گرايی را ممکن می‌دانيم» افزود: خوشبختانه در سال‌های اخير توجه رهبران آسيايی به اين موضوع جلب شده است.

متکی هم‌چنين با بيان اين که در پاسخ به دعوت وزير امور خارجه فيليپين به اين سفر آمده است، با ابراز خرسندی از انجام آن به ديدارهايی که با رييس‌جمهور و همتای فيليپينی‌ا‌ش داشته اشاره کرد.

متکی در ادامه با بيان اين که «در ديدار دوجانبه زمينه‌های روابط بين تهران و مانيل را مرور کرديم» افزود: در تاريخ طولانی روابط ايران و فيليپين هيچ نقطه‌ منفی‌ای وجود ندارد و همکاری متقابل برای ارتقای روابط هميشه وجود داشته است.

وی گفت: هم‌چنين در مذاکرات انجام‌شده درباره گسترش تجارت و ارتقای آن بين دو کشور با برگزاری نمايشگاه‌های متقابل و آماده‌سازی قراردادهای مربوطه برای تشوق سرمايه‌گذاری و برخورداری از سرمايه‌های توجيهی و خودداری از ماليات مضاعف تفاهم کرديم.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان در ادامه با شاره به بررسی تحولات منطقه و تاکيد بر تقويت همکاری‌های آسيايی در ديدارهايش اظهار کرد: مقامات فيليپين هم در تقويت روند هم‌گرايی در اين کشور و همزيستی مسالمت‌آميز بين اقشار مختلف گام‌های خوبی برداشته‌اند که در جريان آن قرار گرفتم.

متکی اظهار کرد: فيليپين می‌تواند الگويی از همزيستی مسالمت‌آميز ارائه کند.

او هم‌چنين از دعوت از رييس‌جمهور فيليپين برای سفر به ايران خبر داد و افزود: با وزير امور خارجه نيز تفاهم کرديم گفت‌وگوهای‌مان را در تهران بر اساس دعوتی که از ايشان کردم، ادامه دهيم.

متکی در پايان با ابراز همدردی با بازماندگان قربانيان سيل و طوفان اخير در فيليپين از اعلام آمادگی ايران برای کمک به حادثه‌ديدگان خبر داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016